Gå till innehåll

Nybörjare!


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Hej! Kollade runt lite på detta forum innan jag registrera mig och tyckte det verka väldigt bra!

Har nu ett 150 liters akvarium som jag tänkte testa o köra lite saltvatten i. Vet att dom flesta säkert kommer säga att ja måste ha större men får inte plats med mer i min lägenhet :(

Tänkte om jag kunde få lite hjälp med vad för tillbehör som behövs.. Pump, Skummare, Belysning, Grus och allt mer man ska ha? Har bara kört sötvatten/diskus innan.

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få med detta. :)

Mvh: Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150 liter räcker länge som första kar. många kör ju sina nano kar på 37 liter o redsea max på 130L!

Ingen grus, kör med levande sand istället, den tabben gjorde jag först att jag köpte död korallkross. men det åkte ut på nån vecka o levande sand inköptes. sen får ju din ekonomi styra för vilka pumpar o skummare du väljer. det finns ju billiga alternativ som funkar bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste inte ha levande sand - jag har startat tre kar utan levande sand och det har gått finfint.

Som sagt, det är priset som styr.

Om du vill - kör billigt: levande sten, enkla lysrör, pumpar, mjukkoraller och låg belastning av fisk. Funkar utmärkt, även om ytavrinning och skummare kan vara bra förstås (men inget krav om belastningen är låg).

Annars kan du betala hur mycket du vill - det finns ju inga gränser i den här hobbyn, men det är bättre att starta enkelt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till sg.

Det finns inte direkt "måste ha" i denna värld, det beror helt enkelt på vad som ska ner i karet och hur tjock plånboken är. Dom flesta "pryttlar" är bra hjälpmedel för att ge djuren en optimal miljö att leva i, och underlättar skötsel.

Det enda måste som finns är egentligen kunskap, det får du bäst genom forum, titta på andras kar och framförallt böcker, tex Saltvattensakvariet.

Tyvärr är verkligheten att många har krashat eller slutat med saltvatten pga för lite kunskap helt enkelt.

Lycka till, och vi ser fram emot ett grymmekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul. Välkommen till SG.

150L är ju ett storkar :P... kör med 112L själv och det har fungerat smärtfritt för mig. Som flera säger här så finns det väldigt mycket valfrihet i den här hobbyn. Hade under nästan 6månader en liten pet-box (3L) med en liten bit LS, en koloni med knappar och lite alger, helt utan uppvärmning, cirkulation, belysning (bara ljuset ifrån fönstret) eller vattenbyten allting gick bra ända tills för ca en månad sedan då tyvärr solen kom åt lite för bra en dag och överhettade karet. Men det säger hur low-tech saltvatten kan vara, dock inget jag rekommenderar i ens huvudkar, för mig var det primärt att sätta knapparna där istället för att slänga dem, och blev paff hur väl det fungerade...

Det är bara att läsa på och kolla runt här på guiden så kommer du nog igång fint. Ser fram emot att se de första bilderna och höra någon ny i hobbyn se allt för första gången, ger kul minnen :)

I början är det ju LS och eventuellt levande sand man har i karet, cirkulation är ca minimalt 10ggr (upp till kanske 40ggr) akvariets volym per timme, rekommenderar någon streamer pump för den primära cirkulationen, helst 2st som är riktade emot varandra så det skapas ett turbulent flöde i karet. Men själv har jag faktiskt bara en pump i karet, då den ger ett så grymt flöde ensam. Skummare och annan filtrering är ju egentligen frivilligt speciellt i ett mindre kar där regelbundna vattenbyten egentligen räcker om man inte har hög belastning (mycket ammoniakproducenter (primärt fiskar)) i karet. Belysning är helt beroende på vad du ska ha i karet, de flesta mjukisar behöver inte så mycket belysning, medan en del småpolypiga stenkoraller (SPS) kräver kraftigt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips! Verkar vara ett bra forum detta.. :)

Vet ni vart man kan köpa hyffsat blliga saker på nätet? Skummare, pump osv...

Vad gör en skummare igentligen? Har inte så stor koll som ni kanske märker. :)

Någon som vet nån bra saltvattens butik i göteborgs området? Bor ju rätt nära där så..

Tack för all hjälp :)

/Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu jävlar känner jag att jag har något att bidra med! Jag har ett 144L kar som är ganska så likt ditt, volymmässigt då. Jag startar mitt akvarium i slutet av augusti. Sen januari har jag samlat på mig kunskap här från forumet och från olika böcker.

Här är de rekommendationer jag har fått från folket (och i parantes är de saker jag redan har)

Skummare: Deltec MCE300 (Visi-jet-ps PS100)

Belysning: 150W Metalhalogen eller kombobelysning vilket är T5 och Metallhalogen (just nu har jag 2*24w T5 och planerar att köpa en 70w metallhalogen)

Pump: Koralia 2 (Koralia 2)

Värmare: Minst 50w (200w)

Levande sand: 4,5kg (9kg för att jag ska ha en opistognathus aurifrons)

Levande sten: Vattenvolymen delat på 10 vilket i våra fall blir 15 kg. (till att börja med)

Tester: Ph, Kh, No2, No3, Po4, Mg och Ca (jag har inga just nu, det kommer köpas senare, ursäkta om jag glömmer något test)

Osmos: aqualight picobello (aqualight picobello) + silikatfilter

+ en massa tillbehör såsom hinkar, hovar , salitetmätare och slangar

Mvh Nino!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps som både spara pengar och djur liv.. LÄS och åter läs.. Böcker forum m.m

När du läst tillräkligt så bestämer du dig vad du vill ha i dett kar..

Förstår att du vill komma igång så fort som möjligt men gör rätt från börjar så blir det mycket bättre fortare..

När du bestämt dig om vad du ska i i karet så väljer du utrustning utifån det..

Finns massa olika utrustning men man behöver långt ifån allt.

Men vist behöver du nån form av cirkulation. Men hur mycket beror på vad du ska ha för djur, samma med belysning, skummare m.m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :) Mycket bra hjälp här alltså.

Nino: Utmärkt! Vart köpte du dina saker, online eller i affär?

Är det nått speciellt jag behöver göra nu när jag tömmer akvariet? Har haft sötvattensfisk i innan, behövs det göras rent på nått speciellt sätt osv?

Mvh: Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en grej till.. Filter osv? Kan man ha innerfilter i ett saltvatten kar eller måste man ha ett externt? :)

/Patrik

Du tänker på mekanisk filtrering.. . nackdelen att ha den i innerfilter är ju när du skall göra rent eller byta ut materialet det då det alltid släpper tillbaka lite när man lyfter upp det ur akvariet.

För min del har jag lagt filtervadd som förfilter innan vattnet går in i sumpen som jag byter ut varje vecka. Där är det lättare att byta ut filtervadden utan läckage.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i mitt fall är det lite olika. Jag har köpt både i affärer ,tradera och akvariesidor på nätet.

En sak du borde tänka på om du ska köpa från akvariesidor är att frakt tillkommer, och dom snålar inte med frakten kan jag säga..

En sådan här värmare köpte jag från exakt samma snubbe.. OBS! auktionen går ut om mindre än 2 timmar.

Fördelen med att köpa från en butik är ju att du får se grejerna innan du köper dem.

Och som sagt så är inner och ytterfilter överflödigt. iallafall i mina ögon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den levande stenen och sanden är ditt filter, så man behöver inga filter av den typen som man har sötvatten :) Cirkulation och skummare (inte nödvändig den heller, en del kör skummarlöst, men underlättar) räcker bra i karet, och osmosen är ju smart att använda för att försäkra sig om vattenkvalitén som man tar in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...