Gå till innehåll

Kejsare döende !?!? :(


Rekommenderade inlägg

Det verkar som om att min fina Imperator håller på att dö :(

den var helt pigg igår, men runt 5 tiden såg jag att den var inte lika aktiv som förut och åkte längs botten... nu hittade jag den intryckt bakom en sten, halvdöd.... jag tog upp den och satte den i en hink med lite vatten från karet (75%) och lite osmosvatten...

jag har precis börjat medisinera med AlgeaX mot mina dinos, samt att jag har lite cyano..

vad ska jag göra? vad kan man göra? känns som om att det är dåliga odds att den överlever natten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

är den blek i fägen...? nästan vit eller genomskinlig?

den har juh fortfarande ungdräkten och är lite vit uppe på ryggen, men kanske lite mer... inte jättemycket iaf

ingen annan fiska visar någon som helst symptom på något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmmm mina som har dött har oxå vari i ungdräkten.......men dom har sett ut som ett spöke. Dom har tråkigt nog dött inom en vecka.

okey, den ser inte speciellt dålig ut, men nu ligger den på sidan i hinken... hmm känns mycket tråkigt, och 800kr åt skogen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har förlorat 2 imperiatorer på det viset.......först genomskinliga....svårt att andas....börjar gömma sig.......döden.

Du är nog den 4 på forumet som råkar ut för det med en imperiator.

hmm okey :S mun mot mun metoden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas den klarar sig, men det är ju inte direkt ovanligt att dom dör i våra kar, det är ju inte nån av de lättare fiskarna direkt. Lättstressad, kräver en del svamp i kostem och vad jag förstått får lätt LLE. Bara att beklaga :(

det verkar lite hopplöst :(

vad är LLE?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade visst ett H i min text, det ska vara HLLE = Head & Lateral Line Erosion, det är en ganska otäck (som jag tycker det) sjukdom som drabbar en del fiskar, man vet inte exakt vad det beror på i alla fall, men finns många olika saker som man tror kan orsaka det. Se denna artikel t.ex.. På din beskrivning låter det dock inte alls som det, mer stress eller vattenkvalité eller brist på rätt kost. Men tror de flesta här har mer vana av fiskar än jag, jag har mest bokkunskap bara.

Vet hur det är att se en fisk tyna bort, det suger verkligen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Information från Fredrik då han inte kan skriva från jobbet:

"ser att han tappat lite färg under natten... ligger och andas korta andningar, uppskattar till en andning per 3/4 sekund... han har dock vänt på sig under natten och jag har ställt in hinken på toan, så han får helt mörkt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu när jag kom hem så var den död..... det gick på under 24 timmar!

kan han ha käkat min cyano eller mina dinos?

jag tänkte gå igenom alla mina vattenvärden nu iaf och kolla om de är något som är på tok för högt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker inte den ser så farlig ut, det måste ha varit död i 5 timmar ! den andades dåligt i morse!

inte de bästa bilderna, o nu blire svårt att ta fler foton... men mätt blev jag, inte heller...

Salthalt 1,024 pH 8,3 NO2 0 NO3 0 PO4 0 Mg 1170 Ca 370 KH 8

post-3725-14468917528305_thumb.jpg

post-3725-14468917528466_thumb.jpg

post-3725-14468917528633_thumb.jpg

post-3725-14468917528791_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket finare i färgerna än dom jag hade och har!

jaaa det känns konstigt, den såg inte speciellt dålig ut i färgen osv...

Beklagar Fredrik... Men jag hade skrattat om du tappat firren när du tog sista bilden :)

jaa inge roligt :S hehe japp, de hade varit lite roligt ! :P

jag tycker de är konstigt att den dog så snabbt, vad kan orsaka detta? min teori är någon sorts förgiftning, men ingen annan fisk har någon som helst symptom på något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du varifrån fisken kom?

Kolla denna tråden och inlägg av pwin.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=28452

grejen är den att min såg inte dålig ut, utan den såg bara lite dålig ut när den dog precis... den såg inte sunkig ut alls.... o de gick jättesnabbt!

vet faktiskt inte vart den den kommer ifrån... vet vart jag har köpt den iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teori 1: Förgiftning, kanske min cyano eller dinos?

Teori 2: Foderet, kanske mitt foder var otrillräckligt, då jag har matat med två olika sortes pellets, flingor och artemia

Teori 3: Vita prick, har haft lite prick på mina Hepatus, och någon enstaka på min Imperator.

Teori 4: Naturlig plötslig död, hjärtfel eller något, vad vet jag? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...