Gå till innehåll

Samuels 390 liters


ballsam

Rekommenderade inlägg

Hej Ballsam, ja är som sagt jättegärna fodervärd.

Tyvärr så verkar en fraggpeg inte ta sig, vet inte ens vilken sort det är/var.

Det är något kenpigt med dom andra oxå, dom slår ut lite då och då för att en kvart senare vara ihopdragna igen.

Kanske dom bara håller på att ställa in sig i det nya ljuset hoppas det för att de små gröna och små oranga är ju kanonsnygga framförallt i blåljuset. Riktigt färgglada ficklampor.

Vad som kan vara fel i ditt kar har ja dock ingen som helst aning om.

Men när mina knappar och euphyllior tjurar så slår jag 5 liter Tanganyika sötvatten i saltkaret, o dan efter så har dom piggnat till betydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Acans kan ha periorder då dom drar ihop sig i 1-2 dagar, ibland lite längre vartefter dom kommer tillbaka i full prakt.

Musslorna kan jag inte ge några mer exakta råd om utöver attdet kan vara bra o kolla efter pyramider.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samuel, du nollar ju dina värden! Hur bra är det på en skala?

Jag vet.. inget jag gör med flit. Dragit ner effekten på skummaren och provar mej fram med att tillsätta en tsk bikarbonat (eller var det kanel : ) lite då och då. Försöker öka på mängden mat också.

Nixon: tack för inputten om acathastreorna. Bra att veta. Kanske inte är nåt att oroa sig för. Musslorna sörjer jag, men det var relativt små individer, och dom kan ju vara lite knepiga. När man är utomlands och dyker brukar man ju se gott om musselskal, så jag antar att det är långt ifrån alla som når full size i naturen. Har kollat efter pyramider utan att hitta några och dom 2 musslorna jag har kvar mår fint. Hoppas dom fortsätter med det ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hmmm.. Fick hem ett nytt no3-test från salifert igår. Det gamla var både gammalt och slut. Kollade idag, och istället för ett nollvärde (eller 0.2 som sista av det gamla visade igår) så visar det nya ~50.. Har ju tillsatt salpeter sista dagarna utan att märkt nån höjning när jag testat. Vad gör jag nu?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm.. Fick hem ett nytt no3-test från salifert igår. Det gamla var både gammalt och slut. Kollade idag, och istället för ett nollvärde (eller 0.2 som sista av det gamla visade igår) så visar det nya ~50.. Har ju tillsatt salpeter sista dagarna utan att märkt nån höjning när jag testat. Vad gör jag nu?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det gamla testet var helt enkelt för gammalt, så du måste lita på det nya, alternativt skaffa ett 3:e test för att få bekräftat vilket som är rätt. Vad använder du för metod för att normalt hålla låga näringsämnen? Du kan även lägga in ett antal planerade vattenbyten för att få ner värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gamla testet var helt enkelt för gammalt, så du måste lita på det nya, alternativt skaffa ett 3:e test för att få bekräftat vilket som är rätt. Vad använder du för metod för att normalt hålla låga näringsämnen? Du kan även lägga in ett antal planerade vattenbyten för att få ner värdet.

Har kört med 2 olika tester (salifert och elos) fram tills nu. Båda har visat noll och båda är för gamla (ganska säker på att även elos-testet har gått ut), men det har ändå gjort att jag antagit att no3-värdet varit noll. Har inte kört med nån metod för att hålla låga näringsämne (förutom vodka under en kort period för länge sedan). Funkat bra med endast skummare. På tal om den, så fick jag för mej att skummarpumpen la av för några dagar sedan. Det small till i skåpet och luktade bränd el. Drog ur kontakten och lät den va ur. Kom efter en stund på att det var pumpen i osmolatorn som fått kortslutning. Bytt ut den idag och passade då på att ta isär skummaren. Satt fullt med småsnäckor i injektorn, så det kan inte ha varit nån vidare effekt det sista. Vilken skillnad : )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket vodka?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Man brukar säga att startdosen är 0,5 ml per 100 liter vatten. Maxgränsen ligger runt 4 ml per hundra liter vatten. Jag själv ligger på daglig underhållsdos (alltså när värderna ligger låga) av VSV på 2-3 ml per hundra liter. För att sänka näringsnivåerna så har jag varit uppe i som max 4-6 ml per hundra liter, jag tänjer alltså på gränserna. Mitt kar är på 275 liter, men den faktiska vattenmängden är 220 liter når jag räknar bort för LS och annat. Oavsett vad jag doserar så går jag alltid efter den faktiska vattenmängden. Kan tilläggas att jag har många och stora fiskar. Jag byter också stora mängder vatten, fast under våren har jag slarvat riktigt ordentligt. Jag byter 30-40 liter varje vecka, och kanske 2 gånger om året 80-100 liter i en smäll.

