Gå till innehåll

Samuels 390 liters


ballsam

Rekommenderade inlägg

Hallå gott folk. Tänkte dra igång en ny tråd på mitt kar eftersom den gamla uppstartstråden har blivit liggandes. Akvariet är ett helglas på 390 liter med måtten 100x60x65 med low-iron (och lite repor) i framglaset. sump finns i skåpet under och är förbundet med genomföringar och pvc. hämtade karet i höstas av Xavante (tror jag han hette på SG förr i världen), och gjorde en del modifieringar innan det fylldes på i dec-jan.

Tekniken i karet består av 250w MH och 2x39w T5, en tunze 6100 med styrning, 2 tunze nano 6025, en maxijet bakom LS´n, och ytterligare en maxijet som förser UV´t med vatten. en 300w doppvärmare finns gömd bakom LS´n. I sumpen finns ett aquacare nitratfilter, ett DIY fosfatfilter, en deltec kalkreaktor P600 (som inte är inkopplad än), ett deltec UV på 20w och en oceanrunner returpump på 3500 liter.

I karet finns typ 45-70 kg LS (ingen aning faktiskt) med diverse fraggar. testar än så länge lite för att se hur det går. de jag kommer ihåg namnen på är:

# flakväxande grön och röd montipora

# montipora digitata

# monitpora confusa

# en monirpora med rosa polyger mot vit botten (riktigt läcker)

# en illgrön hydnopora (?)

# 2 olika euphylia

# en grönskimrande bubbelkorall

# en gul och en svart tubastrea

en mussla (crocea tror jag)

riccoidea florida

diverse mjukkoraller

2 gröna och 1 röd bubbletipanemon

i fiskväg finns än så länge

# 2 gula kirurger

# 2 clowner (occelaris)

# 1 sixlinewrasse

# 1 orangeryyggad dvärgkejsare (Centropyge acanthops)

# 1 elddvärgkejsare (Centropyge loriculus)

# 2 skoterblenider

# 1 gul gobie (Cryptocentrus cinctus) med pistolräka

för övrigt finns en grön ormsjöstjärna, turbosniglar, nassarius, en sandvändande sjöstjärna, div eremiter och 2 putsarräkor.

vattenvärdena ligger skapligt stabila. hade nyligen ett dropp i KH´t, och har fram tills nyligen kämpat för att få ner fosfaten, men nu verkar det ge med sig. byter 25 liter med 7-10 dagars mellanrum.

motgångar så här långt:

fick i nån skitsjuka som tog knäcken på alla ursprungliga fiskar.

dök upp skitcyano för nån månad sedan, men det känns under kontroll för tillfället.

tunze pumparna (6025) låter lite för mycket för min smak.

en rosa hysterixfragg tappade vävnaden och gick hädan.

medgångar:

fy hökaröven vilken underbar hobby. det är nog första gången jag känner att det inte är så farligt att det kostar lite. drömmer redan om uppgradering.

post-2568-14468917324066_thumb.jpg

post-2568-14468917324186_thumb.jpg

post-2568-14468917324267_thumb.jpg

post-2568-14468917324343_thumb.jpg

post-2568-14468917324397_thumb.jpg

post-2568-14468917324496_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har en canon 350d med ett fast 50mm f 1.8, och en olympus 1030 (vattentät till 10m). trodde dat skulle vara enklare att fotaakvarier än vad det är. vet inte om det påverkar att bakgrunden är blå, och att det är 2 st actinicrör, men det är svårt att få bilder som inte är "blåskadade"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa att köra på AV och labborera med bländarvärdet. justera upp ISO och testa att justera vitbalansen (tror det ser ung lika dant ut på din kamera).. finns ett bra program som heter lightroom om du inte redan testat det /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sista vattenvärdena jag kollade (090508) var;

temp: 26,5

salinitet: 1,026 (refraktometer)

pH: 8,0

Ca: 420

mg: 1200 (ska upp..)

KH: 9,0

No3: 2,5-5

Po~4: ~0,1

kör med saliferttester, och rent spontant känns det som svårt att läsa av, och då särskillt fosfatnivåerna. kan ju vara så att jag börjar bli gammal å färgblind ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

ja vet inte om man kan lite på saliferts po4 test. mitt visar 0 i po4 och har alltid gjort de. hör med nån som bor nära dig om dom har ett rowa test. eller så köper du ett själv. det kåstar 600 kr tror ja. det är bra att ha för att få fram fina färger på korallerna. ja ska köpa ett sånt test snart tänkte ja..

det ser kanon fint ut. och bra vattenvärden me.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre att lägga pengarna på fosfat-remover och använda förebyggande, för om man matar så får man ju garanterat fosfat i vattnet. Överdoserar man inte removern så är det knappast någon risk att det blir 0 heller.

Jag tycker fosfat-test bara kan vara något för riktiga lågnäringskar eller i vissa speciella fall, men helt klart inget dom flesta behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa att köra på AV och labborera med bländarvärdet. justera upp ISO och testa att justera vitbalansen (tror det ser ung lika dant ut på din kamera).. finns ett bra program som heter lightroom om du inte redan testat det /Samuel

okej.. ja det är just de jag med börjat leka med jag med.. lightroom vad är det för ett pogram? har hört att det ska finna något pogram som man ska kunna lära sej just grunderna för att lära sej allt med vitbalans mm men hittar ej vad det heter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med en aluminiumbaserad fosfatremover i en reaktor, och tror det har gjort susen. värdet fortsätter neråt, så det blir nog bra.

