Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag köpte mig en beg Sfiligoi superflite kylare för ca 1 år sedan, Den skulle då vara påfylld och klar att användas. Funkade kanon förra sommaren, men nu verkar som den har tagit slut? då den inte klarar att hålla ner temperaturen i karet längre och tempen börjar stiga mot oroväckande temperaturer. Hur ofta ska man igentligen behöva fylla på en kylare? vart gör man det? och hur mycket går det på mellan tummen och pekfingret?

Mvh

Postat

Tror att det borde funka med R134 gas i den, samma som används i bilars acanläggning!

Borde finnas någon etikett på den som säger vad den är fylld med för gas.

Någon som håller på med Ac till bilar borde dock kunna fylla den!

Men den ska inte behöva att fyllas särskilt ofta (helst aldrig), du har kanske ett läckage. men det brukar ac gubbarna ha antingen en "sniffer" eller spårmedel för att kolla!

Postat
Tror att det borde funka med R134 gas i den, samma som används i bilars acanläggning!

Borde finnas någon etikett på den som säger vad den är fylld med för gas.

Någon som håller på med Ac till bilar borde dock kunna fylla den!

Men den ska inte behöva att fyllas särskilt ofta (helst aldrig), du har kanske ett läckage. men det brukar ac gubbarna ha antingen en "sniffer" eller spårmedel för att kolla!

okej ska kolla upp detta, Den var tydligen provtryckt och påfylld när ja köpte den så de känns väldigt skumt..

Postat

Börja med att kolla så inte kondensorn är igendammad. Det är alltså prytteln som fläkten blåser luft igenom, blås eller dammsug rent den. Är det ok så kan du ju också kolla så att det är fritt flöde för vattnet genom kylaren, verkar det tätt kanske du får använda nåt lämpligt för att lösa upp ev beläggningar.

Har du gjort det och det ändå inte är bra så skall du vända dig till en kylmontör. Lämpligen antingen de som reparerar kylskåp eller de som gör service på värmepumpar. Det är bara auktoriserade som har rätt att fixa till ev läckor och fylla på om det fattas medium.

Postat
Börja med att kolla så inte kondensorn är igendammad. Det är alltså prytteln som fläkten blåser luft igenom, blås eller dammsug rent den. Är det ok så kan du ju också kolla så att det är fritt flöde för vattnet genom kylaren, verkar det tätt kanske du får använda nåt lämpligt för att lösa upp ev beläggningar.

Har du gjort det och det ändå inte är bra så skall du vända dig till en kylmontör. Lämpligen antingen de som reparerar kylskåp eller de som gör service på värmepumpar. Det är bara auktoriserade som har rätt att fixa till ev läckor och fylla på om det fattas medium.

Man behöver inte längre vara ackrediterad för ac jobb, så det kommer nog bubbla upp en massa "ac specialister"!!!! Men gå till en firma som är etablerad!!

Postat

Det är i och för sig sant att man inte längre behöver vara ackrediterad men det är ju inte hela sanningen. I stället skall alla som arbetar med köldmedie nu vara certifierade, det är en skärpning mot tidigare då det ibland räckte med arbetsledare. Vidare skall företagen nu vara certifierade i stället för ackrediterade. Det finns vissa lättnader när det gäller fordonsmonterad utrustning men det handlade det ju inte om här.

Det kommer alltså knappast att bubbla upp en massa nya firmor på grund av den här ändringen, det ställs fortfarande krav för att man skall få pilla i såna här pryttlar.

Postat
Det är i och för sig sant att man inte längre behöver vara ackrediterad men det är ju inte hela sanningen. I stället skall alla som arbetar med köldmedie nu vara certifierade, det är en skärpning mot tidigare då det ibland räckte med arbetsledare. Vidare skall företagen nu vara certifierade i stället för ackrediterade. Det finns vissa lättnader när det gäller fordonsmonterad utrustning men det handlade det ju inte om här.

Det kommer alltså knappast att bubbla upp en massa nya firmor på grund av den här ändringen, det ställs fortfarande krav för att man skall få pilla i såna här pryttlar.

Vad jag förstod på killen som försökte sälja Ac-påfyllnings/tömmningsutrustningen hos oss (Bilverkstad) så var det dom som utbilda och certifiera så då var det ju hur enkelt som helst.

Så av den anledningen tror jag att inom "fordonsAC", kommer det att "Bubbla" upp en massa specialister. Men jag kan ju ha fel!:snurrig:

Postat

hej.

om det skulle vara tomt på media finns det påfyllnings flaskor att köpa på internet, runt tusenlappen kostar det och om jag inte minns fel så tror jag det skulle täta mindre läckage med. googla på r134 påfyllning eller liknade

mvh peter

Postat

Jag har en kylare av samma märke och samma storlek, har haft den i fem år och har inte fyllt på den än.

Det ända problem jag haft var när den placerades på vinden, där var det alldels för varmt och den stängde av sig hela tiden (nån typ av inbyggd säkergetsåtgärd). När jag förstod problemet och placerade den på ett svalare ställe fungerade den utmärkt igen.

Träffade på tillverkaren på korallfisken för ett par år sedan och han påpekade också vikten av att ytan runt kylaren skall vara "fri" för ventilation, samt att den behållare som akvarievattnet passerar igenom i kylaren måste vara ren annars försämras kapaciteten rejält (han tyckte man skulle koppla på något partikelfilter på inloppet).

Postat
hej.

om det skulle vara tomt på media finns det påfyllnings flaskor att köpa på internet, runt tusenlappen kostar det och om jag inte minns fel så tror jag det skulle täta mindre läckage med. googla på r134 påfyllning eller liknade

mvh peter

Och ozonskiktet över polerna minskar ännu mer......... Orsaken till de hårda reglerna är just att få kontroll över de gaser som orsakar minskning av det livsviktiga stratofäriska ozonskikten och därför bör alla regler som finns följas. Du kan köpa knark på internet också - det blir inte mer lagligt för det.

