Gå till innehåll

Akut Hjälp!


Rekommenderade inlägg

Måste ha hjälp typ nu, alla fiskarna hyperventilerar, clownernas magar har svullnat upp som bollar osv.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva då jag typ har panik här hemma, köpt två nya fiskar i helgen dessutom... =/

Dör fiskarna tills imorgon så slår jag hammaren i karet !

Behöver snabba tips på akut åtgärd då det ser ut som vartenda fisk kommer dö inom en timme !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

min första tangke är rikta en pump rakt upp mot ytan så du får ner mycket syre i vattnet tyvär kan jag inte tippsa med så mycket mer

hur är tempen i karet?

andra värden?

hur länge har det varit såhär?

Satte precis i en powerhead som är riktat emot ytan..

tempen är på 27c

och andra värden har jag ej hunnit mäta men det kan väl knappast ha hänt något med det på under en timma ? åkte iväg till macken för att köpa cigaretter och sen var jag ute med hunden och innan var dem normala vad jag kunde se, när jag kom tillbaka så var alla fiskar helt konstiga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det ramlat ner något i akvariet? Tillsätter du något automatiskt till karet som fått en flipp och doserat fel?

ingen automatisk tillsättning alls i karet, tillsätter vodka+ultramin-s men det har jag ju gjort ett tag nu så det tror jag inte att det handlar om..

inget har ramlat ned i karet vad jag kan se iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lufta så mycket du bara kan - förbered stora vattenbyten - skit i osmosen se bara till att du snabbt får fram blandat vatten. Detta är liknar ett förgiftningssymptom och är det inte så att något kommit i akvariet eller att du målat i närheten av akvariet så kan det vara en ammoniakförgiftning. Vädra ut i lägenheten också.

MVH Lasse

PS om det är riktig kris - blanda till en hink med nytt vatten - i med alla fiskarna där och en liten cirkulationspump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon slags akut förgiftning.

- Syresätt så mycket du kan

- Ordenlig fart på vattenytan

- I med kol

- Vädra ut rummet

- Gör rent eller byt eventuell filtervadd

- Kolla alla värden

- Kolla efter parasiter i gälarna

Har du matat med något speciellt/nytt, hällt i något medel, målat om i lägenheten, rökar du i samma rum, har du haft strömavbrott?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen automatisk tillsättning alls i karet, tillsätter vodka+ultramin-s men det har jag ju gjort ett tag nu så det tror jag inte att det handlar om..

inget har ramlat ned i karet vad jag kan se iaf

Hur länge har du tillsatt vodka?

Hur stor dos ger du varje dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar (men inte lägre djur) klarar en halvering av salthalten i vattnet ganska galant. Det blir t.o.m. som en lättnad för dem om de får simma i en lågsaltlösning ett tag. Du skulle kunna blanda en hink med bara halva salthalten som du koppar in fiskarna i. Fiskarna klarar ett ganska snabbt fall i salthalt utan problem.

När du sedan ska vänja tillbaka fiskarna till normal salthalt måste det dock gå mycket långsamt, typ en vecka från halverad salthalt till full salthalt.

Men experimentera inte med låg salthalt i karet, då skulle alla lägre djur dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon slags akut förgiftning.

- Syresätt så mycket du kan

- Ordenlig fart på vattenytan

- I med kol

- Vädra ut rummet

- Gör rent eller byt eventuell filtervadd

- Kolla alla värden

- Kolla efter parasiter i gälarna

Har du matat med något speciellt/nytt, hällt i något medel, målat om i lägenheten, rökar du i samma rum, har du haft strömavbrott?

har stoppat i en powerhead 402 som kör full fart på ytan.

Har tyvärr inget kol hemma självfallet när man verkligen verkligen behöver det

vädrar för full balkongdörren är precis bredvid.

Röker ej inne förutom under fläkten i köket, ingen ommålning och inget strömavbrott

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du börjat blanda nytt saltvatten ännu?

Har bytt 120liter precis men lät dock inte saltet upplösas helt i vattnet då jag hade för mkt panik för det..

Salthalten ligger på 1.024 bör jag sänka den i karet till 1.017/1.020 istället eller kommer korallerna skrika rakt ut då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sänk gärna salthalten till 1,020 i karet med en gång, det ger lite mer andrum för fiskarna.

Om fiskarna fortfarande mår dåligt skulle du kunna lyfta över dem i en hink med ännu lägre salthalt. Men som sagt, det skapar ett extra jobb för dig att "Komma tillbaka" i salthalt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj, ja jag har väl tillsatt vodka sedan november skulle jag chansa på, tillsätter 4ml varannan dag och 2.5ml +3.5ml ultramin-s varannan dag alltså om vartannat..

Jag tror det står på UltrMin-s flaskan att man skall halvera dosen om man använder annan kolkälla, men det gör du kanske.

Har du ökat dosen vodka senaste tiden? Det är viktigt att du har en bra skummare när du använder vodka.

Inga andra saker i lägenheten som förändrats senaste dagarna, t ex blommor som skapar kraftig doft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tat lugnt - gå ett steg tillbaka - andas fiskarna lika mycket? Ser de lika dåliga ut?