saltbjörkan: googla på lightroom. finns att ladda ner olagligt, men även testversioner som är gratis en månad. om du pluggar på högskola brukar det vara rejält rabarterat (typ under 1000:-). programmet fungerar både som ett visningsprogram där man kan struturera sina bilder på en massa sätt, och som ett program med massa verktyg. en lättversion av photoshop CS3. har inte hunnit sitta med det på ett tag, men jag gillar det verkligen. hittade ett foto till..

post-2568-14468917329383_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar så mycket. ska iväg en vecka upp till svärföräldrarna, och försöka få med mej lite nytt hem på hemvägen. finns ju så mycket fint man skulle vilja skaffa. gäller att ha lite tålamod. i fiskväg känner jag mej ganska nöjd. skulle isåfall vilja bli av med en gul kirurg, och skaffa nån till dvärgkejsare och ett par bangaikardinaler. ska försöka lära mej att ta lite vettiga bilder. finns ju en och annan kung här på forumet att bli inspirerad av.. men nu är det god natt. ska upp å jobba dygn i morgon /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

sommaren har kommit, och nu börjar temperaturen stiga i akvariet. det blir att investera i en fläkt. funderar på att köpa en "coolbreeze" med 6 fläktar.. nån som har erfarenheter av en sån? kyler det? låter det? annars rullar det på. har förlorat några fraggar.. typ alla calendrium, hysterix och en illgrön hydnopora.. trist, men det finns fler att få tag i. köpte en superman, en stylopora milka och en riktigt grann sjöstjärna på vägen hem från svärföräldrarna. fick även med mej en fragg från borg av acropora millepora (tror jag det var), som verkar trivas fint.

har gjort en kul observation.. i karet simmar 2 st scoterblenider, en hona och en hane. när jag är nera på kvällarna efter att lysetslocknar för att mata tubastreorna, så brukar firrarna vara nergrävda i sanden. bara ögonen sticker upp. är det ett vanligt beteende?

några bilder från förra veckan. provade att fota med kittobjektivet, och kors i taket.. då får man inte alls samma problem med blått i bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glömde en possitiv grejj. cyanoeländet är i princip helt borta. har inte gjort nåt för att det ska försvinna, förutom att röra runt i sanden för att störa, och borstat bort från LS där det dykt upp. hade inga stora problem , men tillräckligt för att man ska bli irriterad. vill ju ha vit sand :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

var över hos laserbengan för nån vecka sedan å hämtade koraller som ska få bo hos mej tills han får rätsida på sina värden. i samband med detta gjorde jag en ombyggnation av revet hemma. inte en total, men lite lagon sådär. nu när jag kollade vattenvärdena den 1:e hade fosfaten och nitraten stigit. bengan har problem med höga fosfatvärden i sitt.. kan det ha "smugit" över? en av korallerna satt på en sten som fick följa med. nitraten.. skaulle det kunna bero på att någt blivit rubbat på nåt vis i samband med att jag byggde om LS´n? har tidigare haft problem med fosfat, men det har gått ner den sista tiden, och legat på 0,03. nitrat har jag haft lite av innan, men inte mer än 5 enl salifert. sitter på jobbet nu, och kommer inte ihåg vad det sista testet var, men det var i alla fall mer än det. kör med nitratfilter och fosfatreaktor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

regnet öser ner, ungarna tittar på rorry racerbil å frugan är i värnamo å shoppar.. perfekt för en uppdatering av läget.

sommaren har flutit på utan större förluster eller missöden. köpt en grotechfläkt för att hålla ner värmen. den fungerar fint, men tycker den låter lite för mycket när den går på max. även köpt en 3-kanalers grotech doseringspump på balling. duttade i kemikalierna innan lite på måfå vilket gjorde att värdena inte låg stabilt nog. lite nya firrar har hittat in i systemet, så det böjar kännas trångt. följande firrar finns i karet;

2 gula girurger

5 anthias

2 clowner

1 scoterblenid

1 mandarin

2 frökenfiskar

1 elddvärgkejsare

1 orangeryggad dvärgkejsare

1 watchman goby (särbo med en pistolräka)

1 Rippled Coral Goby (liten skitfisk med mycket personloghet)

andra djur:

2 putsarräkor

eventuellt 2 wurmadiräkor (har inte sett till dom sen jag köpte dom)

1 terminatorkrabba

diverse eremiter i okänt antal

10-15 nassariussniglar

turbosar

1 sandvändande sjöstjärna

1 röd sjöstjärna

1 enorm grön ormsjöstjärna (typ 20 cm långa armar)

2 gröna BTA-anemoner

2 röda BTA-anemoner

1 mussla (glömt vilken sort)

diverse mjuka och hårda koraller

några riccordea

en riktigt fin Scleronephthya gracillimum (se reeflex och bild) som verkar trivas

och säkert en del annat

ska se om jag får med lite bilder..

post-2568-14468917922353_thumb.jpg

post-2568-1446891792247_thumb.jpg

post-2568-14468917922588_thumb.jpg

post-2568-14468917922731_thumb.jpg

post-2568-14468917922897_thumb.jpg

post-2568-14468917923067_thumb.jpg

post-2568-14468917923217_thumb.jpg

post-2568-14468917923334_thumb.jpg

post-2568-14468917923445_thumb.jpg

post-2568-14468917923549_thumb.jpg

post-2568-14468917923679_thumb.jpg

post-2568-14468917923814_thumb.jpg

post-2568-14468917923938_thumb.jpg

post-2568-14468917924113_thumb.jpg

post-2568-14468917924294_thumb.jpg

post-2568-14468917924401_thumb.jpg

post-2568-14468917924527_thumb.jpg

post-2568-14468917924639_thumb.jpg

post-2568-14468917924762_thumb.jpg

post-2568-14468917924872_thumb.jpg

post-2568-14468917924991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...