Gå till innehåll

Inkoppling T5 drivdon?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Ett drivdon i min ATI-ramp har dött och jag köpte ett nytt för att koppla in. Upptäckte då att de verkar fungera olika. Går det att använda det OSRAM jag köpte?

Schemat på drivdonen är ju helt olika och mina inkopplingar till rören har bara en tåt mot de 2 som OSRAM verkar vilja ha.

post-2600-14468917306825_thumb.jpg

post-2600-14468917306953_thumb.jpg

post-2600-14468917307068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inte riktigt hur det gamla drivdonset kopplingsschema ser ut men ser ju att det är kort med tråd.

Skall du använda Osrams don skall du koppla enligt dess kopplingsschema. Annars fungerar det ej.

Du får nog dra om trådarna lite och komplettera med fler om du skall få det att fungera.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig sett den typ av kopplingschema som ATI visar upp. Begriper inte hur det skulle fungera faktiskt.

Osrams är en typisk 7 koppling, det vanligaste är faktiskt 8 och då är de två anslutningspunkter som är ihopkopplade uppe vid hållarna ihopkopplade inne i ballasten istället. Men tre tåtar som ATI:n visar har jag aldrig sett förut - måste vara en specialballast eller kontakt. Stig kan nog svara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att du får ta en bättre bild på den ATI drosseln är nått som ej stämmer som de andra säger.

Har ej sett denna koppling heller.

har du nått namn på den ATI drosseln?

Skall kolla namn när jag kommer hem. Det stämmer dock. Det är bara en tråd in i varje sockel. Hur det fungerar vet jag ej.

En tanke som slog mig är ju att om jag bara kan hitta socklar så kan jag ju byta dessa till tvåtrådsvariant för de 2 rör som tillhör det nya drivdonet. Vet dock ej var man hittar socklar. Det är ej de vattenskyddade socklar som man hittar som reservdelar i akvariebutikerna. Har sett att de finns på webshoppar i USA (för "shunted" koppling). Undrar om "shunted" har med en/två trådar att göra? Antar att de finns även i sverige för en hundring styck (kostar en dryg dollar / st i USA).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orginal drivdon är:

Vossloh Schwabe ELXe 258.222

Nu skall tilläggas att jag är dum i huvudet. Drivdonet är DC. Min OSRAM är med andra ord helt körd.

Om man kollar på Vosslohs hemsida så verkar detta drivdon egentligen vara för T8/TC-L?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar ju fungera i alla fall :). Det är klart att du kan bygga om din ramp till att passa Osram men det är nog bäst att skriva till ATI och försöka få tag på en ny ballast. Här har du tillverkarens hemsida i alla fall

http://www.vossloh-schwabe.de/eng/

MVH Lasse

Har redan mailat svenska kontoret för att kolla återförsäljare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...