Gå till innehåll

Akut Hjälp!


Rekommenderade inlägg

Jag ser i 'din tråd' att karet bara varit igång i 2 veckor. Dessutom hade du något problem med sanden som fick hela karet att bli brunt. Din nitrat är noll, då är det kanske vågat att köra med vodka.

Kolla nitriten som redan påpekats, och försök att om möjligt inte stressa fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag ser i 'din tråd' att karet bara varit igång i 2 veckor. Dessutom hade du något problem med sanden som fick hela karet att bli brunt. Din nitrat är noll, då är det kanske vågat att köra med vodka.

Kolla nitriten som redan påpekats, och försök att om möjligt inte stressa fiskarna.

Japp karet har endast varit igång i 2veckor men sten osv är ju från mitt gamla kar.

Det är nyblandat osmos vatten i hela karet så trodde verkligen inte att jag kunde få någon ammoniaktopp när jag inte hade köpt ny sten osv.

Japp sanden var verkligen skitig, fick slanga ut ca 3/4 nyblandat vatten för att få bort det bruna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag släcka ned karet totalt för natten och låta fiskarna vila/ev avlida eller ska jag försöka få ur dem ur karet?

Ps, min lilla Valencienna puellaris visar ingen som helst symptom på förgiftning :S och har inte gjort på hela tiden.. .Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall inte själa din tråd men jag har en erfarenhet som bara är några månader gammal.

Jag kör med vodka och vid detta tillfället doserade jag 5ml per dygn, min nettovolym är ca 230 liter. Jag stannade hemma från jobbet en dag eftersom en kille skulle komma och byta elmätare. Min dagliga rutin är att dosera vodkan på morgonen och så gjorde jag även denna dag.

Efter några timmar kom killen som skulle byta elmätaren. All ström i huset stängdes av i högst 15-20 minuter. En stund efter att killen åkt kontrollerade jag akvariet. Alla fiskar, och jag har många, alldeles för många, låg på botten och hyperventilerade. Min mandarin t e x som är skygg som attan och normalt inte visar sig på öppet vatten låg och flämtade bland alla de andra.

Nu går det åt helv.... tänkte jag. Men jag öppnade korsdrag i huset, riktiga mina båda Koraliapumpar uppåt så att de piskade vattenytan kraftigt, drog på skummaren så mycket jag kunde. Redan efter ca 10 minuter så märkte jag att några fiskar verkade piggna till. Efter 20-30 minuter var allt precis som vanligt igen.

Så det måste ha varit någonslags akut förgiftning som lätt kunde ventileras ur karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vet inte om det är en ammoniaktopp men det är i princip det enda halmstrået jag kan ge som en förklaring med de uppgifter du nu lämnat. Hade du matat strax innan?

MVH Lasse

Nej däremot så stoppade jag i några on formula two pellets när jag såg att dem betedde sig konstigt, ville se ifall dem åt och det gjorde dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använde mig utav 5st salthinkar och en 25liters dunk... skulle väl kunna ha dem i en hink men gula kirurgen,scopasen och pincetten är ju långt ifrån bästa kompisar.

Har nu sänkt salthalten iaf så ska jag väl avvakta i åtmindstonde 30/60minuter och se ifall det är någon förbättring/försämring hos fiskarna.

Pincetten och dem två clownerna har jag i ett nano på köksbordet och hos dem tycker jag mig se en klar förbättring redan så fort dem kom i där.

ok...jag trodde du hade en stor bytta som rymde 120 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj, ja jag har väl tillsatt vodka sedan november skulle jag chansa på, tillsätter 4ml varannan dag och 2.5ml +3.5ml ultramin-s varannan dag alltså om vartannat..

Jag skulle vilja rekommender dig att inte tillsätta kolkälla i ditt kar eftersom det är mer eller mindre nystartat, dessutom verkar du ju ha omätbart värde på nitrat. Är även fosfaten omätbar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var ute efter om du fått en explosiv bakterietillväxt och avbrott i denitrifikationsprocessen med nitrit, amoniak eller svavelväte som följd. Jag hängde inte riktigt med på om du doserat vodka i nya burken eller inte. Det händer ju att man får precis den här typen av effekter om det tar slut på konsumenter för bakterierierna vid vodka. Nog om teorier, du skiter nog i det nu utan vill rädda dina djur istället.