Ser det bättre ut så förbereder du ett nytt byte på lika mycket vatten. Har du ont om salt så kan du göra som Vargklo säger - låta det gå ner till 1.020. Om det inte ser bättre ut - gör ett par hinkar nytt saltvatten och i med fiskarna där. Det kanske stressar dem mer men om du bedömmer att det fortsätter att förvärras i stora tanken så kanske du åtminstone kan klara en del av fiskarna genom att flytta över dem i nytt vatten. Ta det lugnt - tänk innan varje steg - titta på fisken och bedöm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du inte ta det du blandade saltvattnet i och lägga dom där i?? 120 L i en stöt borde vara stort nog för alla dina fiskar. eller????

använde mig utav 5st salthinkar och en 25liters dunk... skulle väl kunna ha dem i en hink men gula kirurgen,scopasen och pincetten är ju långt ifrån bästa kompisar.

Har nu sänkt salthalten iaf så ska jag väl avvakta i åtmindstonde 30/60minuter och se ifall det är någon förbättring/försämring hos fiskarna.

Pincetten och dem två clownerna har jag i ett nano på köksbordet och hos dem tycker jag mig se en klar förbättring redan så fort dem kom i där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det står på UltrMin-s flaskan att man skall halvera dosen om man använder annan kolkälla, men det gör du kanske.

Har du ökat dosen vodka senaste tiden? Det är viktigt att du har en bra skummare när du använder vodka.

Inga andra saker i lägenheten som förändrats senaste dagarna, t ex blommor som skapar kraftig doft?

Skummaren har slutat att skumma dem sista dagarna, tänkte att det hade o göra med att karet är så nystartat så inte reagerat så mkt över det..

ökade från 2.5ml till 4ml då detta karet är betydligt större..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra,

Har du ett nitrittest hemma? En nitritspik skulle kunna vara ett skäl för att fiskar hyperventilerar.

En liten påminnare om att du kommer att behöva göra dagliga vattenbyten på varje litet extrakar som du nu lägger fiskarna i. Om du har fiskar i en behållare utan varken skummare eller levande sten så kommer fiskarna snart att må dåligt av att simma omkring i sin egen avföring. Det brukar märkas på nitrithalten ganska snabbt. Men som sagt, det är inte kvällens problem, utan imorgon kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tat lugnt - gå ett steg tillbaka - andas fiskarna lika mycket? Ser de lika dåliga ut?

Ser det bättre ut så förbereder du ett nytt byte på lika mycket vatten. Har du ont om salt så kan du göra som Vargklo säger - låta det gå ner till 1.020. Om det inte ser bättre ut - gör ett par hinkar nytt saltvatten och i med fiskarna där. Det kanske stressar dem mer men om du bedömmer att det fortsätter att förvärras i stora tanken så kanske du åtminstone kan klara en del av fiskarna genom att flytta över dem i nytt vatten. Ta det lugnt - tänk innan varje steg - titta på fisken och bedöm.

MVH Lasse

Jo jag har stannat upp och tittat på fisken en samtidigt ser dem oerhört dåliga ut så därför jag snabbat på allt.

Tycker mig dock se att fiskarna beter sig värre efter vattenbytet samt saltsänkningen så det kanske stressade dem för mkt, ska försöka få upp scopasen och flavenscensen och stoppa i nanot och sen blanda ihop en hink salt och låta den lösa upp saltet i lugn och ro.

Är det även fara för korallerna i detta fallet eller vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra,

Har du ett nitrittest hemma? En nitritspik skulle kunna vara ett skäl för att fiskar hyperventilerar.

En liten påminnare om att du kommer att behöva göra dagliga vattenbyten på varje litet extrakar som du nu lägger fiskarna i. Om du har fiskar i en behållare utan varken skummare eller levande sten så kommer fiskarna snart att må dåligt av att simma omkring i sin egen avföring. Det brukar märkas på nitrithalten ganska snabbt. Men som sagt, det är inte kvällens problem, utan imorgon kväll.

Jo jag har nitrittest men vet ej vilken kartong i källaren den ligger i tyvärr då jag bar ned alla kartonger dit när jag nyligen flyttade hit. har ingen lampa i källarförråded och ingen ficklampa så får vänta tills imorgon tyvärr =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver du aktivt kol kan jag komma över med en påse nu genast... Fan låter ju inte alls kul det där... Hoppas verkligen att allt klarar sig!

Tack för erbjudandet men är inte på humör för att det ska komma förbi någon nu tyvärr även om aktivt kol säkert hade underlättat det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja nitritspik brukar inte få fisken att reagera på det sättet (i saltvatten alltså - i sötvatten hade jag gått på den förklaringen) - utan troligvis är det en ammoniaktopp (spik). Kör skummaren så blött du bara kan (då luftas det bra), piska ytan med allt du har i pumpväg, byt vatten och avvakta. Orsaken till att jag skulle ha gjort på detta sätt är att ammoniak är en gas och det gäller att få ut den ur vattnet. det sker via diffusion och ju större yta du har mellan vatten och luft - desto fortare går det. Om akvariet är nystartat utgå från att det är en ammoniaktopp - det skulle åtminstone jag gjort om jag hade detta problem och med de uppgifter du lämnat. Vädra också.

MVH Lasse

Det här kommer att gå bra skall du se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...