Gå till innehåll

Singelcontroller ombyggd till Waveboxcontroller


mano

Rekommenderade inlägg

boxen du då byggt, den ska vara i ytnivå för att funka som tänkt, en en hörna i princip ? ett hemmabygge av tunzes nanowavmaker typ.

har du möjlighet att filma en sekvens hur rörelsen ser ut i karet mano ?

mvh manne

Ja det är ett hemmabygge av nanowavemakern, anpassad för ännu mindre burkar, min kontroller kan slå av och på snabbare än orginalet.

Den sitter i högerhörnan, inte helt perfekt med tanke på avrinningen, det skulle nog vara bättre i högra främre hörnan men det skulle ju inte se så kul ut.

Nej tyvärr har jag ingen filmkamera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja det är ett hemmabygge av nanowavemakern, anpassad för ännu mindre burkar, min kontroller kan slå av och på snabbare än orginalet.

Den sitter i högerhörnan, inte helt perfekt med tanke på avrinningen, det skulle nog vara bättre i högra främre hörnan men det skulle ju inte se så kul ut.

Nej tyvärr har jag ingen filmkamera.

då skulle man limmat igen elcentralen satt en 6055a i botten där. :smiley24:

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då skulle man limmat igen elcentralen satt en 6055a i botten där. :smiley24:

mvh manne

Har funderat på liknande lösningar, främst att lyckas sätta en box under de två 550 literspumparna men det skulle bli ordentligt krångligt.

Tänker sätta någon tätväxande korall framför min hemmasnickrade box istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder kommer i morgon... kom även på att man nu kan spela in film med en iPhone så jag ska göra ett försök att få till någon filmsnutt också men jag lovar inget, har ingen koll alls på filformat vad gäller film.

Min Iphone sparar i mov format så då är det bästa att ladda upp filmen på Youtube och sedan bädda in länken med knappen youtube.gif i forumet så får man in den i ett inlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde skriva att ja tycker detta är super intressant.

Har själv testat att köra ett tunze single set i en box med hål i botten, för att få till vågeffekt. Fungerade rätt bra att bara bygga in pumpen och göra insug i botten av boxen, ingen moddning av kontroller eller pump gjordes i mitt test. Då slås inte pumpen av helt utan byter mellan ca 1000L/h till 6000L/H skulle jag uppskatta det till. Faktiskt rätt bra resultat. Man får nog inga enorma vågor, men det blir faktiskt våg effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde skriva att ja tycker detta är super intressant.

Har själv testat att köra ett tunze single set i en box med hål i botten, för att få till vågeffekt. Fungerade rätt bra att bara bygga in pumpen och göra insug i botten av boxen, ingen moddning av kontroller eller pump gjordes i mitt test. Då slås inte pumpen av helt utan byter mellan ca 1000L/h till 6000L/H skulle jag uppskatta det till. Faktiskt rätt bra resultat. Man får nog inga enorma vågor, men det blir faktiskt våg effekt.

vilken storlek på boxen snackar vi om , och hur pass väsnade pumpen om den nu går upp o ner i varv hela tiden ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken storlek på boxen snackar vi om , och hur pass väsnade pumpen om den nu går upp o ner i varv hela tiden ?

mvh manne

Jag tog en plastbytta på ca 4L, skar hål i sidan så det passade tunzepumpens utblås (tight). Sedan skar jag upp hål i botten av plastbyttan och körde igång det hela. Blev helt klart vågeffekt. Men jag ska köra ett bättre test i ett 60L kar om några dagar tänkte ja. Tunze pumpen lät inte mer än vad den gör om den är fri och man kör minimum och max på effekten i pulsform.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog en plastbytta på ca 4L, skar hål i sidan så det passade tunzepumpens utblås (tight). Sedan skar jag upp hål i botten av plastbyttan och körde igång det hela. Blev helt klart vågeffekt. Men jag ska köra ett bättre test i ett 60L kar om några dagar tänkte ja. Tunze pumpen lät inte mer än vad den gör om den är fri och man kör minimum och max på effekten i pulsform.

Jag tror att du får svårt att få den att funka i ett 60L om det inte är ett väldigt långsmalt kar, på grund av att kontrollern inte tillåter tillräckligt snabba omslag mellan "Power 1" och "Power 2", om du inte gör delar av min ombyggnad från singlecontroller till waveboxcontroller då ;).