Är det svavelväte så borde det lukta pyton om vatten eller om du lyfter en liten LS och luktar. De andra måst man testa.

Skulle behandla alla på samma sätt; Vattenbyte och luftning. Följ Lasses råd. Jag skulle inte ändra salthalt. Inte mer stress på fisken än nödvändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var ute efter om du fått en explosiv bakterietillväxt och avbrott i denitrifikationsprocessen med nitrit, amoniak eller svavelväte som följd. Jag hängde inte riktigt med på om du doserat vodka i nya burken eller inte. Det händer ju att man får precis den här typen av effekter om det tar slut på konsumenter för bakterierierna vid vodka. Nog om teorier, du skiter nog i det nu utan vill rädda dina djur istället.

Är det svavelväte så borde det lukta pyton om vatten eller om du lyfter en liten LS och luktar. De andra måst man testa.

Skulle behandla alla på samma sätt; Vattenbyte och luftning. Följ Lasses råd. Jag skulle inte ändra salthalt. Inte mer stress på fisken än nödvändigt.

Pincetten och clownerna som går i ett 20liters nano på köksbordet såg ut att må helt kalas nu innan jag släkte åt dem även om den större clownen hade kvar kulan på magen :S

Kirurgern tycks andas lättare sedan jag sänkte salthalten så jag hoppas verkligen att dem överlever natten även om jag tycker att det ser mörkt ut på den fronten.

Tillsätter även Zeobac 3droppar 2ggr/vecka om detta har någon betydelse.

Känner ingen som helst lukt dock även fast jag tog upp en sten ifrån sumpen och luktade på den.

Vet ej varför men min skummare har slutat skumma häromdagen så jag kan tyvärr ej använda den nu då den verkligen behövs, kanske är pga det som det hela hände men det känns lite långdraget då man kan köra kar utan skummare?

Får hur som helst hem nya skummaren imorgon kväll och ska skumma så blött som möjligt ett tag för att få ur en massa skit i ett par veckor tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om skummaren inte skummar spelar inte så stor roll nu. Om den går att använda så kör den. Den avluftar vattnet effektivt och det hjälper dig nu.

Tillsätt ingen vodka, zeoprylar eller annat nu för tillfället.

Som Lasse skrev: cirkulation mot ytan, gärna skummaren på fullt ös och kolla fisken som är kvar i burken. Blir den inte bättre så flytta ut den eller byt mer vatten.

Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om skummaren inte skummar spelar inte så stor roll nu. Om den går att använda så kör den. Den avluftar vattnet effektivt och det hjälper dig nu.

Tillsätt ingen vodka, zeoprylar eller annat nu för tillfället.

Som Lasse skrev: cirkulation mot ytan, gärna skummaren på fullt ös och kolla fisken som är kvar i burken. Blir den inte bättre så flytta ut den eller byt mer vatten.

Lycka till!!

Hmm okej ska sluta med tillsatser ett tag framöver tills allt stabiliserat sig.

Cirkulation emot ytan är fixat och har nyss stängt balkongdörren då det blev riktigt kallt efter över 2timmars korsdrag.

Har släckt karen för natten så fiskarna ska få lugn och ro istället för en massa stressande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du kör med 5ml Vodka i ditt kar per dag.

Tycker det är en något hög dos till den volymen så kanske rent av syrebrist du fått..

Jag skulle rekomendera max 2ml vodka per dag.

Så försök att syresätta karet så mycket det bara går....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du kör med 5ml Vodka i ditt kar per dag.

Tycker det är en något hög dos till den volymen så kanske rent av syrebrist du fått..

Jag skulle rekomendera max 2ml vodka per dag.

Så försök att syresätta karet så mycket det bara går....

