Gå till innehåll

Oj vad mycket nytt


mikedive

Rekommenderade inlägg

Vad precis ute och surfade på powerled aquarium, hamnade på nåt som hette alibaba trading, där salufördes en mängd kraftfulla ledarmaturer tillverkade för saltvattensbruk från kina. jag kontaktade ett företag som var villig att sända över endast ett ex. Jag är inte så hemma på att köpa grejor från kina, är det någon som vet hur det går till, hur mycket skatt, tull mm.?

Hur länge dröjer det innan de finns att köpa i sverige?

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara lite knepigt, men du kanske kan få lite mer förklaring på Tullverket hemsida under Tullguiden.

Tullverket gör stickprovskontroller och tittar på värdet av varan, om det är utanför EU. Understiger värdet en viss summa (tror det är 500:- eller nåt sånt) så sker inget momstillägg. Kan inte tullen styrka värdet av varan görs en bedömning utifrån varan i sig enligt gällande marknadspriser a'la Google.

Vad gäller gråimport så är det en olaglig handling och bör inte uppmanas.

Moderator's upplysning:
mod.gifDet tycker inte vi på SG iheller, därför har det sista stycket blivit borttaget!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skickas det med DHL och de andra stora så anmäler de automatiskt värdet till tullen vare sig du vill eller inte. Bästa är om du kan få firman att skriva "Gift" och ett lågt värde men då är baksidan att om det försvinner eller blir förstört så är det värt det som står på paketet, dvs ingenting...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gud va jobbigt, det har gått 6 timmar och fortfarande finns inga justa led armaturer i sverige. snackar nu inte om gamla dyra solaris, utan nya frächa billiga snygga bra grejor.

gå in på alibaba.com och leta på led aquarium en stund så fattar ni vad jag menar.

Tack för tipsen om min kommande födelsedag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag hittade något vettigt.

Ett tips är hembygge, som jag skickat några länkar om i en annan tråd. Dom vet man nu att dom fungerar och ger tillväxt, något man inte kan vara säker på med generella kina-lampor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat 20 white Cree för ~800:- inkl frakt från HongKong.

Nånting säger mig att Royal Blue kommer inte att gå på samma pris... Men varför inte ett gruppköp?

Jag är nog beredd att ta 20-30st, kanske 40 beroende på pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygga själv är ett alternativ. har lite dåliga elektronik kunskaper, provade att bygga i hop en mindre led armatur för ett tag sedan, med mindre bra resultat. ledsen var på en watt och brann upp en efter en med rekomenderad drivare från affär.

Hur driver man 40 st en watts led och hur kyler man ner dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns allt länkat i en annan tråd om Cree LEDs. Där finns länkar till Reef Central där det är en rätt bra hög med folk som kör med LEDs över sina akvarium, med bra resultat. Diskuteras även mycket byggbeskrivningar där också. Rekommenderad läsning.

Här såg jag en notis om en annan LED-armatur:

Fish Lamp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag är intresserad om det blir någon beställning av cree LED:s. Mina planer just nu (dom uppdateras kontinuerligt) är att använda ett antal XR-E LED (antingen med eller utan stjärn PCB) på aluminium kylflänsar. Dessa är tänkta att drivas med 500mA BuckPuck:ar med dimmer funktion och varje slinga kommer att styras individuellt av en dator via ett One-Wire gränssnitt, som jag redan utvecklar för temperatur registrering och hem-automation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fish lamp var nästan helt rätt, det fattades bara blåljus.

Jag har läst en del på forumet men tycker ändå att det är svårt att förstå hur man går till väga med egenbyggen. Helst skulle man vilja ha en enkel gär så här beskrivning, köp detta, löd exakt så här och montera så här så att kylningen fungerar om du vil ha 10, 40 eller 80 watt led.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökfunktionen är din vän!

Det finns en annan tråd som täcker just Cree LEDs som jag försöker fylla på med fakta i.

Läs den här länken så lossnar det kanske mer.

Själv ska jag försöka köra med en eller flera Meanwell ELN-60, förmodligen den med extern styrning. Då slipper man köra med felande buckpucks (några har gått upp i rök faktiskt), extern spänningsmatning med nätagg (du stoppar in 230V direkt i drivern!) och framförallt äventyra sina LEDs med en massa motstånd, ve och fasa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Nu finns AquaBeam 1000HD. Byggt på Cree´s 3 wattare, Ska motsvara 120W MH.

aquabeam-1000hd-flyer.jpg

Ja men den är ju bara 20x20cm = 0,04m2 å jag har 1m2

en sådan kostar från

Each AquaBeam 1000HD Tile will retail for £250 or £350 with TMC’s upcoming controller / dimmer
http://glassbox-design.com/2009/more-on-tmcs-aquabeam-1000hd-led-light/
AquaBeam and GroBeam line of high intensity (”hight density” HD) LEDs, likely similar to the SSC P7 LED shown above. The units are said to measure 20 x 20 cm and [...]

ssp7.jpg

SSC = Seoul Semiconductor

Har märkt verkligen att de är på G att få fram bra LEDS med bra lumen per watt

Z-Power LED P7 series is single LED package providing the world highest brightness of 900 lumens and the efficacy of 90 lumens per watt to replace the conventional bulbs.
http://www.seoulsemicon.co.kr/en/product/prd/zpowerLEDp7.asp
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igen får jag en smärre hjärnblödning av marknadsförings BS... Kommersiella LED har inte kommit över MH i effektivitet ännu så det med low carbon footprint och low running cost är ju enligt mig bara marknadsförings BS man får fortfarande mindre ljus per watt när det gäller LED.