Kul att det fler som försöker sig på att att skapa vågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du får svårt att få den att funka i ett 60L om det inte är ett väldigt långsmalt kar, på grund av att kontrollern inte tillåter tillräckligt snabba omslag mellan "Power 1" och "Power 2", om du inte gör delar av min ombyggnad från singlecontroller till waveboxcontroller då .

Kul att det fler som försöker sig på att att skapa vågor.

Ja misstänker det. Tänkte prova, ifall det inte fungerar så har man ju inte tagit sönder någonting i onödan osv. Jag har läst att de är svårt att få en tyst avrinning om man kör med vågor i karet och isåfall kan man ju köra min variant som ett mellanting mellan att köra wavebox eller vanlig tunze i akvariumet. Inga större vågor, men ändå en aning mer vågeffekt i karet än vanligt. Borde ju bli lite bättre än att köra tunzen pulserande rakt av i burken (som man brukar göra).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja misstänker det. Tänkte prova, ifall det inte fungerar så har man ju inte tagit sönder någonting i onödan osv. Jag har läst att de är svårt att få en tyst avrinning om man kör med vågor i karet och isåfall kan man ju köra min variant som ett mellanting mellan att köra wavebox eller vanlig tunze i akvariumet. Inga större vågor, men ändå en aning mer vågeffekt i karet än vanligt. Borde ju bli lite bättre än att köra tunzen pulserande rakt av i burken (som man brukar göra).

Med lagom stora hål i botten av boxen måste det absolut bli vågeffekt, inte lika mycket som att slå av och på pumpen men det kanske blir en bra kompromiss mellan vågeffekt och cirkulation.

Jag har själv gjort små hål i botten för att boxen annars fylls för långsamt och pumpen därmed drar in luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med lagom stora hål i botten av boxen måste det absolut bli vågeffekt, inte lika mycket som att slå av och på pumpen men det kanske blir en bra kompromiss mellan vågeffekt och cirkulation.

Jag har själv gjort små hål i botten för att boxen annars fylls för långsamt och pumpen därmed drar in luft.

Hålstorleken är viktig tror jag.

Man kan absolut inte ha för litet hål/insug till boxen. För stort och jag tror man motverkar vågeffekten en aning, för litet och pumpen börjar suga luft. Det bästa är nog om man skulle kunna styra intaget av vatten också, ungefär som till en skummare (deltec 500 lösning kanske?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skeptisk till att ni får en våg att fungera i ett RSM då den kommer att svepa på tok för fort. För att få en långsam vänster/hög sväng på polyperna så lär ni nog ha två pumpar på var sin sida som turas om. Det är lättare för oss med långa baljor där man man bara skapar en våg och naturen sköter resten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skeptisk till att ni får en våg att fungera i ett RSM då den kommer att svepa på tok för fort. För att få en långsam vänster/hög sväng på polyperna så lär ni nog ha två pumpar på var sin sida som turas om. Det är lättare för oss med långa baljor där man man bara skapar en våg och naturen sköter resten :)

innebär det då två 6055 plus 7095 styrdator i verkligheten ? som du menar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, en 7095 stannar inte en pump vad jag förstår utan sänker den till ~30%.

Jag är rädd för att i ert fall krävs det ett regelrätt hemmabygge :)

Sedan är nog en 6055 för stark? Skulle kanske funka med 2 svaga pumpar som switchar run 1.5sek. Det är helt sjukt svårt att ställa in en perfekt våg....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent visuellt om man är ute efter att få grejerna att svänga fram o tebax så borde 7095 lösningen fungera. Precis framför den nedstrypta pumpen är effekten klart obefintlig, men nog borde man kunna trycka grejerna fram o tebax så det ser ut som stora långsama vågor, utan att man får effekten på ytan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en film som jag har tagit i mitt malawikar, tyckte att det gör mer min DIY mer rättvisa eftersom karet har en bättre form för att skapa vågor.

Det kommer film från saltkaret senare... i tråden om mitt RSM._LBF9zvPoZ8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man nu funderar på detta, singel controller och 6055 pump VS nanowaveboxen inkl styrning,, nästan samma pengar i princip. frågan är vad man ska välja, antar att nanoboxen kommer o se grotesk ut i ett rsm , men säkert kul i mitt andra kar.

mano: tycker du har gjort ett kanonjobb.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...