Jag har tillsatt 4ml ren explorer vodka varannan dag och 2.5ml explorer vodka +3.5ml ultramin-s varannan dag alltså.

Hur du sedan får det till 5ml vet jag inte men i mitt gamla kar som låg på 247liter ungefär (tippar på 220liter vatten volym efter sten och allt) så tillsatte jag dagligen 2.5ml vodka som underhållsdos i X antal månader utan det minsta problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla fiskar har överlevt och dem beter sig betydligt bättre idag vad jag har kunnat se, men dem är väldigt skygga, den som jag tycker verkar vara i sämst skick är nog Scopasen tyvärr =/

Men andningen har lugnat ner sig betydligt på fiskarna som är kvar i karet och inga koraller har dött, tänkte se vad saltet jag har kvar räcker till om man ska försöka göra ett 50-100liters vattenbyte framåt eftermiddagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry jag som läst fel.

2ml om dagen / 4ml varannan dag som du skriver så tror jag det är bättre att försöka få det till dosering varje dag istället för så stor mängd på en och samma dag.. istället för varannan dag så dosera det varje dag och max 2ml.

Så gör jag och då hinner det förbrukas på ett stabilt och utjämnat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry jag som läst fel.

2ml om dagen / 4ml varannan dag som du skriver så tror jag det är bättre att försöka få det till dosering varje dag istället för så stor mängd på en och samma dag.. istället för varannan dag så dosera det varje dag och max 2ml.

Så gör jag och då hinner det förbrukas på ett stabilt och utjämnat sätt.

Och så läste du fel igen :)

Jag har alltså doserat varje dag men om vi säger så här så kanske du förstår:

Har alltså dragit ner på vanliga dosen från 4ml till 2.5ml dem dagarna som jag tillsatt ultramin-s då även denna innehåller kolkälla.

Måndag 4ml vodka +3droppar zeobak

Tisdag 2.5ml vodka +3,5ml ultramin-s

Onsdag 4ml vodka

Torsdag 2.5ml vodka +3,5ml ultramin-s

Fredag 4ml vodka +3droppar zeobak

Lördag 2.5ml vodka +3,5ml ultramin-s

Söndag 4ml vodka

osv

osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så läste du fel igen :)

Jag har alltså doserat varje dag men om vi säger så här så kanske du förstår:

Har alltså dragit ner på vanliga dosen från 4ml till 2.5ml dem dagarna som jag tillsatt ultramin-s då även denna innehåller kolkälla.

Måndag 4ml vodka +3droppar zeobak

Tisdag 2.5ml vodka +3,5ml ultramin-s

Onsdag 4ml vodka

Torsdag 2.5ml vodka +3,5ml ultramin-s

Fredag 4ml vodka +3droppar zeobak

Lördag 2.5ml vodka +3,5ml ultramin-s

Söndag 4ml vodka

osv

osv

Om jagh förstår det hela rätt så blir totala doseringen vodka under en vecka 23,5ml

Och min rekomendation är totalt 14ml per vecka.

2ml per dag x7 dagar.

Jag själv doserar så och då på mitt 450liters kar men har nu gått över till annan kolkälla (bioptim)

men skall då den asken är slut gå över till Zeostart2 då den är drygare samt doseras dagligen med 1ml per dag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker din vodkadosering låter lite väl tilltagen, så jag är lite inne på Capotes funderingar.

Sen att du mekat med burken 2 veckor sedan kan vara intresant, du råkar inte ha några svampar eller zoanthider som växer på stenen?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker din vodkadosering låter lite väl tilltagen, så jag är lite inne på Capotes funderingar.

Sen att du mekat med burken 2 veckor sedan kan vara intresant, du råkar inte ha några svampar eller zoanthider som växer på stenen?

//NiXoN

Så mycket mekande med burken var det ju ändå inte, flyttade över det levande från det gamla karet till detta.

Har väl en del grön/gula svampar som växer upp ifrån stenen och så fick jag hem en lite halv stor sten med stora knappar precis innan vi åkte till s-tälje och besökte dig+korallrevet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...