Gå till innehåll

"Tappad arm"?


jensa

Rekommenderade inlägg

Kom hem efter jobbet idag och såg att min lilla sjöstjärna "tappat" en arm.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Misstänker Volitansen (ca 5 cm i skrivande stund) men jag är inte helt säker...

För övrigt så bor det även en liten koffertfisk, tre räkor, två eremiter samt lite annat smått och gott i karet.

post-3017-14468917603122_thumb.jpg

post-3017-14468917603261_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är något att oroa sig över. Vad jag vet kan sjöstjärnor "återskapa" sig själva efter en skada. Jag har en sandvändande stjärna i mitt kar som kom i närkontakt med streamerpumpen och tappade halva armen för några veckor sedan. Redan nu ser jag att stumpen blivit rundare i framkant och det börjar växa ut en ny arm. Vet dock inte om det gäller samtliga arter men skulle tro det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser nog rätt mörkt ut tyvär. Nu på morgonen såg det nämligen ut som att den är på väg att "lösas upp", har tyvärr ingen bild just nu men små bitar på alla armarna har lossnat.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag har en sjöstjärna till som lever och mår bra, jag har sett båda äta artemia och sen matar jag med phytoplankton (eller vad det heter?)

Så jag har lite svårt att tro att det skulle vara fallet, synd är det iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hade algtabletter förut som jag matade med, men hittade så mkt rester som jag blev tvungen att fiska upp, och när jag såg att dom åt artemia så trodde jag att allt var lungt, men det kanske var fel av mig, jag får väl plocka fram algtabletterna igen då och hoppas att den stjärna som fortfarande lever klarar sig bättre,

Den första stjärnan av dom fyra bilder i länken du la in är en sån som jag hade,

("hade", Jag förmodar att den är död när jag kommer hem,)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Laggeman skriver: Det är troligtvis bakteriefilmen på underlager som stjärnan livnär sig på.

Sedan är det viktigt att när man hanterar en stjärna så bör de aldrig exponeras för luft (inte komma över vattenytan vid infångande / ner släppandet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just det som är grejen, när jag koppade in stjärnorna så såg jag till att ha hela påsen under vattenytan när jag tömde ut dom, och jag har ju ändå haft dom i en månad nu,

tyvärr så va det inte mkt kvar av den lilla stjärnan när jag kom hem, men den stora lever fortfarande och vägrar att ta algtabletter, (har provat två timmar, mkt fiskande efter bitar som "smiter")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...