Gå till innehåll

Pricken hos palettkirurg


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Väntar på att få hem två paletter inom kort, har haft palett innan utan problem, men som jag har förstått det så har dom lätt att få vita pricken, så jag frågade runt efter råd, ifall det skulle hända nån gång.. men dom råden jag har fått är att låta dom vara kvar i akvariet så försvinner pricken av sig själv på paletter, bara dom får lugn o ro, och att pricken blir värre om man flyttar fisken, och att pricken på paletter sällan smittar andra fiskar.. e flera som har sagt samma sak nu. men jag känner att det vore bättre att kolla med er som känner till det hela först. så man slipper bli nojig ifall det händer. e det sant som dom säger???

Mvh/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade paleter så gjorde jag så som du har fått rekomenderat.

Som jag ser det så får många panik och börjar bombadera fiskarna med allt möjligt när dom har prick o då är det försent.

Oftast är det stress prick......låt dom vara och mata som vanligt. SÅ har jag gjort, kan vara fel men funkade för MIG!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, hade en känsla av att det fanns sanning i det hela, en polare råkade ut för samma sak, men han lät firrarna vara, o det försvann efter ett tag av sig själv, trodde det va ren tur, men det verkar som att det e det bästa botemedlet mot "palett prick" tusen tack för svaret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förästen, glömde fråga, hur länge tog det innan pricken försvann på era paletter??? bra o veta ifall det händer, så man vet om det tar för lång tid och behöver behandlas..

___________________

200L panorama + 40L karantän/caulerpa odling.. euphyllia sökes i karlskrona/Ronneby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe oki, har iof aldrig hört att man kört med vitlöksmarinerad mat förr, men tycker fiskarna om det o det inte påverkar vattnet så e det juh bra, sen om det påverkar pricken e juh en bra fråga, men det va juh bra att det försvann iaf :):)

Att vitlöksmarinera maten sägs göra imunförsvaret starkare.....är nog ingen som vet riktigt igentligen. Men som JAG har förståt det är att det skall vara förebyggande och inte när fisken har redan fått pricken!

Förästen, glömde fråga, hur länge tog det innan pricken försvann på era paletter??? bra o veta ifall det händer, så man vet om det tar för lång tid och behöver behandlas..

I början fick min palett prick i ett par dagar senar fick han det bara ett par timmar......så dom blir ju mer och mer motståndskraftiga!

Min erfarenhet.

___________________

200L panorama + 40L karantän/caulerpa odling.. euphyllia sökes i karlskrona/Ronneby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki, ja det låter som att dom vänjer sig efter ett tag av pricken, tur då att den typen av prick inte smittar dom andra fiskarna:) Hur blandar en sån vitlöksblandning?? ska man bara mosa vitlöken o lägga i flingfodret/artemian???

___________________

200L panorama + 40L karantän/caulerpa odling.. Euphyllia

paraancora sökes i karlskrona/Ronneby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick lite prick på mina paletter, men det försvann när jag körde med viltöksmarierad mat... fiskarna är galna i det, men jag vet inte om det var därför parasiterna försvann!

Det jag svarade på och försökte förklara var att parasiter inte försvinner av vitlök. Enligt dina 10 sista ord ovan så visste du inte om det var så eller ej. Jag förskte förklara att det inte kan vara så.

Jag ber så väldigt mycket om ursäkt om jag lyckats jaga upp dig på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag svarade på och försökte förklara var att parasiter inte försvinner av vitlök. Enligt dina 10 sista ord ovan så visste du inte om det var så eller ej. Jag förskte förklara att det inte kan vara så.

Jag ber så väldigt mycket om ursäkt om jag lyckats jaga upp dig på något sätt.

nejdå, de är absolut ingen fara Ingemar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

älskar palett kirurger :-) förlåt om jag frågar det här men kan man ha flera paletter i samma akvrium även om de inte släpptes ner samtidigt med varann? som med gul kirurg?

Ha inte så bra koll på det området direkt, men som jag har uppfattat det så kan vissa kirurger vara aggresiv mot varandra om dom släpps i vid olika tillfällen.. paletter brukar vilja ha stora burkar att simma loss i.. har du stort kar?? du kan annars läsa lite om den här på guiden om du klickar på Artregister här ovanför på den blåa raden och sen väljer du Reeflex och sen klickar du på Kirurgfiskar o sen bara klicka på bilden me palettkirurg, så har du lite info där..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min palett ahr fått prick en gång... drog ner belysningen 2 timmar tidigare, uvct på för säkerhets skull, och sen mata på som vanligt med nyttig amt med vitlök. Formula two marine pellets från Ocean Nutrition är att rekomendera till kirurger.. mycket grönt med vitlök coh spirulina i... mina har växt rätt bra sen ajg bröjade mata med det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min palett ahr fått prick en gång... drog ner belysningen 2 timmar tidigare, uvct på för säkerhets skull, och sen mata på som vanligt med nyttig amt med vitlök. Formula two marine pellets från Ocean Nutrition är att rekomendera till kirurger.. mycket grönt med vitlök coh spirulina i... mina har växt rätt bra sen ajg bröjade mata med det...

Oh fan den maten moste jag kolla om dom har här i zoohandeln, extra bra om det redan innehåller vitlök me.. just nu kör jag med Tetras Marine Crisps, och fiskarna älskar det, men jag tycker inte att det ger så mycket näring, och sen e det inte nån vitlök i.. så jag få nog prova med Formula two marine i stället..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...