Gå till innehåll

Akut Hjälp!


Rekommenderade inlägg

Svampar och knappar kan vara lite toxiska, jag har själv erfarenhet av en blå svamp som jag skrapade bort vartefter fiskarna fick andnöd.

//NiXoN

Okej, svamparna i fråga har jag ej varit i kontakt med i akvariet utan dem har varit ifred från mitt håll sedan jag placerade stenen.

Det skulle kunna vara knapparna då kanske men tycker det är konstigt att det inte blev någon andnöd förens 10-12 timmar senare samma dag?

Hade ute skummaren och gjorde rent den i en hink osmos vatten några timmar tidigare däremot men var noga med att försöka få bort allt smuts som jag kunde hitta inuti den, kanske kommit ut något skit ifrån den när jag stoppade i den igen?

Hur som helst ville den inte skumma så jag trodde att det var för rent vatten då pumpen fungerade som den skulle och allt satt som det ska sitta så efter en stund när jag såg att det inte kom något skum överhuvudtaget så tog jag ut den ifrån sumpen då jag ändå ska köpa en ny ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ha i skummaren hursomhelst den hjälper att syresätta vattnet så den gör nog ingen skada.

Jag vågar absolut inte hävda att knapparna är boven i dramat då bakterietillväxt känns mer sannolikt. Men jag skulle hålla ett öga på dom små rackarna specielt ifall du börjar känna av något själv.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha i skummaren hursomhelst den hjälper att syresätta vattnet så den gör nog ingen skada.

Jag vågar absolut inte hävda att knapparna är boven i dramat då bakterietillväxt känns mer sannolikt. Men jag skulle hålla ett öga på dom små rackarna specielt ifall du börjar känna av något själv.

//NiXoN

Okej :)

Stoppar i den tillsvidare då så får vi hoppas att den gör någon nytta även fast det kanske inte syns genom skummning

Hur länge bör jag hålla mig ifrån vodka,zeobak och ultramin-s nu då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske dags att sammanfatta lite grand.

Mina råd grundade sig på följande resonemang:

Allt tydde på en akut plötslig förgiftning. Det uppstår ofta på grund av olika giftiga ämen finns som gasform i vattnet. Luftningen (med skummare, luftstenar eller att rikta utblås mot ytan) var alltså för att försöka "blåsa" ut en eventuell giftig gas från vattnet. Vissa korallgifter och gifter från blågröna alger är också luftburna - vädringen är alltså en nödvändighet för att inte förgifta de som bor i lägenheten om det nu skulle råka vara en sådan typ av förgiftning. Vattenbytena givetvis för att snabbt minska koncentrationen av eventuella akuttoxiska ämnen. Vattenbytena måste vara stora eftersom ammoniakförgiftning inte kan uteslutas och om du höjer pH och har kvar ungefärlig koncentration av ammonium/ammoniak så blir det inte bättre. Blanda så mycket som går - byt - blanda mer. Om det inte finns tillräckligt med salt hemma så är det bättre att minska salthalten med vattenbytena än att bara byta en liten del som saltet räcker till. Fisken brukar inte reagerar om du går ner mot 1.020.

Att blanda nytt vatten och snabbt lyfta ur fiskarna dit var grundat på att nyblandat vatten alltid är mindre giftigt än ett sådan vatten där fiskarna visar klara förgiftningssymptom och man undviker att förvärra ett ev. ammoniakproblem. Med cirkulation och mörklagt kan du ha ordentligt ilska fiskar tillsammans på liten volym - faktiskt desto tätare - desto mindre aggresion.

Jag tror också fortfarande på att det var en ammoniaktopp. Varför jag inte tror på en nitrittopp som orsak till ditt problem (fast hade du mätt nitriten hade den troligvis varit hög) är att nitrit fungerar inte på samma sätt i ett vatten med klorider i jämfört med ett rent sötvatten. Vad som händer vid en nitritförgiftning är att nitriten tränger in (troligtvis via jonkanaler) i blodomloppet och omvandlar hemoglobinet (blodets syreupptagande ämne) till methemoglobin som inte tar upp syre. Fisken kvävs alltså. Men så lite som ca 50 - 70 ppm klorid i ett vatten blockerar upptaget av nitrit och "avgiftar" därmed dess funktion. Saltvatten innehåller över 19.000 ppm klorider. Min uppfattning är att nitrit är överhuvudtaget inte giftigt för fisk i ett saltvattenssystem.

