Gå till innehåll

Nu ska de igång!!!


olis

Rekommenderade inlägg

ok... men hur gör man när man mäter med den då? ska man bara lägga en droppe på den eller mer? kan man torka av den med en duk sen eller? o hur gör man när man kalibrerar lägger vätskan på sen skruvar den till noll eller?

//ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ok... men hur gör man när man mäter med den då? ska man bara lägga en droppe på den eller mer? kan man torka av den med en duk sen eller? o hur gör man när man kalibrerar lägger vätskan på sen skruvar den till noll eller?

//ola

Du lägger på ett par droppar så att det täcker linsen när du stänger locket.

Spola av linsen med rent vatten (helst osmos) när du är färdig.

Fick du inte med någon bruksanvisning? Kalibrerar du med osmosvatten så skruvar du justerskruven så att den visar 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo se på fan under skummgummi skyddet låg en beskrivning... tack för dina svar iaf!

Du lägger på ett par droppar så att det täcker linsen när du stänger locket.

Spola av linsen med rent vatten (helst osmos) när du är färdig.

Fick du inte med någon bruksanvisning? Kalibrerar du med osmosvatten så skruvar du justerskruven så att den visar 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker ligga mellan 1.024-1.025 i salthalt i mitt kar. Det varierar kanske något under dagen då jag bara har påfyllning en gång/dygn för att lättare förhindra en eventuell katastrof med överfyllning eller brusten slang eller nåt.

Nu vet jag inte vad du har för rumstemperatur där du har karet, men pumpar och skummare i karet hjälper till att hålla tempen uppe. Har du en doppvärmare också så kan du ju lika gärna dra ur kontakten om du inte plockar ur den helt och hållet. Man vet aldrig om det är fel på den.

Annars får du kanske ta till fläkt-tricket. Öppna locket, placera en fläkt som blåser på ytan. Klart. :) Se bara till så du fyller på med avdunstat vatten också. Endast sötvatten, inget saltvatten, då saltet inte avdunstar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt, ska bli spännande att se fortsättningen!:) Tänk på att det blir svårt att göra rent glaset om du lägger sten ända ut, finns risk att det med tiden kommer att bli lite skit på rutan där du inte kommer åt att skrapa rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får kanske skaffa en golvfläkt eller nåt så man kan kyla de lite på de viset är ju visserligen fruktansvärt varmt ute nu o de häjer värmen väldigt mycke i min lght tack för tipset...

tack dalmasen jo jag tänkte på de med glaset med så jag har ändret om lite o jag tyckte de blev snyggare nu med=) ska ta en bild ikväll o lägga in om sandstormen har lagt sig hällde i sanden i morse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag undrar om min pump funkar.. de sitter en pump i facket längst till höger och längst ner va? har alla galler stängda utom de längst ner men ingen ytavrinning blir de och om jag känner framför gallret kan jag inte känna nån cirkulation, tror jag inte iaf skulle vara yterst lite såfall men kanske inbilling... någon som vet som vill svara på de..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stämmer, i originalutförandet sitter det en pump längst ner i facket till höger som trycker vatten genom skummaren. Sen har du ju en till pump i sista facket som pumpar ut vattnet i karet igen. Jag har nog läst varenda tråd på det här forumet som handlar om Clown Hotell och det finns lite olika sätt att sätta upp cirkulationen på. Själv har jag valt att inte ha kvar originaluppsättningen. Jag har kastat ut båda originalpumparna och har idag bara en Hydor 1000 l pump i sista facket som sköter hela cirkulationen i sumpen. Jag har stängt och sillikonat igen samtliga insug i första facket utom det översta. De flesta verkar ha modifierat cirkulationen på ungefär liknande sätt men det finns även de som lyckas bra med originaluppsättningen. Själv har jag bytt ut originalskummaren mot en WG310 och den har en inbyggd pump, således behövs inte någon ytterligare pump som trycker in vatten i skummaren.

Om jag ska dra en slutsats från hur de flesta med Clown Hotell har valt att göra så är det nog att skippa det nedersta insuget och ha enbart det översta öppet. Då bör du få en naturlig avrinning. Ditt problem beror sannolikt på att allt vatten sugs in genom det nedersta facket och kapaciteten på pumparna är inte tillräckligt stor för att samtidigt skapa en avrinning högst upp. Mitt råd är därför att täta alla insug utom det översta så ska du nog se att det funkar bättre.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här ser de ut nu fått i sanden o lagt om stenen lite känns bättre så här=) någon som vet vad det är på stenen på sista bilden? kanske svårt o se har inte så bra kamera men den är brun till färgen o har en massa "armar" som är lite mer genomskinliga men fortfarande bruna

post-3750-1446891756163_thumb.jpg

post-3750-14468917561776_thumb.jpg

post-3750-14468917561931_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag ska titta närmre på de... har med en wg 310 som antagligen kommer på posten imorgon körde du något med org skummaren? är mest ute efter om du märkte stor skillnad på dom? har verkligen problem med microbubblor så fort jag öppnar lite på luften strömmar dom in....

Ja det stämmer, i originalutförandet sitter det en pump längst ner i facket till höger som trycker vatten genom skummaren. Sen har du ju en till pump i sista facket som pumpar ut vattnet i karet igen. Jag har nog läst varenda tråd på det här forumet som handlar om Clown Hotell och det finns lite olika sätt att sätta upp cirkulationen på. Själv har jag valt att inte ha kvar originaluppsättningen. Jag har kastat ut båda originalpumparna och har idag bara en Hydor 1000 l pump i sista facket som sköter hela cirkulationen i sumpen. Jag har stängt och sillikonat igen samtliga insug i första facket utom det översta. De flesta verkar ha modifierat cirkulationen på ungefär liknande sätt men det finns även de som lyckas bra med originaluppsättningen. Själv har jag bytt ut originalskummaren mot en WG310 och den har en inbyggd pump, således behövs inte någon ytterligare pump som trycker in vatten i skummaren.

Om jag ska dra en slutsats från hur de flesta med Clown Hotell har valt att göra så är det nog att skippa det nedersta insuget och ha enbart det översta öppet. Då bör du få en naturlig avrinning. Ditt problem beror sannolikt på att allt vatten sugs in genom det nedersta facket och kapaciteten på pumparna är inte tillräckligt stor för att samtidigt skapa en avrinning högst upp. Mitt råd är därför att täta alla insug utom det översta så ska du nog se att det funkar bättre.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen som vet vad de var på bilden? såg även nåt annat idag som jag inte har fotat men den va rätt så stor såg ut som en sten lite fast med taggar på och drog sig fram med ett ben typ den hade 2 st vita trekanter på ryggen med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde aldrig med originalskummaren så jag kan inte göra några jämförelser där. Men jag har aldrig haft problem med microbubblor i karet! Däremot är jag lite osäker på hur stor nytta skummaren gör. Dels är det svårt att ställa in den så att den skummar jämt, blir lätt för vått eller för torrt, och dels så tycker jag att vattnet som samlas i koppen för det mesta är kristallklart och inte särskilt smutsigt! Jag har visserligen väldigt låg belastning i karet ännu så det kanske är anledningen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jag kan få lite missfärgat vatten i skummar koppen så antar den gör lite nytta iaf...

tänkte ta kol på glasrosen idag... jag har pump o kanyl hemma så tänka prova med de ska man injicera het vatten i den eller ska man spruta de på den bara?

//ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä de ska jag inte? inte än iaf..... kanske skrivit konstigt nånstans inte bäst i världen på o formulera mig om man säger så:P

Titeln på tråden antyder att du skall starta mer än ett akvarium, men så är det inte eller?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...