Gå till innehåll

Moral och etik inom saltvatten...


Zaphi

Rekommenderade inlägg

Det förekommer en stor marknad av vildfångade ciklider från malawi & Tanganyika. Det dör en hel del av dessa fiskar med så att frågasätta fångst av havsvattensdjur och samtidigt måla upp en bild att de ciklider som jag sysslar med mår prima . Tål långa transporter och det är ingen risk att de tar slut tycker jag är lite dubbelmoral faktiskt. Jag har odlat malawi & tanganyika i 15 års tid men har idag lagt av med ciklider. Nu var det några år sedan jag sysslade med ciklider men förr så vet jag hur många vildfångade Thropheusar från tanganyika som mötte döden hos importörer, handlare och inte minst akvaristerna. jag slutade köpa Vildfångade troffar för jag tyckte inte att det var värt det utan letade odlad kvalitetsfisk. Sedan så vet jag som storodlare att man måste föra in nytt blod i stammarna och då var köp av vildfångat nästan ett måste. Om jag backar lite och går tillbaka till transporten av fisk så importerade jag 2 lådor från singapore med koraller och fisk 1990 och det var 4 fiskar av 70 som var döda i påsen när jag packade upp dem. av de lägre djuren, korallerna, rörmaskarna så var alla i livet. Detta tycker jag är fantastiskt bra. Jag tycker nog att sötvattenslobbyn inte ska dömma oss saltisar utan det är bättre att de tvättar sin egen byk för handeln av sötvattensfisk speciellt sällskapsfisk är inte fin. Det odlas fram den mest bisarra varianter som gör att fisken inte kan simma riktigt. I amazonas fångas enorma mängder fisk eftersom det inte är lönsamt att odla vissa arter. Här ligger kardinaltetran på första plats. Hur mycket fisk av dessa dör inte i transporterna? vi som akvarister kan påverka genom att vägra köpa fisk från t.ex. filipinerna till de slutar mad cyanidfångst och någon myndighet kan garantera nätfångad fisk. Grossister. importörer måste alla ställa högre krav men tyvärr så kommer pengarna i första hand. För de som tillhandahåller fisken för oss som älskar det marina livet gör inte detta av ideella intressen. Jag tycker att du kan börja med ett saltvattensakvarium med gott samvete och kanske undvika de svårare arterna. Om du vill ha clownfiskar kan du utan några större problem få tag i odlade exemplar. När det gäller koraller så finns det massor av odla. På Bali t.exså odlar de koraller i stora laguner. av alla Tridacnamusslor på marknaden så tror jag nog att nästan alla är odlade så visst kan man starta ett akvarium med många odlade djur.

Här håller jag med dig, vildfångade ciklider är väl inte heller bara positivt kanske, jag har själv inte haft igång något akvarium på ca 8år och då hade jag flera kar med Malawi, dock tror jag att jag totalt hade kanske 3 vildfångade under hela tiden resten var odlat. Jag hade inte de mest ovanliga om man säger så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

zippo: Håller inte med där. Ofta mår fiskarna mycket bättre i ett akvarium än i det vilda. Att djur skulle ha en frihetskänsla eller en känsla av att vilja komma hem är nog lite av en myt, speciellt om man sköter sina akvarium och hållerfiskarna i tillräckligt stora kar. I akvarium får de mer mat, bättre mat, perfekta vattenvärden och har inga naturliga fienden. Jag tror inte djur längtar efter frihet, nej.

aerie: Jag drar gränsen där mitt samvete säger att jag direkt är med och förstör. Det gör det inte om jag använder eller vatten. Men visst, gränsen måste ju dras nånstans. Dubbelmoral finns ju hos alla, frågan är hurbrutal den är bara.

vitamin: Jag är absolut ingen extrem naturpurist.

J svärd: Jag har inga vilda malawi- eller tanganyikaciklider, men skulle kunna tänka mig att ha det om jag vet hur de fångats och ifall jag använde dem för att stärka generna hos mina avelsgrupper. Jag förstår att det även är viktigt att hålla djur för att lära folk om dem och skapa respekt.

jower: Att det inte finns någon fisk i Viktoriasjön beror på en ekologisk felbedömmining när man introducerade en viss aborrfisk där, det har inte med fångst att göra.

Erm, det var inte meningen att denna diskussionen skulle gå in i ett stadium där man inte kan gå med skor för att man då trampar och dödar myror. Men visst finns det moraliska problem med att använda vilda fiskar och korall? Detta måste väl vara ett vanligt samtalsämne inom er hobby?

Peter, det du säger är helt rätt. Att skaffa VF, odla, lära sig och sedan endast ha odlat för att lära folk om fiskar och få dem att skaffa respekt.. Det är så det borde skötas! I vissa fall även för att förhindra inavel.

Både håller med och inte, visst har nog många perfekta värden i akvariet Men det är det nog många som inte har och de djuren hade nog föredragit ett riktigt rev men men

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd:

Jag tror att du faktiskt myntade ett nytt uttryck här på forumet.

Jag älskar djur med inte djurvänner…

Jag skall lägga det på minnet, den ordvändningen är ju helt sanslöst bra! Jag vet precis vad du menar & håller med dig till 100 %.

