Gå till innehåll

Sponges vs cyanos


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag harpå andra håll hört farhågor om att C. Auris skulle växa väldigt snabbt och "ta över burken". Detta är inte min erfarenhet utan den har betett sig väldig civiliserat. Men jag misstänker att dess tillväxt till stor del kontrolleras av hur mycket näring som finns i vattnet. Mycket näring leder således till snabb tillväxt. Mitt förslag är att placera den på ett sådant sätt att den är lätt att trimma ned om det skulle växa för mycket. Jag har lite PMande på gång och förhoppningsvis kommer den inom en inte alltför lång framtid att finnas tillgänglig i Sthlms området.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt mig att stå beredd med en håv, eller liknande när du flyger över stan, men jag antar att jag får ta mig till något landmärke som syns från lite höjd så att du kan hjälpa till med att öka chanserna...

Nä, skämt o sidor, det vore kanon om svamparna blir lite vanligare i handeln, om så bara för att göra ett kosmetiskt inslag i burken. Och växer den fort är det ju inte en nakdel, men får passa den lite så den inte börjar växa överallt bara. Fram med motorsåden och anpassa dess storlek "då och då" bara så hanterar man tillväxtproblemet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt mig att stå beredd med en håv, eller liknande när du flyger över stan, men jag antar att jag får ta mig till något landmärke som syns från lite höjd så att du kan hjälpa till med att öka chanserna...

Nä, skämt o sidor, det vore kanon om svamparna blir lite vanligare i handeln, om så bara för att göra ett kosmetiskt inslag i burken. Och växer den fort är det ju inte en nakdel, men får passa den lite så den inte börjar växa överallt bara. Fram med motorsåden och anpassa dess storlek "då och då" bara så hanterar man tillväxtproblemet.

B!

Håller med! Jag tycker den är riktigt dekorativ och formar intressanta formationer. I mitt fall växer den över den egg crate jag har fäst mot bakrutan.

Men faktum är att den är en effektiv "ätmaskin". Eftersom just den här svampen är symbiotiskt med cyanos så har jag bokstavligen hundratals gram cyanobakterier som är tryggt innesluta i svampens vävnader. Då blir det blir inte mycket över för det röda slemmet att leva av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...