Gå till innehåll

Wretlings 500 liters i väggen


Wretling

Rekommenderade inlägg

Jag har har alltid velat ha ett saltvattensakvarium men har endast haft sötvatten tills i år då jag köpte ett RSM 130, och blev med det fast i saltvattens ”träsket”. Jag tycker redan att den är lite för liten och blev sugen att bygga nått större. Efter många diskussioner med regeringen så bestämde vi oss för att ta bort garderoberna i hallen och bygga in ett nytt i väggen, jag blev då tvungen att renovera i hallen och göra en liten klädkammare under trappen så vi kunde avvara garderoberna. Nu är det gjort och jag har påbörjat bygget. Jag tänkte skriva om det här så man kanske kan få lite tips under tiden.

post-4365-14468917216159_thumb.jpg

Här är en bild på väggen innan rivningen.

Tanken är att man ska se akvariet från hallen och köket och kanske från vardagsrummet via ett runt hål (beroende om det går eller inte, bärande vägg)

post-4365-14468917216477_thumb.jpg

Försökte rita av detta i sketchup men det var svårt så det är inte exakt så det kommer bli, tycker det är ett svårt program att rita i men här ser ni på ett ungefär hur det är planerat.

post-4365-14468917216727_thumb.jpg

Sumpen kommer se ut på detta sätt.

Samma här att jag inte har ritat det exakt som det ska bli. Glasen som går mot toppen kommer inte att gå ända upp. Från vänster: avdelning till vattenbyte på ca 60l och sedan kommer påfyllningsvattnet facket på ca 34 liter, sen kommer skummarfacket på ca. 40l och sedan returfacket på ca 22l

post-4365-14468917216972_thumb.jpg

Bild på tänkt bänkbygge (45x95 reglar) höjd 1 meter

Lite teknik och mått

  • Karet 122x72x60 , optiwhite på långsidorna.
  • Sumpen kommer att bli 100x50x40
  • Retur Eheim 1260
  • Cirkulation 1 Tunze Nanostream 6045 behövs det mer?
  • Skummare grotech 150S
  • Belysning 2 st 4x54 w lumimaster och förhoppningsvis någon sorts led för morgon och kvälls ljus + skimmer (i mån av tid och lust)
  • Två 32 pvc, 1 för avrinning och en för säkerhet.

Jag kommer att ha luckor på båda sidorna för att underlätta arbete i karet (ovanför) och luckor till sumpen från hallen.

Jag ska få hjälp med en ”el central” som kommer vara till vänster om sumpen med nån sorts skyddsplexi, där ska det vara ”din” monterade timers + jordfelsbrytare i ett ”proppskåp”

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trevligt projekt, kommer följa det med spänning.

Att du kan se det från två håll är häftigt. Glöm då inte

att isolera så du slipper massa oljud.

Tips:

Ha 3st rör, retur, reserv samt returrör från sumpen

Skaffa en central som är IP65-klass om du skall ha den vid sumpen.

Höjden hade jag haft som den är på bänken.

Lycka Till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering

Jag har nu gjort lite mer på mitt projekt. Det verkade som hela mitt hus är uppbyggd på betong->frogolit->spånskiva (se bild1). Nu förstår jag varför golvet känns som det gungar när barnen hoppar i hallen, så jag tog bort allt detta och kom ner till grunden och byggde därifrån upp nya reglar (45x95) och la tillbaka frigoliten mellan (kanske behövs för isolering?)se bild2 därefter la jag en 2cm spånskiva (bild3) och har på den limmat dit en plastmatta.

post-4365-14468917269802_thumb.jpg

Bänken är färdigbyggd och håller nu på att målas med en vattenburen färg, (man skulle helst villja ha våtrumsfärg men det har jag läst här på forumet att det är inge bra).

När denna är färdigmålad så ska jag såga upp hålet från andra sidan, trist att det tar sån tid men det är så mycket annat man måste göra.

post-4365-14468917269387_thumb.jpg

post-4365-14468917269601_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt jobbat.

Tänk på det kapilärbrytande lagret. Inte trä direkt på betongen.

