Gå till innehåll

Sorgsen anemon?


jizeta

Rekommenderade inlägg

Köpte en anemon för nån månad sen. Enligt butiken en grön BT-anemon.

Hur som helst...den har sett ledsen och hängig ut från början i stort sett. Aldrig varit helt "uppblåst" och allt som ofta ihopdragen. Det har blivit lite värre sen mitt clownpar började gå i den men det kan väl bero på att den inte gillar det direkt och behöver vänja sig.

Den har dessutom vandrat runt ganska mycket...säkert bytt plats 8-10 ggr på en månad och när jag nu kom hem så såg den ut att knappt orka hålla sig själv fast vid stenen. Riskerar den att dö och ha ihjäl de andra invånarna eller ska jag ge den mer tid?

Vilka ämnen är anemonen extra känslig emot i vatten och vilka spårämnen är viktiga att tillsätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har aldrig upplevt att det är svårt att hålla dom vid liv! har du försökt att mata den ? dom gillar inte stå för strömt så se till att du har en plats där det är ganska lungt vatten.

clownerna är inte problemet! om du ser att den börjar slemma mycket skulle jag råda dig att ta bort den annars ge den lite mer tid, o som sagt se till att den har en plats där den kan trivas så ska den nog sluta vandra runt. mvh CK

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

clownerna är inte problemet!

Hur har du kommit fram till det? Jag tycker det är självklart att clowner kan stressa en anemon tillräckligt mycket för att den ska fara illa.

Jizeta skriver ju även att det blivit värre sen dom började gå i den.

Matar med arthemia varannan dag och torrt foder varannan...samt en röd plankton 1 gång/vecka just för anemonen...men jag kanske ska mata den "för hand" istället...med arthemia?

Testa, t.ex små räkbitar kan också vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, clownerna är inte grundproblemet men kan kanske förvärra saken om anemonen inte mår bra. Högsta prio är Ljus, cirkulation och bra vattenkvalite. Jag matar i princip aldrig anemonerna men dom växer mycket endå. Jag tycker mig ha sett en positiv inverkan om man håller Mg nivåerna på rätt nivå runt 1300ppm, alla andra parametrar måste också var bra naturligtvis.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du kommit fram till det? Jag tycker det är självklart att clowner kan stressa en anemon tillräckligt mycket för att den ska fara illa.

Jizeta skriver ju även att det blivit värre sen dom började gå i den.

Testa, t.ex små räkbitar kan också vara bra.

Det förhållande som bildas mellan clowner o anemoner är i stort sett livs avgörande för anemonerna i det vilda. då clownerna vaktar anemonen från att bli angripen av andra fiskar.

men det gäller ju självklart bara dom arter av anomoner som kallas för clownanemoner.

vet ej hur dom andra arterna reagerar. mina trivs jätte bra ihop med mina clarki clowner som buffar rund o styr i dom, har blivigt betydligt mycket finare sen clownerna flytta in. anemonen vänjer sig otroligt snabbt. efter bara 2 timmar var min utvecklad igen, efter dom hade flyttat in i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en uppdatering:

Anemonen ser fortsatt dassig ut. den har vandrat runt en del i karet och i morse låg den upp och ner på botten. Satte upp den på en sten och försökte ge den mat (en bit räkkött) tyckte mig se att den åtmindstone slöt sig runt delar av maten men det krävdes att man satt och vaktade så att ingen fisk snodde den. Sen vecklade den ut sig lite mer och såg då att munnen var vidöppen och att den "hängde" ut något vitt ur den som clownerna var på och drog lite i. I panik plockade jag upp anemonen och satte den i ett "yngelkar" (sån som flyter på ytan i akvariet) och där är vi nu...

post-4355-14468917357753_thumb.jpg

post-4355-14468917357862_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du kommit fram till det? Jag tycker det är självklart att clowner kan stressa en anemon tillräckligt mycket för att den ska fara illa.

Absolut! Min första anemon jag hade, flydde in i ett hörn bakom en pelare med LS då clownhonan försökte ligga i annemonen non-stop. Det slutade med att den dog, även om jag flyttade den till ett clownhotel utan fisk så den skulle få det lugnare,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...