Gå till innehåll

NephruruS MantisHotell :)


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Satte i lördags upp ett clownhotell med beg sten+vatten.

Skaffade invånare idag när jag var iväg till sthlm velade mellan H.reidii eller ngn cool mantis och mantis blev det =)

Fick tag på en snorgrön liten rackare som passar perfekt i storlek till mitt clownhotell som numera är ett MantisHotell =)

OBS: vet att jag måste skrapa rutorna i detta kar men hittar inga rakblad så har inte blivit av ännu..

Hotellet

post-3571-14468917681101_thumb.jpg

Kungen i karet

post-3571-1446891768121_thumb.jpg

Bild för att se storleken jämfört med karet.

post-3571-14468917681313_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt. Har alltid varit ett "fan" av mantisburkar. Riktigt läcker mantis med, den lär synas när den väl är framme.

Ja precis visst är det fascinerande djur!

Ja visst är den tjusig :) valde mellan den och en brun så valet var ju ganska självklart =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket läcker liten krabat! Vill också ha!

Om jag var du skulle jag använda nått annat än rakblad för att hålla rutorna rena. Det är otroligt lätt att repa akrylen.

Brukar inte använda rakblad förens det är alger som sitter ordentligt och det gör dessa små runda prickar..

Men tack iaf för tipset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tipset av tjejen att använda nått gammalt kreditkort/ busskort / lånekort eller nått.... det funkar kanon även på det som sitter och är ltie skonsammare.

Läckert Henke! Tur du kom för dig å fråga efter mantis när vi var iväg=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte du din på triton? Den var svår att identifiera, kanske är ung och inte fått alla sina färger än. Hur stor skulle du uppskatta att den är? 20-30mm?

Ganska säker nu på att det är just Viridis.

Skulle uppskatta att den är ca 40-50mm (ganska stor turbo som sitter ovanför)

och den blir 50mm som max så ganska liten mantis att börja med kanske.

Fick den utav en annan affär som fortfarande har 1 kvar fast en brun, funderar på att klippa den med och starta upp ett till kar då jag har allt som behövs här hemma utom sand möjligtvis...

Matade han precis vilket var riktigt fräckt !

Däremot hade det nog varit lite roligare med en större art så här som första mantis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när du har möjlighet så tycker jag att du ska försöka identifiera den butiken har innan du köper den. Viridis är en väldigt aktiv mantis, har du otur så kanske inte den bruna är det. Klart det är roligare med en stor men de viktigaste är att de är aktiva tycker jag :)

Uppa gärna fler bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när du har möjlighet så tycker jag att du ska försöka identifiera den butiken har innan du köper den. Viridis är en väldigt aktiv mantis, har du otur så kanske inte den bruna är det. Klart det är roligare med en stor men de viktigaste är att de är aktiva tycker jag :)

Uppa gärna fler bilder :)

Japp man inte lätt att stå i en butik utan tillgång till internet och försöka identifiera en mantis som springer runt o letar efter sin sten som han vill gömma sig i / under..

Jo tog precis ett par bilder på nya "inredningen" som jag gjorde lite mer mantis anpassad och samtidigt bara 1 större ls så man får chansen att studera den ordentligt om kanske 1 vecka någonting när han lärt känna sin omgivning, nu dyker den ner i hålan så fort han ser att jag närmar mig! :(

Gick iofs att locka fram han när jag matade honom men var väldigt försiktig då jag ville få i han maten och inte stressa den för mkt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny bild på hur det ser ut i karet förtillfället..

Ser väldigt tomt ut men eftersom mantisen är liten och jag vill kunna se den i framtiden så får det se ut så här!

krossat lite ls samt döda koraller och lagt utanför hålan så han har lite att bygga med ifall han vill det.

post-3571-14468917690714_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som ett lyxhotell för en mantis ;)

Vad matar du rackarn med?

Matat den med "WhiteShrimps" hittills.

tanken är väl att hitta ngt bra smidigt basfoder som är fryst och 1 gång i månaden eller liknande köpa ngn liten pepparmint/putsar räka etc att mata den med så man får se lite jakt.

Kommer även stoppa i små krabbor osv om jag hittar några i lämplig storlek ibland dem som jag kastat ned i sumpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matat den med "WhiteShrimps" hittills.

tanken är väl att hitta ngt bra smidigt basfoder som är fryst och 1 gång i månaden eller liknande köpa ngn liten pepparmint/putsar räka etc att mata den med så man får se lite jakt.

Kommer även stoppa i små krabbor osv om jag hittar några i lämplig storlek ibland dem som jag kastat ned i sumpen..

Låter vettigt. Jag pratade med Havre här på forumet när jag var på triton sist om vad han matar sin peacock med. Förr körde han frysta räkor men hade nu gått över till frysta musslor just för att den ska få smasha lite.

Hans peacock hade varit lite motvillig att byta föda som jag förstod det, men det löste sig väl när den blev hungrig :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter vettigt. Jag pratade med Havre här på forumet när jag var på triton sist om vad han matar sin peacock med. Förr körde han frysta räkor men hade nu gått över till frysta musslor just för att den ska få smasha lite.

Hans peacock hade varit lite motvillig att byta föda som jag förstod det, men det löste sig väl när den blev hungrig :D

hehe okej :)

Jo kan tänka mig att hans peacock blev lite vrångstyrig när den var van att få smaskiga "mjuka" räkor och istället få bepansrade musslor som han måste slå sönder för att hitta sin föda :P

Ska försöka få tag i någon produkt liknande den här från new era då det ska vara nödvändigt och bra för mantisar om man matar dem med fryst tydligen, lär ju knappast skada att testa iaf :)

http://www.reefstore.co.uk/cart/Marine-Liposome-Spray-pr-16845.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

turbosnäckor brukar min mantis gilla.:) han kan jobba på en snäcka flera timmar innan han delat skalet.

Alrajt trevlans :)

Har gått om snäckor som blir runt 20mm stora och liknar turbos som föröker sig som galna i mitt kar så kanske är lagom med såna till min då den är runt 40-50mm

Vilken art har du ?

Låter du han själv leta efter turbona eller stoppar du dem framför ingången?

tråd med bilder/info? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en samma som havre (tror jag) fast min e bara 11-12cm. Snäckorna får han själv leta upp, d e ju ingen jävla sushibar. :P

tror jag har en gammal tråd om d.

alright peacock då :)

Kikade efter tråd bland dina startade ämnen men hittade ingen.

haha nae det är ju sant :P

Hur aktiv är han/hon/det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...