/Johan

Lite uppdatering

Jag har nu gjort lite mer på mitt projekt. Det verkade som hela mitt hus är uppbyggd på betong->frogolit->spånskiva (se bild1). Nu förstår jag varför golvet känns som det gungar när barnen hoppar i hallen, så jag tog bort allt detta och kom ner till grunden och byggde därifrån upp nya reglar (45x95) och la tillbaka frigoliten mellan (kanske behövs för isolering?)se bild2 därefter la jag en 2cm spånskiva (bild3) och har på den limmat dit en plastmatta.

[ATTACH]32850[/ATTACH][ATTACH]32851[/ATTACH][ATTACH]32852[/ATTACH]

Bänken är färdigbyggd och håller nu på att målas med en vattenburen färg, (man skulle helst villja ha våtrumsfärg men det har jag läst här på forumet att det är inge bra).

När denna är färdigmålad så ska jag såga upp hålet från andra sidan, trist att det tar sån tid men det är så mycket annat man måste göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På ett ställe där jag tog bort golvet fanns en regel och den var direkt på betong så jag antog att man inte behövde något under på den extra jag la dit. Dom reglarna man ser på bilden är inte direkt mot betong utan dom ligger på andra reglar och dom ligger direkt på betong. Vi har krypargrund om det har någon betydelse, golvet är lagt så man får väll hoppas på det bästa.

Det skulle vara trevligt med både brunn och vatten vid sump men det är lite mer än vad jag själv klarar av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med fler Västeråsare med lite större burkar.

Jag hade absolut satsat på mer cirkultion kanske en tunze 12000l/h streamer kompletterat med någon nanostream.

Vad kommer det bli för inriktning på akvariet, koraller, fisk mm?

Jag har själv ett 750l som är inbyggt som rumsavdelare med tre sidor synbara.

30 liter till osmos låter väldigt lite på ett så pass stort akvarium. Har ni funderat på automatisk påfyllning direkt från vattenledningen när ni ändå bygger från grunden och så pass seriöst?

Det är det bästa jag gjort och det är jätteskönt att slippa fylla osmosbyttor hela tiden då det dunstar en hel del.

Ni är välkommna att kika förbi om ni vill se hur jag löst saker och ting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med fler Västeråsare med lite större burkar.

Jag hade absolut satsat på mer cirkultion kanske en tunze 12000l/h streamer kompletterat med någon nanostream.

Vad kommer det bli för inriktning på akvariet, koraller, fisk mm?

Jag har själv ett 750l som är inbyggt som rumsavdelare med tre sidor synbara.

30 liter till osmos låter väldigt lite på ett så pass stort akvarium. Har ni funderat på automatisk påfyllning direkt från vattenledningen när ni ändå bygger från grunden och så pass seriöst?

Det är det bästa jag gjort och det är jätteskönt att slippa fylla osmosbyttor hela tiden då det dunstar en hel del.

Ni är välkommna att kika förbi om ni vill se hur jag löst saker och ting.

Inriktningen kommer nog bli åt fiskhållet. Anledningen att det bara blir 30 liter till osmos är att det inte får plats mer. Jag vill gärna ha allt under karet, sump, osmos vatten och utrymme till vattenbyte. Problemet är att det är mellan hall/kök/vardagsrum så jag har inget mer utrymme att spela på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bygg/målat klart bänken och den är på plats, jag har hela tiden varit noga med att hålla underlag + bänk i precis våg, nu när den är på plats så skiljer det ca 3mm på 120cm, frågan är om jag kanske måste fixa till det på nått sätt? Har även läst på lite på forumet om underlag, jag hade tänkt mig 3cm frigolit men det verkar som man ska ha 1cm, problemet är att jag bara hittar 2cm att köpa?

Slutmåtten för akvariet blir nu 122x72x60.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag vet dom riktiga måtten på akvariet så ska jag beställa det, jag har fått ett pris på den från ett ställe i Stockholm som jag tror gör dom flesta akvarier. Frågan är nu med hur jag ska göra med överrinningsboxen. Jag har gjort en ritning på hur jag har tänkt det, vet inte om jag har tänkt rätt, jag vet inte hur mycket plats som måste vara mellan hålen t.ex. Det kommer bli två 32 rör, den extra är för säkerhet.

post-4365-1446891731508_thumb.jpg

Anledningen att hålen är långt in är för jag ska komma förbi regeln som är på undersidan.

