Patrik Steen Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Har en liten fråga angående min Mjuk korall(Sinhularia Flexibilis)den börjar bli ganska stor bara nån centimeter sen når den vattenytan och den brer ut sig nån enormt,men hur ska man göra för att beskära den eller ska man göra på nåt annat vis kanske eller är det bara att klippa topparnaför som det är nu så tar den över karet, lite ågren att jag köpte den faktiskt eftersom jag sade att den skulle vara i ett 37 liters nano så.Den är mycket vacker och jag trodde aldrig den skulle trivas så som den gör efter som karet är nystartat eller ska jag bara låta det vara kanske vad tycker ni andra salt snubbar/gummor??<!-- / message --><!-- attachments --><FIELDSET class=fieldset><LEGEND>Bifogade miniatyrer</LEGEND> </FIELDSET> Citera
Ricke Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Bara o gå lös med rakbladet o ge eller sälja till andra med saltvatten nybörjare brukar bli glada för småfraggar av det mesta Citera
Patrik Steen Postat 19 maj 2009 Författare Postat 19 maj 2009 Bara o gå lös med rakbladet o ge eller sälja till andra med saltvatten nybörjare brukar bli glada för småfraggar av det mesta Kan du förklara lite mer ingående??är det OK att bara att skära av en bit allså,tar inte korallen skada då??så om jag toppar den så kommer det nya om jag har förtått det rätt eller har jag allt bakom flötet:snurrig: Citera
wizz Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Skär på du den tar ingen skada. möjligen så drar den ihop sig någon dag men sedan är den på G igen Citera
Patrik Steen Postat 19 maj 2009 Författare Postat 19 maj 2009 Skär på du den tar ingen skada. möjligen så drar den ihop sig någon dag men sedan är den på G igenBitarna som blir över är det då fraggar som alla snackar om??så då är det ok att kunna för dem som får att sätta i sitt salt-kar? Citera
Ricke Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Du kan kapa den hur du villo sätta ut i karet om du vill ha många små istället för en stor kapa hur du vill, har du en vass ren sax kan du ju använda den om du hellre vill det. Citera
Illustratören Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 De e bara att gå lös med rakblad, jag behöver handskar då det sticks lite i fingrarna av endel koraller=inte bra. Fick som brännessel aktiga utslag av fraggning för länge sedan och det tog ca1-2v att bli av med plus att fingertopparna var alldeles ömma. Idag använder jag alltid handskar vid längre kontakt med koraller. Va även extra försiktig med rakbladen då alla koraller är mer eller mindre giftiga.En liten video på hur de hela kan gå till:http://www.youtube.com/watch?v=Q-UA_yeHKMY Citera
Patrik Steen Postat 19 maj 2009 Författare Postat 19 maj 2009 Är detta ok att göra detta ingrepp i själva karet? Citera
Nicke_W Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Visserligen inte samma korall, men inte långt ifrån.Finns ett film klipp här som visar hur du kan gå till väga. http://www.garf.org/MPegs/CapnellaPropagation.shtml/Nicke Citera
Illustratören Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Ja har klippt lös, skurit, slitit och pillat bort bitar direkt i karet. Fungerar kanon. Latmask varianten av fragga är att lägga fraggarna lösa/omonterade i små glas eller större burk i akvariumet med små lock på. Lägg lige LS:kross i botten och låt fraggarna själva växa fast i småkrosset. Tar 3-6v gissar jag på, sedan är de bara att sälja ge bort eller byta. Citera
Yodelking Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Jag tar gärna också, när väl mitt akvarium är igång... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.