Gå till innehåll

Nu ska de igång!!!


olis

Rekommenderade inlägg

koka vatten o spruta på glasrosen först blev den helt stel sen kröp den ihop och in i de lilla hålet den sitter i nu verkar den ha krupit ut igen... klara den sig eller kommer den dö endå? ska man bara låta den va när den dött eller ska man försöka få ut den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

så tror jag fick den nu.. hade en orange nål som va större än rosen nästan så ville inte injecera den... testa lite med dom testerna jag hade hemma

boron: 4,5 ppm fick de på köpet någon som vet vad de är till för?

nitrat 2mg/l

fosfat:0,25 ppm

kh/alk klarade jag inte av att läsa likaså calcium någon som vet nåt lättare test än saliferts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som vet vad det är för något? jättekass kamera har jag men kanske någon som ser direkt...

den verkar dra sig fram med ett ben som sitter vid huvudet och har 2 vita trekanter på ryggen syns lite på bilden...

post-3750-14468917574515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska se vad jag kan göra=) någon som vet lättare tester än saliferts på calcium och kh/alk tyckte de va skit svårt fick de inte alls att funka...

Ta bilden en bit ifrån istället så du får det i fokus, lättare att svara då. :)

Annars gissar jag på en snäcka av något slag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts Kh är ganska lätt tycker jag, 3ml akvarievatten, 2droppar IND1 tror jag den heter, sen fyll upp sprutan till 1ml markering och sedan droppa i med den tills det blir rött/rosa, vilken färg som framträder först och sedan mät av på sprutan vad du har kvar och läs av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara de att jag inte fick vattnet till o ändra färg tryckte i hela sprutan utan att de ändra sig precis bara där dropen landa blev de rosa ett tag men inegt mer har kanske gjort fel nånstans...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha ja jag kan kanske ha blandat ihop grejerna=) får pröva igen imorgon brukar de finnas nitrat i ett nystartat akvarium? jag hade de... trodde de skulle komma först efter nitriten sjunkit....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tyvärr så är det 3ml, dom på triton sa att måttskalan var fel att det var 3ml istället för 4ml. varför vet jag ej.

Okej..... Jag kan ju säga att för mig är det i.a.f. 4ml som gäller... Stämmer bra med referensvätskans kH i de fallen, därför det är så smidigt att dom skickar med referensvätskan, man kan kolla att testet visar någorlunda rätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men vad bra då kan jag kolla om testet funkar ju först=)

Okej..... Jag kan ju säga att för mig är det i.a.f. 4ml som gäller... Stämmer bra med referensvätskans kH i de fallen, därför det är så smidigt att dom skickar med referensvätskan, man kan kolla att testet visar någorlunda rätt :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett tag tyckt att de såg ut som nån slags mussla på min sten men har haft samma färg som stenen så jag antog att de va sten.... men igår kväll innan jag gick till sängs så hade den trillat av o låg på sanden försökte fota men gick inte o få en bra bild men hur som helst så va den borta idag... om de nu va en mussla kan den förflytta sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

står samma i min med, men tydligen stämmer det inte :S Butiken i fråga brukar inte ha fel, men får ta och prova med referens när jag är hemma så får vi se.

Det är ju rätt så konstigt att alla tester skulle ha en felaktig information tryckt i manualen. Har surfat runt nu en stund och alla sidor jag hittar med instruktioner säger 4ml vatten, två droppar indikeringsvätska, sen droppa ffrån 1ml i den smala sprutan.

Exempelvis:

Instructions:

1. Add with the 5 ml syringe 4 ml of water in the test vial. For a lower resolution and more tests per kit add 2 instead of 4 ml.

2. Shake the KH-Ind dropping bottle a few times and add 2 drops in the test vial (1 drop for the low resolution mode).

3. Put the plastic tip firmly on the 1 ml syringe. And draw into the syringe the KH reagent (ensure that the end of the plastic tip is constantly submersed in the KH reagent) till the lower end of the black part of the piston is exactly at the 1.00 ml mark. There will be some air present just below the piston. This is the air which was present between the end of the plastic tip and the piston. This will not influence the test result.

4. Add dropwise with the 1 ml syringe the KH reagent to the water in the test tube. Swirl after each drop a second or two. Continue with this until the color changes from blue/green to orange-red or pink color (whichever color is observed first).

5. Hold the syringe with the tip facing upward and read the position of the, now the upper end, of the black part of the piston. The syringe has graduations of 0.01 ml. Read the KH or alkalinity value from the table or calculate as follows.

KH in dKH = (1 - reading in step 5) x 16

Alk in meq/L = (1 - reading in step 5) x 5.71

If you have chosen for the lower resolution multiply the calculated result by 2.

Natural sea water has a KH of 8 dKH or alkalinity of 2.9 meq/L

KH and alkalinity are increased safely with Salifert`sKH + pH Buffer.

Får se ifall jag kan kontakta Salifert om detta kan stämma. Inte för att jag misstror Triton, men det är (kanske) lättast att få rätt svar från tillverkaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, vem vet, kan vara så att dom har fel också, jag har ju inte provat med referens, det enda var att jag tyckte det var liknande resultat som Elos, kanske jag sitter med ett för tokhögt värde nu, för det är ju det de blir om man har mindre vatten i?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett tag tyckt att de såg ut som nån slags mussla på min sten men har haft samma färg som stenen så jag antog att de va sten.... men igår kväll innan jag gick till sängs så hade den trillat av o låg på sanden försökte fota men gick inte o få en bra bild men hur som helst så va den borta idag... om de nu va en mussla kan den förflytta sig?

Sorry för all Off-topic!

En mussla kan förflytta sig med hjälp av att klämma ihop skalet och pressa ut vatten som en jetstråle ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...