Lite märklig syn där tycker jag, det beror på hur man menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet där är att bara ett fåtal av alla akvarister bryr sig tillräckligt om att försöka tillfredställa sina fiskars behov, de flesta vet inte ens att fiskar HAR behov. Sorgligt men sant. Testa stå i en zooaffär i en vecka. Vi på det här forumet representerar en liten klick av akvarister som ödmjukt läser, lyssnar och lär. De flesta nöjer sig med att malar äter bajs och att vattenbyten förstör balansen. Slutsats, fiskar kan få ett hyfsat liv i akvarium, men har det inte alltid.

Här har du helt rätt, de flesta som tar sig tid att vara på forum som dessa har säkert bra koll, många går ju såklart bara in i en affär och plockar ihop lite vad som helst och kör på tills det går åt pipan sedan lägger ner. Tyvärr är det ju många säljare som bara är ute fter att just sälja också så det blir fel men det är ju inget nytt så har det ju alltid varit en del tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dont drink water....Fish Fu@&%¤ in it!!!!!

Näärå men jag vill bara säga att tyvärr så tror jag faktiskt det dör betydligt mera sötvattenfisk än salt under hanteringen......Saltisar e faktiskt mera informerade om sina djurs behov än vad många sötisar e!!!Det är så lätt&gå in på en djuraffär&handla sej en guppy eller 2..Dagen efter li´gger dom där&flyter i sin runda boll!!!Så man blir ju och undra om odlat sötvatten inte är värt nått som liv&man kan kasta runt med det hursomhelst?

Nää Saltvatten hobbyn e bra så länge man försöker Hålla djur som man vet är tacksamma i ett akvarium.

Jovisst synd om den fisken som dör, men guppy förökar sig som ogräs i fångenskap så där påverkas inte det naturliga i det fallet, vilket det var frågan om.. Men det är ju som det sagts tidigare att blir det möjligt med mer och mer odlat så är det ju kanon, Men tyvärr är det ju så j-la mycket svårare och otroligt mkt mer kostsamt att odla dessa fiskar men hoppas på att det blir framgångar på den fronten måste man ju göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som slutord för min del så kan jag säga att jag står varken på salt eller söt-sidan som det verkade vara lite av i den här tråden. Jag står bara i valet och kvalet över att börja med saltvatten helt enkelt och söker därför info om detta. Söker därför dessa svar på att det inte bara är illa för naturen för då skulle jag ju inte köra igång med det, så hade man fått upp stora varningar ang detta när man letar omkring i denna djungel så hade jag ju låtit bli, men det är ju inte lätt detta. Är riktigt intresserad och sugen iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt om tråden någonsin kommer bli inaktuell. Lite information kan ju anses felaktig i dagsläget.

Cyanid fångst hör inte till det vanliga, och på plus sidan kan man skriva upp att fångst och skötsel av fisk och revzoner inbringar pengar som används av de boende i området till att köpa mat istället för att försöka livnära sig på fisk ur vattnet, köpa modernare byggmaterial istället för att bryta korallrev till det, osv. Det är helt enkelt så att man på en del ställen insett att ett långsiktigt hållbart nytjande av revet är en inkomstkälla som ger bättre överlevnadsmöjligheter än att skatta revet för att leva direkt av det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan, var tråden så gammal.

Nu har jag iallafall "traglat" igenom den och intrycket från min sida är att det är två läger som försvarar respektive intresse.

"Saltisarna" som har full koll, vilket säkert i mångt och mycket stämmer, men man måste också utgå ifrån att när "saltisarna" blir bättre så ser det också ut att bli mycket lättare, kommersen/efterfrågan sätter igång och det har väl aldrig sålts så mycket startkitt som nu.

Många nyblivna akvarister köper dessa relativt dyra startkitt med besvikelsen väntande runt hörnet, sedan ligger paketet på blocket.

Fiskar och koraller som dör, säkert i stora utsträckningar.

"Sötisarna" som nästan spontanhandlar ett paket komplett för 495:-, köper fisk, plant för att sedan tröttna och paketet ligger på blocket.

Fiskar och plant som dör, säkert i stora utsträckningar.

Personligen så tror jag att dessa personer representeras i bägge läger.

Akvarister som hållit på några år, både inom söt och salt kan sin sak, det ligger i deras intressen att hålla djuren i sånt gott skick som villkoren bara tillåter.

Jag har oavbrutet hållit på med akvaristik i 31 år och lär mig fortfarande.

Att ge sig på att försöka förklara hur akvaristiken påverkar miljön är ett omöjligt projekt, man måste se det worldwide, inte bara vad eventuellt lilla Sverige gör som är oerhört små inom akvaristiken.

Personligen så TROR jag att akvaristiken trots allt gör oss mer miljömedvetna och lär oss mer samt intresserar oss för den naturliga biotopen.

Världen blir mindre och informationen breder ut sig snabbare vilket gör att många kan reagera snabbare.

Sedan håller jag med om tidigare inlägg om att intresset för akvaristiken bidrar i form av ekonomi och att bevara den naturliga biotopen i större utsträckning.

Vi har lämnat årtiodet där det var exotiskt att ha en korallkadaver i bokhyllan som skövlats skoningslöst, vi går mot bättre tider :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...