Glöm inte att skumma blött:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid tar det att se resultat? Det som jag kan se har tagit stryk är mina montiporor. Skit samma förutom min superman, men även den går ju att ersätta om det går så långt. Mina acroporor däremot ser finare ut än på länge..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid tar det att se resultat? Det som jag kan se har tagit stryk är mina montiporor. Skit samma förutom min superman, men även den går ju att ersätta om det går så långt. Mina acroporor däremot ser finare ut än på länge..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mycket svårt att säga, kanske 4-8 veckor är min bästa gissning.

Det låter som att du nolla fosfat. Kan du ta ett mätvärde?

Om du har 50 i nitrat och noll i fosfat som Stig är inne på så tycker jag att du skall testa kaliumdivätefosfat i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumdivätefosfat?? Nu blev jag helt bortdribblad. Förklara gärna lite mer. Kollade fosfatvärdet häromdagen, och med lite god vilja kanske jag kunde skymta en ytterst svag tendens till väldigt ljust blå ton i en viss vinkel, men när man läser av som man ska (uppifrån mot vit bakgrund) syns inget. Som sagt, fyll gärna i min kunskapslucka.

Min egen teori kring vad som hänt är att mitt höga no3-värde beror på min egen klantighet eftersom jag doserat i salpeter för att höjja no3..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag hemma om du behöver, men ett lättare sätt är att pluppa i fryst mat, osilad, om du tinar innan så ska hela glasets innehåll i alltså även smältvattnet.

Menar du att du har testet hemma? Matar alltid mina fiskar på det sättet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumdivätefosfat?? Nu blev jag helt bortdribblad. Förklara gärna lite mer. Kollade fosfatvärdet häromdagen, och med lite god vilja kanske jag kunde skymta en ytterst svag tendens till väldigt ljust blå ton i en viss vinkel, men när man läser av som man ska (uppifrån mot vit bakgrund) syns inget. Som sagt, fyll gärna i min kunskapslucka.

Min egen teori kring vad som hänt är att mitt höga no3-värde beror på min egen klantighet eftersom jag doserat i salpeter för att höjja no3..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, ditt nitratvärde har stuckit iväg eftersom du doserat salpeter. Men du får aldrig nitraten att sjunka igen om du inte har fosfat i karet. Därför borde du först testa med att dosera fosfat = kaliumdivätefosfat. Och du verkar ju ha riktigt dåligt med fosfat i karet med det mätvärdet du beskriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntesande koraller behöver lite fosfat i vattnet för att hålla symbiosalgerna vid god vigör. Punkt.

Detta har ingenting med högt eller lågt nitratvärde att göra. Det är ett helt annat problem.

Om du doserar kolkälla, alkohol, vinäger eller kolhydrater för att sänka nitrathalten via bakteriexport förbrukar bakterierna fosfat för sin tillväxt. Kolkälledoseringen gör att man riskerar att nolla fosfat eller nitrat (vanligare) om man inte drar ned på doseringen när endera värdet sjunker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntesande koraller behöver lite fosfat i vattnet för att hålla symbiosalgerna vid god vigör. Punkt.

Detta har ingenting med högt eller lågt nitratvärde att göra. Det är ett helt annat problem.

Om du doserar kolkälla, alkohol, vinäger eller kolhydrater för att sänka nitrathalten via bakteriexport förbrukar bakterierna fosfat för sin tillväxt. Kolkälledoseringen gör att man riskerar att nolla fosfat eller nitrat (vanligare) om man inte drar ned på doseringen när endera värdet sjunker.

Hmmm.. då låter det lite läskigt att köra med vodka, eller?? Får ta å göra några större vattenbyten i alla fall

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer med största sannolikhet att göra en paus i hobbyn. OBS: en paus. Har haft för lite tid för karet på sistonde, vilket till och med frugan påpekat. Det tillsammans med den snabbt påkomna och självförvållade obalansen i karet samt att jag hur som helst kommer bli tvungen att flytta karet när en massa murade väggar ska rivas har lett fram till att jag i eftermiddag beslutat att börja flytta över koraller till Glenn som bor tämligen nära och har plats. Kommer att försöka att i första hand ha mina fiskar hos en eller flera fodervärdar, eller i värsta fall sälja dom. Eftersom nästa kar kommer bli helt annorlunda kommer mitt nuvarande läggas ut på annons. Så även mycket av min teknik..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...