Gå till innehåll

Nivåindikator för vattentunna?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Har en 60l tunna som jag har osmosvatten i. Från denna pumpar jag sedan vatten till sump, hinkar och annat där jag vill ha osmosvatten. Fyller tunnan genom att vrida på ett tidur som öppnar osmosanläggningen i upp till 6h med magnetventil.

Problemet är att tunnan står så det är lite bökigt att kolla nivån, dvs om påfyllnad behövs. Leker nu med tanken på att ta upp ett hål i sidan och fästa ett genomskinligt rör (parrallelt med tunnan) för att se intern nivå. Ser dock två problem. Säker infästning i tunnan, som genom tunnors natur har en krökt yta, samt att det säkerligen är något som hakar i detta rör och drar loss det om man flyttar tunnan.

Någon som kan ge förslag på en bättre lösning, alternativt ett bra sätt att göra det relativt säkert.

Tunnan är givetvis svart ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tanken att göra det samma men min behållare är "platt"

Tror du inte man kan få till det med vanliga genomförningar å dra åt dessa att tunnan formar sig efter ihopdragningen?

Om du gör detta, så pilla in en liten röd kula i det genomskinliga röret så ser du lättare vart nivån ligger.

Genomskinliga 10mm plaströr köper du på en VVS affär finns till balanskärl/tryckkärl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tanken att göra det samma men min behållare är "platt"

Tror du inte man kan få till det med vanliga genomförningar å dra åt dessa att tunnan formar sig efter ihopdragningen?

Om du gör detta, så pilla in en liten röd kula i det genomskinliga röret så ser du lättare vart nivån ligger.

Genomskinliga 10mm plaströr köper du på en VVS affär finns till balanskärl/tryckkärl

Mycket möjligt att går. Har ingen lust att chansa då jag i så fall måste hitta ny tunna om det inte gick bra. Latmasken i mig ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativ lösning är att du sätter ett linhjul på kanten på tunnan. Inuti tunnan får linan gå ner till ett inte allt för lätt flöte, utanpå går linan till en lagom tung vikt. När tunnan är full är vikten vid botten, när den är tom så är vikten högst upp.

Visst pyssel och felmöjligheter finns det med den här varianten men fördelen är att det inte behövs några hål alls i tunnan vilket tar bort en hel del risker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar utmärkt med genomföringar, har både dessa samt nipplar för luftslang i min tunna, en 200-liters regntunna.

Jag använde nipplarna samt vanlig luftslang till nivåvisning.

Slang? Du har två hål då? Ett uppe och ett nere med slang emellan?

Vad har du använt som genomföring? Låter inte som vanlig tankgenomföring för PVC. Eller? Dessa är ju ofta av lite grövre dimension än dina nipplar/luftslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slang? Du har två hål då? Ett uppe och ett nere med slang emellan?

Vad har du använt som genomföring? Låter inte som vanlig tankgenomföring för PVC. Eller? Dessa är ju ofta av lite grövre dimension än dina nipplar/luftslang.

Det finns speciella nipplar med gängad anslutning i ena änden, dessutom är nippeln vinklad 90 grader så det blir perfekt. Bara att borra hål för gängan och skruva fast med mutter i tunnan, glöm inte packning bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...