Några andra tips? Är det för stor/liten osv. hur hög ska den vara eller det kanske dom vet som gör akvariet?

Jag vet inte tjockleken på glaset men det är en känd tillverkare så dom använder nog rätt mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Mina överrinningsbox ser likadan ut. Har dock ett 25mm rör för retur tillbaka till akvariet från

sumpen. Däremot har jag hålen 10cm från kanten som var jag förstått är säkerhetsmarginalen.

Det är även 10cm mellan hålen. Själva boxen kan sen vara ganska nära hålen, dock bygger

tankgenomföringarna lite.

Storleken är en smak/design sak. Det enda jag tänker är att man kan få ner handen och

mecka med genomföringarn mm.

Tipsen är.

3st rör 32+32+25

10cm från kanten på glaset.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7cm är inte långt in hadde nog hällre kört med cc 10cm på hålen från ytterkant.

Muttern under karet måste få plats utanför den regeln karet skall vila på

Mellan hålen kan du gott ha 7cm som du skrivit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för tipsen, jag kör 10cm från kanten men annars ungefär som på bilden, returen kommer jag ha på utsidan, har redan gjort plats för det. Men hur hög ska boxen vara, finns det någon regel?

Jag har sett att dom flesta har vattennivån ca 5cm under kanten på akvariet, blir då boxen 5cm under kanten eller måste man räkna med att den ska vara lite mer under pga, överriningskam?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min box är byggd så att kammen precis får plats under mina stödsidor.

Titta på mina senaste bilder på boxen.

Min vattenyta kommer vara ca 2cm under stödsidorna. Och kanske ca 4-5cm under ovankant akvariet.

Jag kommer sätta "täcksidor" på väggen så man kommer inte se vattenlinjen när jag är färdig.

Vattenlinjen går ju att justera mha vattenflödet på returpumpen och/eller kammen.

/Johan

tackar för tipsen, jag kör 10cm från kanten men annars ungefär som på bilden, returen kommer jag ha på utsidan, har redan gjort plats för det. Men hur hög ska boxen vara, finns det någon regel?

Jag har sett att dom flesta har vattennivån ca 5cm under kanten på akvariet, blir då boxen 5cm under kanten eller måste man räkna med att den ska vara lite mer under pga, överriningskam?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dags för en liten uppdatering, jag har nu gjort klart det mesta, lite spackling och sånt finlir kvar. Jag har beställt akvarium och sump och alla grejer utom skummaren. Grejerna kommer inom några veckor hoppas jag

Jag har ändrat mig om sumpen och beställt en mindre variant med bara fack för skummare sen bubbelfälla och sedan returpump. Jag beställde även en till streamer då det var ett bra pris på den där jag beställde. Lysrör saknas dock, måste tänka ut vad jag ska ha.

post-4365-14468917382674_thumb.jpg

Lite bilder på hur det ser ut nu, imorgon ska jag fixa lite el innan elektriker kommer och gör sitt. Jag har även vid elen ändrat mig (pga. ekonomi) till att ha utomhus utag + vanliga utomhus timers.

post-4365-14468917382581_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde lite småhål i väggen för att se var regeln var men det största hålet man kan göra är 25cm och då får man karva ca.2cm av regeln. Problemet är att väggen är nästan 12cm tjock så jag tror inte det kommer att bli snyggt med ett sånt litet djupt hål. Det är väldigt trist för det hade varit det lilla extra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag håller fortfarande på med byggandet, men det känns som det är klart snart. På ena sidan har jag kvar lite spackling + målning.

post-4365-14468917466684_thumb.jpg

Elektriken har varit här och gjort sitt och jag har nu 8st uttag ovan och 6 under bänken. Han drog kablarna i taket så man ser inget av eldragningen.

post-4365-14468917466407_thumb.jpg

Jag har provmonterat en fläkt (fractal 120 15db) fläktarna var billiga och väldigt tyst.

post-4365-1446891746624_thumb.jpg

Akvariet borde vara klart denna vecka, måste ha hjälp att hämta det bara.

Jag har monterat upp lysarmaturen och nästan alla saker jag har beställt har kommit, fast dom skickade 10 ändhattar istället för 10 "limmmuffar".

post-4365-14468917466543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...