Gå till innehåll

Ny skummare...MCE600


Rekommenderade inlägg

Var och köpte mig en ny skummare eftersom jag startar upp ett 240 l nu. Men tycker den låter ganska mycket, eller mer burrar eller vad rätt uttryck kan bli! Vad jag läst så tycker dom flesta den är tyst men nja...Har akvariet i vardagsrummet och är irriterande när det är ett konstant ljud. Kan den bli tystare när den kört in sig? Är meningen att jag ska hänga den på en sump så småningom och kan då isolera skåpet lite men tror inte det kommer räcka då ens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mce600 är en skummare som kan låta väldigt mycket om den vill sig. Det som är största problemet är ofta resonansljudet som blir ett dovt brummande som går igenom väggarna.

Min tystnade ner ordentligt ca ett år efter att jag skaffat den, men ljudet gick ner en del efter ett par månader redan. Nu låter den helt ok då den sitter ca 2½meter ifrån mig på fraggkaret.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ljuddämpningskitet består av 2 röda siliconbussningar för impelleraxeln och två gummi-lister som pumpen ska stå på. men dom är tänkta till mce 5/600 av äldre modell.

Låt skummaren gå en/två veckor så pumpens keramiska impellerbussningar får slitas in - sedan kan man ibland behöva finjustera lite eftersom det är ganska trångt i lådan, och den kan vara ganska resonant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska vara dom nya bussningarna i den om man läser på Tritons hemsida och det är där jag köpt den. Tror mer på resonansen i lådan. Har inte hunnit kolla ännu, fullt upp med annat och ska få igång det nya nu med. La i sand i igår så är på gång. Den skummar ordentligt iallafall så det är ett +.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...