MVH Lasse

Postat

Just r134 anses väll vara ofarlig? (Är väll bland annat använd som kylspray)

Ska vara framtagen som ersättning för just de skadliga produkterna innehållande freon osv. Jag skulle dock rekomendera en riktig påfyllning, då de läckage testar, torkar ur systemet, och fyller på gas till rätt tryck.

B!

Postat

hej

jo du har en punkt i det lasse men som björn skriver så har jag hört det samma om r134 och skulle därför vara lagligt att köpa på internet tror faktiskt det är castrol som tllverkar en del av dom.

men också som björn skriver lämnar man in får man felet åtgärdat och rensat från fukt.

mvh peter

Postat

Det verkar som om det den 1/7 infördes en lag som förbjuder hemmapåfyllningsspray - så helt ofarligt verkar det ju inte vara. Dessutom har jag levt så länge så jag har varit med om att flera "ofarliga och bejublade kemiska inovationer" i själva verket visat sig vara ulvar i fårakläder. När man lämnade ammoniak som gas i kylsystemen till förmån för freoner är ett exempel. DDT och PCB är andra geniala uppfinningar som gått från frälsarens roll till dödens hantlangare bara under min korta livstid.

MVH Lasse

Postat

Ofarlig och ofarlig, beror på i vilket sammanhang, för ozonskiktet ja, men det en växthusgas med runt 1400ggr större effekt än koldioxid, och därför (samt att det inte har den bästa kyleffekten) ska R134a fasas ur ifrån bil-AC på nytillverkade bilar i EU om nåt år, vet inte om det gäller annan AC också, men tycker ju det borde gälla all AC...

Postat

r134 används som drivmedel till tex astma inhalatorer, så jag är ganska övertygad om att dess giftighet är låg. Som alla andra gaser så är den ju inte syre, och för höga halter är ju därmed dödliga, oavsett dess eventuella giftighet.

Dess påverkan på ozonlagret är konstaterat omätbar, men det är en häftig växthusgas som Lasse säger.

r134's mer riskabla egenskaper, är att det är vid temperaturer från 250c och uppåt sönderfaller och en del av de nya gaserna är definitivt giftiga... Och sen är skiten tyngre än vanlig luft, så man bör försöka undvika att läcka ut det i taskigt ventilerade utrymmen. (mer eller mindre plagierat från ett par olika Wiki's)

På det stora hela är / var r134 ett stort steg framåt från r12, (freon) och r134 anses fortfarande "ofarligt", och vi kommer ytterst sannolikt se kylsprayer baserade på produkten i många år än. Men för AC påfyllning rekommenderar jag verkligen en bra service verkstad. Behöver en AC fyllas på är det vanligen ett eller annat "fel" som behöver åtgärdas med, en provtryckning och torkning är definitivt att rekommendera.

Det är inte heller speciellt dyrt.

B!

  • 1 månad senare...
Postat (ändrat)

Har exakt samma bekymmer. Har köpt min superflite begagnad men har funkat utmärkt i ett år. Sedan har den stått ca 4 månader och kyler nu endast ca 1 grad i ett 700 kar när jag kört i gång den igen. Har gjort rent, inget damm, fläkten och kompressorn funkar utmärkt. En kylspejare från firma har varit här men han hittar inga uppenbara fel frånsett att den inte kyler särskilt bra förstås. Jag saknar dock manual och skulle behöva uppgifter om exakt fyllnadstryck för köldmedium men även om det finns nåt vattenfilter etc som går att göra rent. Någon som vet var jag kan finna en manual, har sökt på nätet utan framgång.

Ändrat av joeloras
Behövde skriva klart
Postat

Det lilla jag kan om kylannläggningar. Är att det skall finnas en dekal inne i maskinen, ang tryck m.m. kylmedium, sort m.m..

Det enda jag kan tänka mig, är att trycket på kylmediumet har sjunkit, pga att den inte är använd. och därav att packningar torkar, och släpper ut tryck. Det finns vätska och gas, i maskinen. = kylmedium. Detta gäller all typ av ac, kylanläggningar. köras en stund då och då.. så att oljan i gasen får smörja runnt.

Ta med maskinen till en ackrediterad kylfirma, så kan dom lösa det. Det finns uv lampa, man kan se läckor m.m

  • 7 månader senare...
Postat

Läste tråden och tänkte bara klargöra några saker då jag är kyltekniker själv ;)

R134 är en HFC gas som inte skadar ozon skiktet, de gamla köldmedierna som skadade ozon skiktet var HFC gaserna R12 och R22 som numera är förbjudna sen några år tillbaks.

Ett fungerande system skall ALDRIG behöva fyllas på, möjligtvis kan de behövas fläktmotorer till både kondensorn o förångaren några gånger under livstiden.

Såg att någon skrev att kyleffekten är bäst i 134an vilket är väldigt fel :)

Entalpin (värmekapaciviteten) i är nästan 10ggr större i ammoniak :)

Ett läckande R134 är farligt därför att gasen drar med sig esterolja som finns i kompressorn som är mycket giftigt att få i lungorna.

Angående certifikaten kan man få cert för olika mängder köldmedie, de som enbart håller på med bilar behöver bara cert för köldmediemängd <3kg

, kraven blir mycket högre om du ska hålla på med större system (300kg +)

mitt råd är att aldrig pilla med detta själv ;) det är även olagligt att göra det :P

Postat

Roligt och insiktsfullt att få hjälp av någon som har erfarenhet av prylarna.

Man får tacka för hjälpen och önska dig välkommen till SVG;)

//NiXoN

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...