Gå till innehåll

Stänga av en pump på RSM 130?


jizeta

Rekommenderade inlägg

Har problem med temperaturen i mitt RSM 130 (som många andra vad jag förstått) och undrar om man iaf dagtid kan stänga ev en av pumparna för att minska värmealstringen i karet? Är det OK eller blir cirkulationen för dålig då?

En annan sak? Behövs doppvärmaren sommartid? Min är inställd

på minimum (16 grader) och undrar nu om det gör nånting? Försöker den hålla vattnet på 16 eller kickar den bara in ifall det sjunker under den temperaturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min doppvärmare på 25 grader eftersom den inte är igång om tempen i karet är över 25 grader.Jag körde med 1 pump nattetid och när jag inte var hemma görut pga alla micro bubblor som blir när en snigel eller annat täpper till ytavrinningen men den har jag uppgraderat så jag har båda pumpar på.Ser jag tempen stiga nu över 27 grader som idag körde jag med luckan öppen.Lite mer avdunstning men det får jag stå ut med.Läste på ett forum om en snubbe som förlängde samt drog slangen för tillluften på skummaren ut genom fönstret där han hadde skuggsida hela dagen.Vet ej om det är bra eller dåligt.

MVH

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar har en temp på 28 grader en dag som denna...trots att skummaren är avstängd samt bakre luckan på huven öppen med luftslangen liggandes ovanpå huven...

Vill inte ens tänka på vad som händer i Juli när tempen ute ökat 5-10 grader till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än har jag bara den som följer med och sitter i bakstycket på huven...men funderar på en grotech cool breeze...nån som har erfarenhet av den?

Tittat själv på en men jag tror jag klarar även en 30-35 graders sommar då mitt hus är timmrat och svalt och skönt på sommarn.Ver 27 grader idag uta och jag hadde 21-22 inne fast ytterdörren var öppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kastar mig in i debatten..

Ni diskuterar att ha en fläkt mot ytan, men hur blir det om vattnet är 28 grader och luften är 30? värmer man inte då genom att blåsa mot ytan?

sitter också med ett RSM, och njae.. 28-29 nu i denna värmebölja. öppnade matnings-locket, och lät det avdunsta mer.. då sjönk det.. men.. njae.. får tänkte ut något innan juli..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den turen har inte jag...bor i lägenhet och får nöja mig med 24 grader inne...utan möjlighet att få ner tempen

Grattulerar. Nu har solen försvunnit, så jag har bara 26. Då kan det tilläghgas att jag varit hemmifrån hela dagen, och datorerna har varit avstängda, vilket hör till undantagsfallen.

Ni diskuterar att ha en fläkt mot ytan, men hur blir det om vattnet är 28 grader och luften är 30? värmer man inte då genom att blåsa mot ytan?
fläktar du på med luft som inte är fuktmättad kommer tempen i karet sjunka, så vädra rummet, och flåsa på, ska du se att tempen sjunker. Vatten har en kul egenskap, det avdunstar, och för att göra det drar det åt sig energi från det omgivande vattnet. Man kommer inte skitlångt under rumstemp, men ju torrare luft, desto lägre slut temp.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni inte råd att köpa kylare funkar en frusen 0.5l pet flaska för att hålla tempen i schack under de varmaste timmarna på dygnet. min lägenhet e riktigt varm om sommaren då den ligger i extremt söderläge men jag ställer en frusen flaska med botten på filtervadden ovanför skummarpumpen vilket sänker tempen 1 grad ca så när de når 28 grader fram mot två på dagen skickar jag i en flaska och får lagom till tre ner den till 27 ca. är det än varmare i med en ny flaska då. Enkelt osynligt och billigt men visst lite pill är det.

Kommer köpa en kylare när jag ska starta mitt 325 deltec men nu duger detta över sommaren som tillfällig lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe.. funderade också att sitta och räkna ut om man kunde börja slänga i frusen osmosvatten för att hålla temp..

det jonas am och mr b skriver är vettigt, tack, tänkte att det var den viktigaste effekten.. men.. jag tänker oftast för mycket och hittar på argument för och emot min egen argumentation..

har precis införskaffat nivåvakt, och jag ska på med dremelen för att skära ut någon plastdetalj att montera fläktar på..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...