Gå till innehåll

Nivåreglerare.


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

Nu är det dax att skaffa sig en nivåreglerare. Undrar om någon kan ge tips på en som fungerar bra och vart men kan inhandla en sådan.

Edit: Hade ingen aning det kallades top-up. Men det är preis en sådan jag ska installera hade jag tänkt. Trött på att fylla osmos vatten förhand =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp köp köp!!! det finns inget bättre.. om man inte gör det lätt för sig så kommer man att trötna och låta vattnet variera i salthalt.. min tunzen känner av när ja tar ut nån desiliter ut mitt kar som är på 340 liter med sump.. det är rätt bra tycker ja!!! samma salthalt helatiden.. och den funkar som en varnare när man får översvämning i sumpen eller karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp köp köp!!! det finns inget bättre.. om man inte gör det lätt för sig så kommer man att trötna och låta vattnet variera i salthalt.. min tunzen känner av när ja tar ut nån desiliter ut mitt kar som är på 340 liter med sump.. det är rätt bra tycker ja!!! samma salthalt helatiden.. och den funkar som en varnare när man får översvämning i sumpen eller karet..

Vilken är det du kör med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv 2 st Tunze osmolators och är supernöjd. Visst, det går att göra betydligt billigare i form av DIY, men är helt klart nöjd med att jag spenderade pengarna på Tunze-prylarna. Håller nivån mycket exakt. Som tidigare nämnts så räcker det att tömma ut kanske en dl så börjar den fylla på. Pumpen är inte tvärtyst, men et mesta av ljudet får man för att man fångat luft i pumpen. Om man skakar den en del medans den pumpar så får man ut detta och den blir nästan helt tyst.

Jag har själv bytt en av mina pumpar till en nästan likadan (köpt på Conrads). Detta för att kunna få ned pumpen i 25 liters dunkar som ju har en liten öppning. Orginalpumparna går inte riktigt ned. Fungerar lika bra det med.

Min ena har jag placerat i sumpen och den andra direkt i karet. Båda håller en jämn och fin nivå. Det är alltså två separata akvarier, inte sump och display för samma system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder 2 st Tunze (varav en som backup). Jag brukar låta sensorerna stå i lite ättiksyra då och då för att lösa upp kalkalger som bildas på dem (de står inte i mörker). Gör man inte det kan man få en obehaglig överaskning då detta gör att de inte längre känner av när nivån sjunker. Jag har haft en av dem i över ett år och den har funkat klockrent!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltemas passar utmärkt i 25L dunk. Hur stor är tunze pumpen? Det kanske räcker med att värma plasten på dunken och trycka ner den?

// Danne

Tunzes är betydligt större än biltemas och går ej att få i med annat än att man tar ut ett större hål i dunken. Biltemas passar precis (inga marginaler) i min 25l dunk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det dax att montera allt efter det legat i "saker som ska göras" hyllan i 2 veckor.

Men jag har stött på ett litet problem som jag fundera på om man skulle kunna på ett enkelt och smidigt sätt.

Biltema pumpen är lite större än orginalpumpen i hålet där man kopplar slangen. Så nu är frågan finns det något smidigt, ej giftigt sätt att täta detta eller blir det att jaga lite större slang ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...