Gå till innehåll

Nanokar


stigigemla

Rekommenderade inlägg

<BR clear=left>.

32 liter nanokar med bräddavlopp till höger och skummare till vänster om doppvärmaren. Inredning 9 kilo levande sten och några millimeter sand på botten. Akvariet har gått sedan början av augusti och redan haft sin första Caulerpakrasch. Den lyckades jag bryta genom att plocka bort alla ruttnande grenar och byta 5 liter vatten. Keniaträdet till höger brukade lägga ihop sig på natten men för två veckor sedan tillsatte jag kalciumklorid, strontium och jod så nu är den lika fin dygnet runt. Den har börjat pumpa!

Räkorna har bytt skal 4 gånger och burit på rom efter varje skalbyte. Rommen kläcks på 2 veckor ungefär och i början så klarade sig ungarna bra, ömsade skal och växte men nu börjar akvariet bli för magert. Jag matar ungefär en gång i veckan med ¼ gram räkmix som jag skakar ut i vatten och ger till räkorna och den minsta flisen till kolonianemonen. Skummaren är gjord av halvliters pet-flaskor och drivs av en Sander miniträutströmmare. Cirkulationen i akvariet sköts av en 600 liters pump. Utblåset syns under Aiptasian under doppvärmaren. Där har jag en okänd mjukkorall. Kan det vara en Lemnalia? I övrigt tre eremiter, fyra små ormstjärnor, ett tiotal små snäckor, ett par stjärnpolyper och en massa trådalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkungarna är litet större än artemia när mappa skakar loss dem efter kläckning. Sedan har jag sett 4 och 6 millmeters. Tentaklerna är minst lika långa som räkan men man måste ha tur med luppen och ljusriktningen för att se demsmiley14.gifOm man inte skrapar framrutan ett par veckor är det minst 100 där efter en kläckning. De är inte frisimmande utom vid kollisioner med större djur. Man känner igen dem på likheten med de vuxna räkorna. Det röda bandet efter ryggen syns som ett mörkt band. Ben och klor verkar vara precis som på de vuxna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte lätt att fota genom luppen. Jag skall försöka bygga något slags stativ för kameran och luppen (ett diaprojektorobjektiv) men nu hinner jag intesmiley5.gif. Jag håller på att bygga om halva huset 0 60 kvadrat innertak och nytt golv. Flytta ett rum,6m väggfast bokhylla osv. Det hela skall sluta med ett inbyggt akvarium på ungefär 500 liter i IKEA-skåp i köket. Salt förstås! Dessutom har ingen av räkorna rom just nu.smiley13.gif Jag måste nog börja mata mera för den sista rommen var mycket mindre på båda räkorna och det är två dagar sedan sista kullen släpptes. På framrutan, tyvärr nyskrapad, finns idag bara några copepoder, för en gångs skull utan äggsäckar, några snäckor och en ormstjärna på 2 mm diameter som verkar filtrera. Är det någon som kan tipsa mig om varför min bifogade bild ramlar bort så HJÄLP!smiley6.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...