Nu såg jag att bilden som wrang skickade säger inte LED armaturens effekt, så det är väl inte så illa som det först verkade, då jag förstod det som om det var 3W LED:ar. Men t.ex. de SSC P7 som bilden visar upp drar ju ca 100W så lampan kommer ju i såfall dra lite över 100W med de förluster som finns i LED drivningen.. Så ljuset kanske kan motsvara en 100W MH om man räknar snällt. Behöver mer kött på benen innan jag säger att det är total BS eller bara lite BS..

Jag är ju en av de största förespråkarna för LED då jag tycker det är framtiden, men den kampanj som en del företag driver när det gäller LED gör ju bara att folk tröttnar på LED när de testar det, då man ser reklam som säger att en 1W LED motsvarar 50W halogen osv.. då byter herr svensson ut sin halogen mot en 1W LED och ser hur det blir och kommer inte att vilja testa LED igen på länge... Man ska låta LED tävla på sina egna meriter och inte försöka sälja det med falsk marknadsföring som så ofta sker i det här gebitet. Som sagt vet inte hur illa just den här armaturen är men rent generellt, tro inte vad ni läser utan att ha kollat upp fakta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten nyfiken fråga nu när man läst denna tråd ..

Varför köpa saker så långt borta när allt finns i europa eller till å med i sverige ...

Vet att dyra sverige inte är så roligt å handla i .. men om alla skulle köpa av svenska handlare så skulle vi till slut kunna pressa ner priserna på teknik å tillbehör ,..

eller har jag fel ? rätta mig gärna .. är lite emot import via gåva zonerna ,.. med mer då garantin är lika med 0 samt man vet aldrig om man får det helt eller ens får nått.

hoppas inte moderatorn blir sur nu ...

mvh Freddan

edit ... va bara tvungen å skriva i denna tråd ... sorry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten nyfiken fråga nu när man läst denna tråd ..

Varför köpa saker så långt borta när allt finns i europa eller till å med i sverige ...

Vet att dyra sverige inte är så roligt å handla i .. men om alla skulle köpa av svenska handlare så skulle vi till slut kunna pressa ner priserna på teknik å tillbehör ,..

eller har jag fel ? rätta mig gärna .. är lite emot import via gåva zonerna ,.. med mer då garantin är lika med 0 samt man vet aldrig om man får det helt eller ens får nått.

hoppas inte moderatorn blir sur nu ...

mvh Freddan

edit ... va bara tvungen å skriva i denna tråd ... sorry

Tycker inte det finns något i ditt meddelande som moderatorerna borde reagera på, bara väldigt vettiga åsikter... Speciellt att importera det som gåva kan ses som skattebrott om man betalat för det(att det i verkligheten inte är en gåva). Och öppnar tullen det och ser att det kommer ifrån ett företag och än värre, ligger ett kvitto i paketet så kan man ligga pyrt till... Jag hör till dem som inte tycker det är värt att begå ett brott för att tjäna några hundralappar.. men det är jag det... Och som sagt vad ska man säga om man får en "gåva" värd 10kr fast den egentligen är värd 4000kr och man bara får en gråsten... tough luck säger man, lär ju ingen bry sig om och tar man upp det med polisen och visar kvitto på betalning så säger dom bara att, "jaha du försökte smuggla in det.. fint" :P Jag har (utan att be om det) fått paket stämplade gåva, men fått betala moms o tullavgift ändå, så det funkar inte så bra heller :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani, är ju avsändaren som kan få problem om det står gåva på paketet, men ligger ett kvitto på x tusen i förpackningen. Är det sen så att någon mot förmodan gör en undersökning och företaget lämnar ut emailkonversation där du utryckligen bett dem skriva ner värdet, eller skriva gåva, hamnar möjligen smuggel misstanken på dig, men firman som skickat försändelsen kommer inte billigare undan för det. Och eftersom vi oftast snackar om Asien som avsändare... Vem tror att det kommer göras en utredning för ett par hundra tusen runt ett ärende för ett par tusen?

Problemet med bortslarvade försändelse och ersättning kvarstår dock. Och som indikerats tidigare. Oftast är det så stora prisskillnader att det bara är dumt att hålla på och försöka fuska, man spar pengar i alla fall.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...