Gå till innehåll

Curtus 250Liter


Curtus

Rekommenderade inlägg

Jag vill försöka undvika att dra upp rören över själva kanten på karet iom att jag inte kommer ha någon huv/kåpa på karet. Däremot funderar jag på om man kan dra rören så dom döljs bakom ramen på karet. Men jag vet inte riktigt vad det kommer bli för dimension på rören ännu. Hoppas pumparna kommer i veckan så kan man planera klart och köpa alla delar.

Uppskattar verkligen alla idéer och tips!

Mvh Patric

Det finns mjukare böjar att använda om man vill minska förlusten i krökarna. Du kan även gå upp över vattenytan med det rör i bortre hörnan, och sedan låta den gå ner i en krok igen. På det viset kan du även sätta en Y-delning direkt efter pumpen, låta en gå ut till din revpelare, och den andra gå upp över boxen i hörnan, gå frmaåt och sedan delas igen och låta den andra sista biten gå till den sista främre hörnan. Ska se ifall jag kan få ner mina tankar på den liten bild istället. :)

[ATTACH]33363[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag funderade lite över hur man gör med rengöringen av rören?

Som jag förstått det så limmar man ju ihop hela rörsystemet.

Men det borde ju funka att liksom dra igenom en svamp eller liknande i ett snöre genom rörsystemet å få ut skiten som kan fastna där i? Eller hur gör ni?

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

jag har aldrig gjort rent ett saltvattensrör men ja tror att det är lättare att köpa nytt. det som sätter sig i rören är rörmaskar av olika slag som bygger upp sina bon med kalk.. det är nog inte så lätt att ta bort med en svamp.. en stålsvamp och efter ett har hundra dragninger igenom röret så kanske det blir rent..

men det kanske fins mån där ute som har gjort det på nått smartare sätt!?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså nermontering av rörsystemet som gäller vid rengöring isåfall? Antar att det bara är nått man gör när man märker att man förlorar trycket från pumpen eller? Dvs organismerna å så i röret är väll inget farligt att ha där sålänge man har cirkulation i rören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Akvarieprojektet fortskrider.

Det som hänt att att akvariet har fått svart vinyl klistrad på baksidan så man slipper se tapeten bakom. Sen har pumparna kommit hem nu så man kunnat se hur placeringen av pump och skummare skulle bli och det passar bra så jag har precis limmat ytavrinningskammaren och sen börjar rördragandet till revpelarna. Rören kommer dras på det sätt som visas på bilden under, det enda jag oroar mig för är att det kommer bli en hel del böjar....5st 90 gradersböjar och ett T-kors. Hoppas bara pumpen klarar av med med hyffsad effekt.

Återkommer med bilder på karet när rören är dragna å det är dags för test:D

post-4468-14468917460132_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är karet igång!

Har börjat experimentera lite med aquascapingen som jag tänkt det men har fortfarande inte all sten jag behöver hemma. Ska köpa resterande sten under morgondagen.

Rörsystemet fungerar även om det tyvärr är ganska dåligt drag i det, men det fyller sin funktion iaf. Och tillsammans med en streamer så blir det nog bra.

Här kommer 2 bilder, ett på rörsystemet och en på karet som det står idag. Ca 20 kg Levande sten i för tillfället och jag tror det kommer gå åt ca 10-20kg till för att få aquascapen som jag vill.

Mvh Patric

post-4468-1446891752513_thumb.jpg

post-4468-14468917525296_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett antal försök, svärande och viljan att slänga både kar å sten åt he*vete så fick jag till aquascapen hyffsat som jag ville ha den.

Blev ungefär 33kg sten i karet.

Nu är det bara att vänta, försöka få hem sand och ett gäng nya rör till armaturen så snart som möjligt.

Karet kommer inehålla både Sps, Lps och Mjukkoraller och sen i första hand lite dvärgkejsare om dom funkar ihop och inte är allt för jävliga mot korallerna. Men det återstår att se.

Har för tillfället 2st Tunze 6045 i karet istället för 1 som jag hade tänkt från början. Och det är just för att jag tyckte det vart ltie dåligt tryck från revpelarna.

Den ena streamern är gömd i stenröset till vänster och den andra sitter på baksidan bakom revpelaren i mitten. den smälter in bra i den svarta bakgrunden.

Och självklart en bild, vattnet är lite grumligt efter aquascapeandet.

Mvh Patric

post-4468-14468917546624_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det håller jag med om! Bra mkt större! Kan tänka mig det är avrinningskammaren som stjäl en del plats då den är nästan dubbelt så stor som skummaren och sen gör nog revpelaren i mitten att det känns väldigt mkt mindre.

Så jag får nog tänka om lite iaf, kan nog inte ha fullt så mkt "stora" fiskar som jag hade tänkt från början utan blir nog några snygga väl valda dvärgkejsare som sagt och en liten xanthurum kanske=) sen blir det nog lite andra trevliga små fiskar, gillar ju gobys lixom=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det håller jag med om! Bra mkt större! Kan tänka mig det är avrinningskammaren som stjäl en del plats då den är nästan dubbelt så stor som skummaren och sen gör nog revpelaren i mitten att det känns väldigt mkt mindre.

Så jag får nog tänka om lite iaf, kan nog inte ha fullt så mkt "stora" fiskar som jag hade tänkt från början utan blir nog några snygga väl valda dvärgkejsare som sagt och en liten xanthurum kanske=) sen blir det nog lite andra trevliga små fiskar, gillar ju gobys lixom=)

Jo det är nog mitten pelaren som gör att det ser mindre ut, själv hade jag ju mitten ledig för att få mer simyta.

