Gå till innehåll

Kejsare döende !?!? :(


Rekommenderade inlägg

Det var tråkigt!

Har själv haft problem med kejsare tidigare, men det var länge sedan nu! Om du kan få den att ta litet mat av något slag, prova med att marinera artemia eller något annat fruset foder i vatten med pressad vitlök. Det hjälper väl kanske inte om den är döende, men om det är så att den är deprimerad (ja de kan bli det) så kan doften få fart på lusten att äta och då brukar de klara sig! Om det nu inte är så att den är fångad med gift, för då kommer inget du gör kunna rädda den!

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Teori 1: Förgiftning, kanske min cyano eller dinos?

Teori 2: Foderet, kanske mitt foder var otrillräckligt, då jag har matat med två olika sortes pellets, flingor och artemia

Teori 3: Vita prick, har haft lite prick på mina Hepatus, och någon enstaka på min Imperator.

Teori 4: Naturlig plötslig död, hjärtfel eller något, vad vet jag? :)

Beklagar sorgen :sur: Tråkigt när sånt händer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Nu har de hänt igen!

Jag köpte för kanske 2 månader sedan en ny Imperator. Den har ätit och sett bra ut! Jag har matat med 3 olika torrfoder och 8 olika sorters fryst mat.

För några dagar sedan såg jag att min Imperator stod i ett hörn och såg lite hängig ut. Efter det har jag inte sett den!

Jag hittade 3 dagar senare en putsarräka död i sanden... tänkte inte mer på det, några dagar sedan hittade jag en totalt slaktad putsarräka i närheten av den andra. Den 3e och sista har jag inte sett till :(

SUCK!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt tråkigt fredrik....lider med dig.

japp, inge roligt!

Har du koll på alla dina vattenvärden? Använder du några tillsattser? Byter du vatten regelbundet?

det jag har dåligt är att mitt KH har åkt ner lite sista månaden till kanske 6 och mitt MG är på 1200.. annars så har jag inga konstiga vattenvärden! (vad jag kan se med mina salifert tester och fosfat med Rowa)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt KH och Mg har ju inte påverkat dessa dödsfall, åtminstånde inte imperatorns. Omväxlande mat använder du. Det är väldigt svårt att säga vad problemet är. Har du annan fisk som klarar sig bra, speciellt lite svårare arter?

har 2 st hepatus, har prick ibland, men försvinner i perioder! sen har jag en zebrasoma scopas, 2 st gulbandande sammetsclowner, 4 st pseudathias squaminpinnis och en mandarinfisk (som jag inte sett på en vecka kanske, men de är inget ovanligt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy va tråkigt :(

Jag vill hävda att jag hade(Har om jag har riktigt otur) samma problem.

Fisken mår bra en dag och sedan dåligt, Sedan död. På mindre än 24 timmar.

Just att det drabbade bara en fisk i taget med gör det bara lite klurigare.

Nu är jag nybörjare med detta men försöker läsa en del.

Kan det vara att luften man tillsätter via pump/skummare som kanske innehåller något som inte är bra, Eller om det är något som ligger i en av pumparna eller någon annan elektronik som kanske ruttnar eller är härsket som ställer till det?

Och putsräkorna, Finns det något i ditt kar som äter dom? Eller någon okänd gömd krabba eller annan gäst?

Hoppas det fixar sig Fredrik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy va tråkigt :(

Jag vill hävda att jag hade(Har om jag har riktigt otur) samma problem.

Fisken mår bra en dag och sedan dåligt, Sedan död. På mindre än 24 timmar.

Just att det drabbade bara en fisk i taget med gör det bara lite klurigare.

Nu är jag nybörjare med detta men försöker läsa en del.

Kan det vara att luften man tillsätter via pump/skummare som kanske innehåller något som inte är bra, Eller om det är något som ligger i en av pumparna eller någon annan elektronik som kanske ruttnar eller är härsket som ställer till det?

Och putsräkorna, Finns det något i ditt kar som äter dom? Eller någon okänd gömd krabba eller annan gäst?

Hoppas det fixar sig Fredrik.

jo de är väl omöjligt att säga varför den dog.... nej, jag kör ozon i skummaren bara... vet inte om de kan döda fiskar o räkor? om man överdoserar?

har haft en mantis tidigare (nu såld) och har gasnka så mycket krabbor, några större! men kan inte tänka mig att de större krabborna skulle döda en putsarräka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

tänkte, 3e (eller 4e) gången gillt!

men icke!

köpte för kanske 6-8 månader sedan fin imperator, kanske 6-8 cm lång. den har käkat bra och växt till sig till kanske 10 cm.

jag har sett att de sista hmm kanske 2 veckorna, att den har blivit lite ljusare uppe längst ryggen. har inte funderat mer om det... de senaste 2 dagarna har den varit lite mer osynlig än vanligt och i går när jag mata så var den inte ett dugg intresserad, utan stod under ett en stor bit flakväxande montiopria. vid släckning så låg den och vilade på botten av karet.....

har bara haft ett dödsfall de sista ½ året och det var en Naso (se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39141) med lite samma symptom.

jag börjar fundera på om jag matar för lite, matar med fel mat?

såhär ser ungefär min matning ut:

dag 1: pellets 2 - 3 gånger, 1 stor nypa åt gången (varannan gång med gröna och varannan med blå pellets)

dag 2: fryst mat - ½ bit röd plankton, ½ bit mysis, ½ bit angel forumla, ½ bit squids

dag 3: pellets

dag 4: fryst mat - ½ bit röd plankton, ½ bit krill, ½ bit artemia, ½ bit cyclobs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Fredrik.

Du kanske har för lite naturlig svamp i karet. Mata mer med fryst mat för kejsare så ska det nog gå bra. Min imperator hade en liknande omgång men repade sig snabbt. Jag matar rikligt med pellets (formula One, blå och grön mixat.) 1 ggr per dag. Sedan kan det bli en frystärning med anpassad mat för mina två kejsare. Se bara till att ge tillräckligt mycket så att de andra inte hinner äta upp allt.

Jag hoppas på det bästa.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...