uffe2 Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 Jag sysselsatte mig några dagar under semestern med att 3D-CAD:a en T5 armatur.Armaturen har 8x54W med timers och nattbelysning av blå LED-ar.Armaturen bygger på två L-profiler och 1 mm plåt i aluminium.Mått för L-profilerna är 70x20 mm för ramen och 40x10 mm fastsättning av T5-hållarna.Profilerna har en tjocklek på 3 mm.Länderna på profilerna som jag behöver är:70x20 mm profilen - 2 x 1200 mm - 2 x 530 mm - 4 x 55 mmTotalt 368 cm40x10 mm profilen - 2 x 410 mmTotalt 82 cmStorleken på aluminiumplåten är 1200 x 530 mm och 1200x190 mm med 1 mm tjocklek.Nu är det stora problemet var man hittar dessa aluminiumprofiler och al-plåt någolunda billigt i Stockholm, utan att betala typ 1500 kr som startavgift för att utföra en order och att beställa 6 meters längder av L-profilerna samt al-plåt på 250 x125 cm. Sedan tillkommer transportkostnad ex. ifrån Småland på 1500 kr.I värsta fall måste jag bekosta verktyg för al-profilen (typ 10.000 kr), då den inte finns i standardsortimentet och startupkostnad för al-strängpressningen på många tusen kronor.Jag kan ändra desigen på armaturen, så att jag istället kan använda en standard al-profil.Vad det nu finns för standard-mått på L-profilen till en rimlig kostnad i dom kvantiteter som jag behöver.Snälla, snälla hjälp mig !! Citera
DaTrucka Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 Ta en tripp till bauhaus, dom har en hel del profiler. Dock vet jag inte hur det är med plåt, perforerad plåt har jag sett där. Citera
stigigemla Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 I en välsorterad järnaffär kan du beställa en klinga till en vanlig cirkelsåg (Black & Decker, Rusta, ÖB eller Clas Ohlson) som skär aluminum. Med ett anhåll på sågen så är det gaaanska lätt att klyva profilen. Citera
daniel_i_malmö Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 Om det är större mängder eller längre längder kan det vara lönt att höra med http://www.alutrade.se Citera
uffe2 Postat 4 augusti 2009 Författare Postat 4 augusti 2009 Att kapa och bearbeta aluminium är inget problem, men tack ändå ;-)I en välsorterad järnaffär kan du beställa en klinga till en vanlig cirkelsåg (Black & Decker, Rusta, ÖB eller Clas Ohlson) som skär aluminum. Med ett anhåll på sågen så är det gaaanska lätt att klyva profilen. Citera
uffe2 Postat 4 augusti 2009 Författare Postat 4 augusti 2009 Jag ringde Bauhaus och dom största L-profilerna som dom har är typ 30x30 mm :-(Ta en tripp till bauhaus, dom har en hel del profiler. Dock vet jag inte hur det är med plåt, perforerad plåt har jag sett där. Citera
uffe2 Postat 4 augusti 2009 Författare Postat 4 augusti 2009 Har ringt dom också, men dom levererar inte till privatkunder och levererar bara större mängder :-(Om det är större mängder eller längre längder kan det vara lönt att höra med http://www.alutrade.se Citera
Glenn Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 (ändrat) Alucon är ett annat ställe som säljer aluminiumprofiler, men tror inte att de har L-profiler. Ändrat 4 augusti 2009 av Glenn Felstavning Citera
DaTrucka Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 Jag ringde Bauhaus och dom största L-profilerna som dom har är typ 30x30 mm :-(Här i GBG har vi iaf 60x25 mm och 25x10mm 1mm grova profiler. Köpte till min ramp på bauhaus, har svårt att tro att det inte skulle finnas i sthlm.Där finns säkert ett 20tal till i olika dimensioner.3mm som du är ute efter tycker jag är onödigt grovt, mina är som sagt 1mm och sviktar inte det minsta. Citera
uffe2 Postat 4 augusti 2009 Författare Postat 4 augusti 2009 Okey, jag åker och kollar på Bauhaus.Här i GBG har vi iaf 60x25 mm och 25x10mm 1mm grova profiler. Köpte till min ramp på bauhaus, har svårt att tro att det inte skulle finnas i sthlm.Där finns säkert ett 20tal till i olika dimensioner.3mm som du är ute efter tycker jag är onödigt grovt, mina är som sagt 1mm och sviktar inte det minsta. Citera
rickard598 Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 Kap och ger med negativ klinga så funkar det kanon att såga aluminium, även plast funkar kanon med detta. Nu kanske inte alla har en kap och gersåg hemma men till er som har Citera
uffe2 Postat 5 augusti 2009 Författare Postat 5 augusti 2009 Tack DaTrucka !Det fanns dom dimensionerna som du sa, fast dom var 2 mm tjocka.40x10 mm L-profilen fanns, men inte 70x20 mm L-profilen.Istället tog jag två 40x20 mm profiler och som jag ska popnita ihop,så att dom blir 70x20.Nu ska jag tillbaka till och 3D-CAD:a min armatur.....Här i GBG har vi iaf 60x25 mm och 25x10mm 1mm grova profiler. Köpte till min ramp på bauhaus, har svårt att tro att det inte skulle finnas i sthlm.Där finns säkert ett 20tal till i olika dimensioner.3mm som du är ute efter tycker jag är onödigt grovt, mina är som sagt 1mm och sviktar inte det minsta. Citera
DaTrucka Postat 5 augusti 2009 Postat 5 augusti 2009 Tack DaTrucka !Det fanns dom dimensionerna som du sa, fast dom var 2 mm tjocka.40x10 mm L-profilen fanns, men inte 70x20 mm L-profilen.Istället tog jag två 40x20 mm profiler och som jag ska popnita ihop,så att dom blir 70x20.Nu ska jag tillbaka till och 3D-CAD:a min armatur.....Se där. Det blev ju bra till slut då. Glöm inte lägga upp bilder på bygget nu, alltid kul att se andras lösningar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.