Gå till innehåll

Salt till död LS


BelseBubby

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller just nu på att köra igång mitt 1000 liters akvarie igen och jag har byggt upp inredning med en massa död LS. Nu tänkte jag kurera stenen i saltvatten och min fråga är som följer:

När jag bara ska driva ur dyngan ur den döda stenen går det väl lika bra att köpa billigt salt på Granngården istället för att ödsla 1500:- på riktigt akvariesalt? Det behövs ju inga spårämnen och dylikt för att kurera den döda LSen.

Tanken är att låta burken stå tills all fosfat har lakats ur och nitratvärdet har nått lagom nivå innan jag gör ett vattenbyte till riktigt akvarievatten.

Jag anser att det ska gå bra med billigt salt men jag vill kolla med alla gurus här på SG först så jag inte gör något tokigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tänka att billigt salt innehåller en del fosfat och nitrat. Sen är ju ämnena i saltet gynsamt för rörmaskskelett och likande som kan börja leva på den döda stenen om den inte varit död i flera år vill säga torkat och så kan den ju kurreras med vanligt osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag inte så mycket om det här, men som jag ser det borde det väl egentligen gå lika bra med vanligt vatten utan salt. Om stenen endå är död finns det väl inte så stor mening med att salt i vattnet innan du tillför något levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har torkat i ca ett år, och före det har den stått ett år i sötvatten. Anledningen till att sjösätta stenen i saltvatten är för att få bort ev. rester från sötvattenstiden.

Jag vet att det billiga saltet inte alls är av samma kvalité som akvariesalt. Men jag tänkte bara använda det för att rensa ur den döda stenen. Därför känns det lite onödigt att "slänga bort" ganska mycket pengar på riktigt akvariesalt. Det blir ju en hyfsad summa när burken är på 1000 liter...

Om fosfat och nitrat värdena är alldeles tokiga tänkte jag köra fosfatremover och andra kemiska hjälpmedel för att slippa göra det när jag har fyllt burken med riktigt vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle använt vanligt vatten eller kanske helst osmosvatten för att laka ur eventuella saker ur stenen. Känns onödigt att använda salt till detta.

Lägg en sten i vanligt vatten eller osmosvatten några dagar, mät fosfat i början och efter några dagar och notera eventuell skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvatten innehåller i stort sett alla mineral gödningsämnen utom (nästan) nitrat och fosfat. Det betyder att de nitratreducerande bakterierna har optimala möjligheter till tillväxt i saltvatten. Jag skulle inte ha någon tanke på att använda "riktigt" saltvatten salt. Fast den billigaste sorten jag kan hitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...