Gå till innehåll

Skummare..


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Hej igen :)

Hur placerar man en sådan här i akvariet?

Tänkte om det ska vara en viss del nere i vattnet och en del över ytan?

http://www.pwss.se/product.php?productid=993&cat=519&page=1

Tänkte att det var rätt bra pris och kanske är ganska bra till ett 150 liters kar?

Sen såg jag denna..

http://www.pwss.se/product.php?productid=3609&cat=683&page=1

Kanske inte spelar någon roll vilken man tar, får ju köpa luftpump oavsett :)

Finns ju större grejer med, men detta borde väll räcka?

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en miniflotor av en kompis, men eftersom den drivs med syresten så är den inte lika effektiv som en motordriven. Plus att syrestenarna vittrar sönder, vilket leder till att syrestenarna måste bytas ut (porerna som luften passerar genom täpps igen efter ett tag). En motordriven skummare skapar mer bubblor vilket gör att friktionen mellan vattnet och bubblorna blir större = effektivare skummning

Nu har jag skaffat mig en Visi-jet ps100

Mvh. Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Patrik!

Om jag fick välja mellan en motordriven och en luftpumpsdriven skulle jag välja motordriven alla gånger.

Mitt kar är inte igång än, men jag är säker på att någon här på guiden har en sådan, testa att söka på namnet (visi-jet) och skicka ett PM

Mvh. Nino :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright!

Men MCE 300 är en så kallad "påhängs" skummare va? Är ju det bästa känns det som i den storleken jag har. Men nice.. Nu börjar allt komma på plats. Behöver köpa lite stuff sen ska jag ta lite bilder allt eftersom och lägga upp tänkte jag.

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst! Ska bli kul att se hur ditt projekt utvecklas, med tanke på att vi nästan har samma volym i karet :-)

Jag fick precis hem en till T5-armatur (2x54w) som jag tänkte installera imorgon, eller någon dag under den kommande veckan

Mvh. Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright!

Men MCE 300 är en så kallad "påhängs" skummare va?

/Putte

Japp, det är en påhängsskummare, vilket innebär att det inte tar plats i akvariet samtidigt som du kanske kan behöva göra ett fack med ytavrinning för att få bort proteinhinnan från huvudkaret. Insuget från skummaren placerar du i ytavrinningsfacket. Det är också bäst att med hjälp av svart plastfilm eller liggunderlag avskärma skummarkroppen från ljuset som kommer att komma från huvudkaret för att minska algväxt i skummaren. Fast även om du skulle få skit i skummaren så är MCE 300 så lätt att ta isär och rengöra så att det är inget problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är en påhängsskummare, vilket innebär att det inte tar plats i akvariet samtidigt som du kanske kan behöva göra ett fack med ytavrinning för att få bort proteinhinnan från huvudkaret. Insuget från skummaren placerar du i ytavrinningsfacket. Det är också bäst att med hjälp av svart plastfilm eller liggunderlag avskärma skummarkroppen från ljuset som kommer att komma från huvudkaret för att minska algväxt i skummaren. Fast även om du skulle få skit i skummaren så är MCE 300 så lätt att ta isär och rengöra så att det är inget problem.

Välkommen tillbaka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får nog bli en sådan MCE 300 då..

Men måste man verkligen ha ett fack med ytavrinning. Det är ju säkert det bästa men det verkar lite avancerat att göra.. Går det utan? :) Har inte så mycket plats heller i min lilla 1:a på 40 kvadrat. Men som du säger, få bort den hinnan på ytan är ju inte alls dumt. Går den att få bort på nått annat sätt i så fall?

/putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka!

Tack Christer! :)

Det får nog bli en sådan MCE 300 då..

Men måste man verkligen ha ett fack med ytavrinning. Det är ju säkert det bästa men det verkar lite avancerat att göra.. Går det utan? :) Har inte så mycket plats heller i min lilla 1:a på 40 kvadrat. Men som du säger, få bort den hinnan på ytan är ju inte alls dumt. Går den att få bort på nått annat sätt i så fall?

/putte

Ehh, ytavrinningsfack skapar man inne i akvariet, inte i lägenheten. icon10.gif

Du tar bara en bit acryl eller glas och med hjälp av silicon skärmar av en av hörnen i ditt kar diagonalt. Ovanpå limmar du en ytavrinningskam. Jag kan kanske ta en bild på facket i mitt nano och visa dig, lättare än att förklara.

Det går naturligtvis utan ytavrinningen, men då får man leva med en riktig ful vit proteinhinna på ytan i vattnet. Fördelen med att få in hinnan via ytavrinningen in till skummaren är att hinnan innehåller massa näring som du *vill* skumma ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, jobbigt.. Blir väl till att kombinera min skummare med en överrinningsbox. Blir nog lite av ett problem, måste tänka lite innan börjar bygga. Men det ska nog gå att lösa.

Den här proteinhinnan, bildas den bara i början eller hela tiden om man inte kör med överrinning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en miniflotor av en kompis, men eftersom den drivs med syresten så är den inte lika effektiv som en motordriven. Plus att syrestenarna vittrar sönder, vilket leder till att syrestenarna måste bytas ut (porerna som luften passerar genom täpps igen efter ett tag). En motordriven skummare skapar mer bubblor vilket gör att friktionen mellan vattnet och bubblorna blir större = effektivare skummning

Nej du. Syrestens bubblor är mindre och bättre.

Har haft syresten skummare för långe sedan å dessa funkade KANON bra...

men en motordriven skummare behöver alltså mer bubblor för att få en bra skumpelare. Större bubblor mindre upptagning eller som skiten kan fastna på. Fördelen med en motordriven eller ja tekniken går framåt att man kan göra skummarna mindre men ändå få ut en bra skumpelare.

Nej då det kommer gå bra med en liten ytavrinningsbox. det "räcker" att snorkeln från skummaren går ner i facken så suger denna upp vatten till skummaren å sedan ut på dess spatel

Rent teoretisk räcker det med en liten behållaren som håller tätt som sitter runt röret för skummaren. Ytvattnet rinner ner i behållaren å sedan vidare in till skummaren

MCE-300-L.gif

Fördelen ändå med en MCE 600 att du även kan ha den för senare större akvarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det var ju jättebra bilder faktiskt.. nu ser man ju mer va du menar! :)

Kanske får bli en sådan lösning på det hela! Perfekt...

Tänkte på en annan grej.

Har hört ett rykte om att man inte ska ha "Aluminium ram" på sitt akvarie när man kör saltvatten, är detta sant? För i så fall måste ja fixa helt nytt! hehe.. illa illa.. Hoppas det inte är så.

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...