Din bakterietillväxt (eg din tillsättninga av organisk kol) tror jag heller inte på som grundorsak till förgiftningen. Jag tror att det mycket väl kan ha medverkat till problemet genom att en tillsättning av organiskt kol i ett nystartat akvarium kommer att medföra en betydligt större bakterietillväxt av heterotrofa bakterier men jag tror inte på att det orsaka en syrebrist i ditt fall (och heller inte på svavelväte) Varför - jo återhämtningen gick för långsamt - I Wiking:s beskrivna fall med strömavbrottet tror jag dock på syrebrist/svavelvätebildning som orsak. Varför återhämtningen går fortare vid syrebrist och svavelväte är att syrebristen åtgärdas ju direkt när man luftar karet på något sätt (utströmmar på ytan, en vattenstråle som skvätter upp över en yta, skummaren på full luftning osv). Svavelvätet inte bara luftas ut utan oxideras också snabbt av det nedträngande syret.

Jag tror dock att den ökade bakteriektiviteten bidragit på ett annat sätt. Dessa bakterier huvuduppgift är ju inte i första hand att konsumera vodkan du häller i utan att bryta ner organiskt material. Denna process slutprodukt är bland annat ammonium. I ett nystartat akvarium har du oftast bara en ammoniumproducent och det är fiskarna - genom att ge organiskt kol så har du påskyndat nedbrytningen och får en till ammoniumproducent som du inte kan kontrollera lika bra som fisken (där slutar du bara att mata så minskar ammoniumproduktionen). Om du inte tillför en organisk kolkälla så kommer bristen på kol göra att nedbrytningen går saktare - det enda kol som finns tillgänglig (det är begränsande) är ju det som finns i det som bryts ner - tillsättning av kolkälla (en snabb) ändrar dessa förutsättningar och nedbrytningen blir snabbare.

Ett nystartat akvarium har ofta ett högt och bra pH - detta gör att en betydligt större del av ammoniumet föreligger som det farliga ammoniaken. Kan nämna att vid ett pH på ca 8,5 föreligger ca 15 procent av ammonium/ammoniak komplexet som ammoniak medans samma procentsiffra vid pH 8 är 5,4 % (temp 25 grader) Vid pH 7 är det bara 0,5 %. Har man tillgång till koldioxid och misstänker ammoniakförgiftning så kan en pH sänkning med detta till ca 7 klara biffen. Sätt slangen på en diffusor och blås ner koldioxiden - tar ca 5-6 minuter att trycka ner pH till 7. Behåll pH:t och byt kraftigt med vatten. När det mesta är utbytt så används inget mer koldioxid - kör karet sedan normalt med skummare och allt och nästa dag är pH återställt.

Skummaren är den viktigaste genomluftningaprylen ni har och rekommendationen att överdimmensionera skummaren vid användning av olika kolkällemetoder baseras troligtvis på att bakterierna producerar ammonium och det måste ut som ammoniak.

Av ovanstående förstås nog en del av det jag grundat min tro att det är ammoniak som orsakat ditt problem. Det faktum att karet var nystartat tyder också på att så är fallet. I ett ingånget kar med bra nitrifikation så sker övergången ammonium-nitrit-nitrat nästan momentant men i ett nystartat akvarium så kommer det ofta att anrikas ammonium (som i sin tur stoppar utvecklingen av nitrifikationsprocessen) och det är väldigt lätt att det går snett.

Av dessa orsaker så skulle jag personligen inte (speciellt som jag kör skummarlöst) använda en kolkällemetod de första månaderna.

Nu blev det mycket men jag hoppas att det som hänt Henrik inte upprepas hos någon annan och jag ville ge en liten teoretisk bakgrund till ett troligt händelseförlopp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ja detta låter ju ganska logiskt och troligt när jag läser egenom det :)

Då ska jag verkligen ta det lugnt ett tag nu innan jag börjar tillsätta kolkällor igen!

Som tur är så verkar allt ha klarat sig (förutom en Chelmon rostratus) Som jag köpte i Fredags =/

Inte helt säker på att den inte kommer att överleva men det är helt klart den som har tagit mest illa vid sig utav förgiftningen jag hade =(

Har idag skaffat en ny skummare en AquaCare 700A som ska klara av 400liter mer i belastning än den tidigare Tunze3115 jag hade tidigare plus att jag tycker att den är både snyggare och smidigare att ställa in hur blött den ska skumma och så är den helt underbart knäpptyst!

Så jag kan bara tvärt avbryta mitt doserande med vodka? har för mig jag läst i trådar att man ska trappa ner eller något liknande? (ej doserat någon idag)

Sen tänkte jag om jag struntar i vodka låt säga 3-6månader, kan jag använda mig utav Zeobak isåfall för att få in mer bakterier i systemet under tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste tacka alla som hjälpa mig med snabba svar och massor med hjälp akut som gjorde att alla! fiskar överlevde.

Vill även rikta ett stort tack till Lasse som la ner tid och energi på att skriva ett väldigt bra inlägg som gör att jag förhoppningsvis inte råkar ut för samma missöde mer i denna hobby :)

T.om Kopparbandade pincetten som blev mkt svag under allt och knappt orkade med att simma ett tag (var säker på att den skulle dö för mig) har återtagit sig förvånansvärt bra och simmar glatt omkring i karet :)

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...