Gå till innehåll

Sponges vs cyanos


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Med risk för att verka tjatig men jag har inte sett tillstymmelse till cyanos nu heller. Jag undrar egentligen hur mycket cyanos collospongian innehåller. Jag skall ta med en bit till jobbet och kolla det i mikroskop. OM nu min observation håller, vad tror ni är förklaringen? Jag har två alternativ: kompetition från de symbiotiska cyanosarna ELLER kemisk krigföring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har satt fast fraggen med ett buntband runt en sten & väntar nu spänt på något resultat.

Har nu suttit i karet ett dygn & ännu kan jag inte se något resultat på cyanon.

Roligt att det finns så snälla mäniskor här på SG som släpar med sig en fragg ända från Basel.

Följer med spänning på vad som nu händer i karet de närmsta dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att det kan ta något mer än ett par dagar innan en liten stump blir konkuranskraftig nog att rensa ett helt kar, om det alls har någon effekt.

(Och självklart hoppas man att det har effekt. En relativt enkel lösning för att helt, eller delvis hantera Cyano, vore guld värt.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att det kan ta något mer än ett par dagar innan en liten stump blir konkuranskraftig nog att rensa ett helt kar, om det alls har någon effekt.

(Och självklart hoppas man att det har effekt. En relativt enkel lösning för att helt, eller delvis hantera Cyano, vore guld värt.)

B!

Håller med!

Mina cyanos försvann på mycket kort tid. Men då var det en större koloni som dessutom togs från ett kar till ett annat på bara 20 minuter. Den här fraggen har varit ute flygit i flera timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har nu haft min collospongia i drygt en månad och den har nu börjat att växa till sig.

Har märkt att cyanon inte helt försvunnit men det bildas inte alls lika mycket nu som förut.

Kommer säkert att bli bättre när den växt till sig lite mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu haft min collospongia i drygt en månad och den har nu börjat att växa till sig.

Har märkt att cyanon inte helt försvunnit men det bildas inte alls lika mycket nu som förut.

Kommer säkert att bli bättre när den växt till sig lite mera.

Aw`right!!! Kul. Fraggen var ju liten så den behövde nog växa till sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Jag går och hoppas på ett cyanoutbrott i mitt nya icke-fotosyntetiska akvarium. Då -men först då- åker det ner en bit collospongia i refugiet som belyses 24/7. Spännande att se vad som händer.

Och till sist fick jag det! Massor med slime. Jag stoppade i en en rejäl CA fragg i sumpens refugiedel och sedan tog det 3 dagar så var slimen borta!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller du ville bara dokumentera dess effekt? :)
Ren test, han försöker ju påvisa att svampen tack vare sin cyano odling internt konkurerar med frilevande cyano. Och högst effektivt.

Självklart kan man ha collospongia även utan cyano i baljan, men jag funderar på om färg / tillväxt kan förändras av förutsättningarna...

Svårttestat. Känns dock som om svamparna kan bli lite mer populära om det går att reproducera tillförlitligt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hittade detta på ett gammalt saltforum skrivet av Tedb. Lite kul.

Tedb

2007-01-17, 00:37

I min lilla serie värt att veta går jag vidare till Collospongia Auris som e en vanligt förekommande svamp i våra akvarium. Collospongia Auris är blå grå eller blå till färgen. Collospongia lever i symbios med cyanobakteria och tillverkar 3 gånger så mycke syre som den själv gör åt med. Den berikar alltså ditt vatten med syre. Kan vara kul att veta om man hittar den på sin LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla vi andra sitter och väntar på att du ska få svampar stora nog att dela med dig av. ;- )

B!

Ingen fara! Min är tillräckligt stor att fragga. Jag åker till sthlm nu till helgen och tänkte ta med 2 fraggar. En till mitt minimalistakvarium och en till triton som förhoppningsvis kan växa ut fler. Kan ta med ytterligare en eller två om någon till äventyrs skulle kunna släpa sig över till Södermalm för att plocka upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...