Gå till innehåll

Acroporor med vita fläckar


Rekommenderade inlägg

Jag har ju mest LPS:er men har tre acroporor lite på skoj. Den lilatoppade har växt på ganska bra, men har på senare tid visat vita eller ljusa fläckar. Är det förtunning av vävnaden eller rent av att man ser kalkskelettet? Vad är det och vad kan man göra?

Jag har alltid kört med Reefchrystals, men har nu kört en två månader med Fauna Marins salt och balling - flera andra koraller verkar reagera bra på det, i s h flakväxande monti.

Höga nitrathalter (60)

Högt fosfat ~1 (har börjat med rowaphos igen, kört i en månad, andra strumpan.)

Mg o Ca på bra nivåer, mäter veckovis.

Vattenbyte veckovis, 1/5

Vodkametoden, tillsätter c a 6 ml/dygn (hjälper måttligt)

Inga andra tillsatser, förutom Balling.

Vissa andra SPS:er verkar funka dåligt, t ex Hysterix, där jag nästan saknar tillväxt och grenar dör.

post-3227-14468917449304_thumb.jpg

post-3227-14468917449535_thumb.jpg

post-3227-14468917449699_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan kommentera din vodka tillförsel.

6 ml vodka per dygn tror jag inte är tillräckligt för att sänka nitrat och fosfat, om du nu vill det. Det kan möjligen fungera som underhållsdos. Min erfarenhet är att man måste upp i 4 ml per hundra liter vatten för att få till en sänkning.

Mitt kar har en nettovolym på 220-230 liter. För att sänka nitrat och fosfat så måste jag dosera 8 -10 ml per dygn, underhållsdosen är 3-5 ml per dygn.

Kraftig skumning är att rekommendera + fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att trappa upp, men rättade nationella prov och glömde bort att dosera i ett par dagar, så jag backade. Men jag har aldrig varit över 10 ml, så jag skall väl gå över - var lite feg där.

Helt ok att vara feg. Jag ser vodka som en långsiktig metod och när jag går upp eller ner så tar jag alltid flera veckor på mig. Ökar/minskar kanske 1 ml var 3-4 dag.

Dessutom kör jag inte ren vodka längre, jag har en mix av vodka, ättiksprit och socker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte helt avskriva AEFW men det ser inte riktigt ut som ett sådant angrepp.

En annan lite krabat som kan orsaka nåt liknande är en blåögd liten krabba.

Jag tror dock att de hela har mera att göra med andra parametrar i ditt system, kan även handla om stabilitet helt enkelt.

Min erfarenhet är att man kan få ökad nekros om man doserar kolkälla vid STN, kan dock inte säga varför...

Samtidigt så skulle du behöva få ner näringsvärdena till mer lämpliga nivåer.

//NiXoN

Ps. Har FM en egen saltblandning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju mest LPS:er men har tre acroporor lite på skoj. Den lilatoppade har växt på ganska bra, men har på senare tid visat vita eller ljusa fläckar.

Vad tråkigt! :/

Min tanke är att de extremt höga näringsnivåerna drivit på zooxen/algens tillväxt som f-n samtidigt som den höga fosfathalten hämmar kalcifieringen/skelettbildningen. Vid extremt höga näringsnivåer är det risk för "bleaching" eller dylikt, där korallen helt sonika kastar ut zooxen, i ditt fall verkar det som om de mera rent-vatten-älskande korallerna kämpar men ger upp sakteligen. En del montiporer är dock mycket tåliga och därför klarar sig.

Vissa andra SPS:er verkar funka dåligt, t ex Hysterix, där jag nästan saknar tillväxt och grenar dör.

Jag tror att du själv redan är inne på den sannolikaste orsaken:

Höga nitrathalter (60)

Högt fosfat ~1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...