Planerna i full gång här hör jag ;)

ska bli intressant att se hur mitten pelaren kommer att se ut fylld med koraller!

Jo dvärgkejsare är läckra, har med spanat in dem en del sista tiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så som du har returen, måste du inte ha plats för hela karet i sumpen om du inte har några backventiler monterade som vi inte ser? Om du får hävert på det där.... :)

Karet har ingen sump, utan det är bara en avrinningskammare som innehåller skummare å returpump. Så det är ingen fara=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är nog mitten pelaren som gör att det ser mindre ut, själv hade jag ju mitten ledig för att få mer simyta.

Planerna i full gång här hör jag ;)

ska bli intressant att se hur mitten pelaren kommer att se ut fylld med koraller!

Jo dvärgkejsare är läckra, har med spanat in dem en del sista tiden!

Haha självklart, planeringen fortskrider hela tiden.

Ska bli kul att börja sätta ut koraller sen! Min tanke är att försöka hålla korallerna ganska små dvs inte låta dem växa sig så jätte stora utan ha flera små exemplar man många arter istället.

Just för att stenen tar upp rätt mkt yta och sen med stora koraller så blir det ju ännu mindre.

Hade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Patric, gillar din aquascaping :) lite som jag tänkt det i mitt stora, en hög sida och en låg sida med pelare. din pelare är ju riktigt bra med många avsatser att placera koraller på. Men visst är det frustrerande innan man hittar hur pusslet ska sättas ihop :P

Man får ta och komma förbi en sväng när man är och hälsar på morsan under semestern :) Tar självklart med mig några fraggar om du vill ha i.s.f. :) Och vi får se om jag vågar fragga den där Acanthastrean så man får loss några fraggar ifrån den i.a.f., den är så grymt massiv bara, krävs ju en vinkelslip för att komma igenom den :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Patric, gillar din aquascaping :) lite som jag tänkt det i mitt stora, en hög sida och en låg sida med pelare. din pelare är ju riktigt bra med många avsatser att placera koraller på. Men visst är det frustrearande innan man hittar hur pusslet ska sättas ihop :P

Man får ta och komma förbi en sväng när man är och hälsar på morsan under semestern :) Tar självklart med mig någrafraggar om du vill ha i.s.f. :) Och vi får se om jag vågar fragga den där Acanthastrean så man får loss några fraggar ifrån den i.a.f., den är så grymt massiv bara, krävs ju en vinkelslip för att komma igenom den :P

Tack ska du ha!=)

Självklart, det är bara att hojta till när du ska häråt nån gång så drar jag igång kaffebryggaren!

Haha " om du vill ha i.s.f." =) en fragg lär man ju inte dö av! :D Spec. inte eftersom jag tänkt bygga upp istort sett hela korallbeståndet i stora karet av fraggar.

Det kan jag tänka mig! Ja om du känner för det å lyckas med vinkelslipen så kanske jag tom. fixar lite bullar till kaffet :D

Hade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har börjat mäta lite värden.

Har vid två tillfällen haft omätbart ammonium och nitrit (Salifert). Och för några dagar sedan hade jag 25 eller 50 i nitrat (dum att inte skriva upp och minnet sviker) och idag när jag mätte var nitraten nere på 5.

Jag har ju inte gjort några mätningar innan så jag vet inte riktigt hur det blir med toppen av värdena.

Hälften av stenen jag har i karet var ju redan inkörd när jag stoppade i den.

Kan det vara så att man inte får en såpass hög topp när inte all sten inte är ny liksom? Och kan det vara så att toppen redan varit och karet är påväg att stabilisera sig iom. att nitraten sjunker?

Karet har stått med sten i ca 2 veckor nu.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga svar på några frågor här, men jag fortsätter posta själv:ler:

Jag kom på att jag iaf nog faktiskt vill ha en huv över karet för att slippa störande ljus från rampen (iom att akvariet står så högt). Men som vanligt så tänker man inte till helt ordentligt innan man sätter fart:D Tänkte att det blir nog bra om man sätter huven hängande på utsidan av ramen på karet men det ser snarare ut som en hatt:skrattar:

Hursomhelst så får det faktiskt bli så, jag har varken ork eller lust att ändra på det och det kommer iaf fylla sin funktion.

Både huven och ställningen kommer kläs med svart fusk-läder.

Mvh Patric

IMG_1283.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skärmen till karet är nu färdig och jag vart faktiskt nöjd med resultatet. Ska ta tag i att klä in ställningen med galon också.

Det har även fått en ganska hård belastning på väldigt kort tid av olika anledningar. Hur som helst så mäter jag värdena och är beredd på att göra stora och snabba vattenbyten om det skulle krävas. Än sålänge ser dra bra ut, förutom att frökenfiskarna är lite väl hetsiga för mitt kar så dom får flytta ASAP.

Mvh Patric

IMG_1310.jpg

IMG_1315.jpg

IMG_1313.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du menar tricolor, och ja den äter på fint. Dock får den bara vanligt käk nu men blir att köpa Angel Formula så snart jag bara kan!

Ser ju bra ut det där, hur funkar det med bicolor kejsaren äter den bra?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår det:D Saker och ting går inte alltid enligt planerna, hade ju inte tänkt mig en stor Kejsare från början men så blev det. Än sålänge verkar den inte lida av 250 liter, den är väll uppskattningsvis ca 10cm.

Och tanken från början har ju varit att se hur det går att husera flera olika arter av just dvärgkejsare i detta kar. Och det är väll fortfarande planen även om det tillkommit mkt nu som inte var tänkt från början:S Blir visst lätt så=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...