Gå till innehåll

Rengöra tomt akvarium?


Morot

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har köpt ett begagnat 750 L Optiwhitekar med måtten 180*60*70(l,h.B). :)

Det har varit igång tidigare och är fullt med kalkalger och rörmaskar och fragglim som sitter som berget. Vill ju inte laga repor mm på glaset, så har någon ett bra knep hur man ska göra rent?

Sitter även en blå "film" på ena kortsidan, hur får jag bort den?

Mvh mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske inte ska rekommendera min metod, alla säger ju no-no till kemikalier. Men jag körde på med rätt tunga grejer för att få karet helt rent (det såg ut som skit). Sen la jag krutet på att skölja ur och se till att det inte kunde finnas några spår kvar efteråt.

När jag hade tvättat klart karet så gick jag över med trasa och vatten tills jag inte kunde hitta ett spår av tvättmedel, sen fyllde jag karet och lät det stå med pumpar ett par dagar för att sedan göra det igen. Invånarna idag tycks inte lida av något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varmt ljummet vatten och ättika, inga andra kemiska medel. Sen en del tålamod på det, toppa upp med en öl eller två så har du hela helgen räddad. ;)

He he, ja det kommer nog gå åt några öl, för det är inte rengjort i en handvändning:)

Tack alla för tipsen.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft framgång med enbart rakbald och vatten. Eftersom jag är lite lat så använder jag en sprejflaska. (sån man pumpar upp övertryck i) och ser till så att min "arbetsyta" är konstant fuktig. Har fungerat mot allt, inklusive kalkalger. Enformigt arbete, dock inte speciellt hårt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...