Gå till innehåll

Saltbiffs 35liters hotell


saltbiff

Rekommenderade inlägg

Tack, vad glad jag blir nybörjare som man är :)

Jag har bytt ut pumpen mot en JBL pro flow maxi 1000 och satt dit ett hemmagjort strilrör, lyset är 3 st 11 W compactrör och en doppvärmare...det är allt jag gjort och det verkar funka..

Min lilla neongoby har nu fått sällskap av en omplaceringsfisk och en putsarräka, så nu slipper den vara ensam -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strilröret var ju en smart grej, funderar på ett sånt själv för att få lite mer spridning på vattnet som pumpas runt.

Hur fixade du in så många compact i huven, fota gärna så man får se.

Vart köpte du din neongoby? Snygg liten rackare som gärna skulle få bo i mitt kar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strilröret var ju en smart grej, funderar på ett sånt själv för att få lite mer spridning på vattnet som pumpas runt.

Hur fixade du in så många compact i huven, fota gärna så man får se.

Vart köpte du din neongoby? Snygg liten rackare som gärna skulle få bo i mitt kar =)

Jag har en smart kompis och det var han som hjälpte mig med strilröret :) Vi var lite rädda först att det skulle bli för starkt drag men det funkade och visst "blåser" det på i burken, fast alldeles lagom.. I vanliga fall brukar väl strilrör sitta längs med ytan men vi satte det lodrätt istället, så det cirkulerar både framför och bakom stenen samt vid ytan..

Det var lite halvknepigt att få in rören men där fick jag också hjälp av elekrikerbrorsan.. ska fixa en bild om ett tag.. finns folk som lyckats trycka in 5 rör!

Min lilla neongoby köpte jag på korallfisken i linköping, den är väldigt social, nyfiken och väldigt snygg :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...
Detta var stiligt!

Kul att se så mycket fina saker i ett så pass litet akvarium. Vad behöver du göra för att få det att fungera? Vattenbyten och ersättning av dunstat vatten räknade jag ut på egen hand :), men tillsätter du nått annat?

Tack så mycket, kul att du gillar min lilla burk som jag försöker ha så välfylld som det bara går :ler:

Då jag är nybörjare på saltvatten så har jag valt att gå den enkla vägen så jag tillsätter bara kh+bh-buffer. Gör täta vattenbyten, ca 8 liter i veckan, mäter värden ibland, matar sparsamt och skyndar långsamt. Det verkar funka och det är tur det för det är ju sååå himla kul med saltvatten!! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här kommer den ;) 8 månader har det varit igång nu.. :)

Tjusigt litet kar.

Tycker mig se en liten käkfisk däri också, hur verkar det funka med den i en så pass liten burk, har du lyckats få tillräckligt djup sand för att den ska kunna gräva ner sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt litet kar.

Tycker mig se en liten käkfisk däri också, hur verkar det funka med den i en så pass liten burk, har du lyckats få tillräckligt djup sand för att den ska kunna gräva ner sig?

Tacktack och ja det stämmer.. :) Nu trivs fisken när jag tog bort den dumma chromisen. Jag var lite orolig över att jag hade för lite sand men den har löst det och kastat upp sanden så det blivit en vall. På bilden så står fisken ovanför hålan. Annars ligger den och tittar ut från sin grotta under stenen.. En otroligt trevlig och underhållande fisk! -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser kanon ut!.

Hoppas jag lyckas med min tank ( som håller på att fixas ihop nu ) lyckas rulla så bra som din!.

en fråga :

Hur är ljudnivån på burken? Jag har ett mer eller mindre konstant surrande från min JBL som verkar förstärkas av tanken ( likt en resonanslåda ).

Fanns det någon chans att se hur du fixat belysningen?

mvh / Jernis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser kanon ut!.

Hoppas jag lyckas med min tank ( som håller på att fixas ihop nu ) lyckas rulla så bra som din!.

en fråga :

Hur är ljudnivån på burken? Jag har ett mer eller mindre konstant surrande från min JBL som verkar förstärkas av tanken ( likt en resonanslåda ).

Fanns det någon chans att se hur du fixat belysningen?

mvh / Jernis.

Tack även till dig :)

Ljudnivån varierar men oftast är det ganska tyst.. Det beror troligtvis på hur sladdarna hamnar när man stänger locket, då räcker det att putta på dom så tystnar surret.. Om pumpen inte sitter fast på botten med sugpropparna så surrar det även som tusan..

Jag har skrivit tidigare att jag skulle fixa bild på belysningen, men det har jag visst glömt bort. :smiley24: Ups.. Det är min bror som fixat belysningen och han valde för att göra det hela elsäkert att flytta drosslarna till en låda som är fastsatt på baksidan av akvariemöbeln. Plastkåpan som är omöjlig att få dit ordentligt pga skruvasen som är för korta täcker alla 3 lysrören.

Lycka till med din burk!! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 år senare...

Oj jag var nära att lägga ner saltet, men det är kvar! Men de forna tiders glansdagar är förbi.. det mesta har dött :( Det står och puttrar fast det är nästan vanskött med vattenbyte var 3e månad typ.. usch men det har varit annat som tagit över. Satsar nu på fisk och alger.. Det är ju också kul :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...