Gå till innehåll

gammal salltis ny start igen


salltis

Rekommenderade inlägg

Tjena allihopa Jag är igång & skall återigen efter MÅNGA år (över 10 ) inte hållit på med salt men sött starta igen

haft ett 300 L (SV fisk b.l.a. muräna Gumnomureana, flavescens )

Samt ett fungerande 540 L med Sv fisk b,l,a. pungtatum haj, volitans, nebulosa, imperator & gud minns allt (allting Utan ett kilo levande sten

INTE rekommenderat ) Men 540 L funkade i alla fall hur Ingen aning (hade i o för sig STORA lava stenar så dom kanske funkade som levande sten & en STOR skummare & stor Ehaim filter med Biobollar )

Jag har läst både här inne & har Korallrevs akvariet serien & skall börja

friska upp minnet igen. Så jag är är vad som brukar kallas LITE rostig .

Jag skall starta ett 375 L Dala med ENBART fisk & det kommer ALLT jag behöver för att starta (uppenbarligen salt ) 40 kg levande beg inkörd FIN sten, NY större FIN skummare , cirkulations pumpar , koral grus , Nya salt rör till original dubbelramp (skall låta bygga heltäckande ramp senare )

Redan beställt skall bara levereras. (salt mätare har jag sen gammalt )

& Jag kommer som sagt ta det VÄLDIGT lugnt & sansat den här gången & gradvis befolka akvariet (b.l.a. DEFINITIVT en mindre bottenlevande pungtatum haj, volitans, clown tryckare , paddelabborre, juvel abborre sen får vi se (vill inte överbelasta systemet men jag har vissa favoriter )

I alla fall jag har väl basen klar Men jag är Lite oroad pga av att jag bor på landet (med dom sedvanliga strömavbrotten ) & även egen brunn (bra sötvattens vatten i alla fall )

Så minna funderingar är

VÅGAR jag satsa här ute ? Till saken hör att jag är tvingad att ligga ute upptill 2 nätter varje väcka (lastbilschaufför ) & hem 3 dan & är LIVRÄDD att strömmen går när jag är borta & hela härligheten går åt

(lyckats rädda sagda akvarium som söt (förlorade en fisk ) under Gudrun UTAN aggregat men höll värmen i rummet VÄLDIGT högt strömlöst 2 väckor

Tacksam för tipps (Jag har två kompl. reserv värk så när jag är hemma INGA problem men klarar systemet av att strömmen går & (normalt är borta upp till 4-6 timmar ? ) vid nya Gudrun & Per så är man ju förvarnad så då får man ju ändå stanna hemma ;) (har läst tråden om strömavbrott här inne redan )

Tänkte försöka skippa ute filter p,g,a. sagda risker & som sagt TA det OTROLIGT lugnt & Sansat (till skillnad från förra omgången då man gasade i 180

Samt givetvis sen jag är lite rostig Mottages tipps TACKSAMT (Uppenbarligen så har utvecklingen gått framåt sen jag var igång )

Någonting jag lyckats glömma som start ?

Vist ja glömde kommer att bygga så att burken har Mycket bottenyta givetvis anpassat till hajen ;) & mycket simutrymme till fiskarna

Det var väl det hela till & börja med -v-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen :)

Inte för att vara negativ, men hur är måtten på det tänkta karet? tycker 375L låter lite lite pga av hajen.

Annars är det ju smidigt o använda LS för att slippa ha massa onödiga filter. Om du har LS så sliper du ju mata några dagar då det finns mat i stenen för rovfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej min vän TACKAR. Måtten är 150 x 50 x50 (10 cm mindre djup än 540 ;))

& hajen i fråga är som ung ca 10 cm & som fullvuxen mig veterligt sällan över 40 cm ) det är en bottenlevande sort som inte kräver så stora utrymmen ) frisimmande är inte ens realistiskt att tänka på i 720 L (ser för .... ut & är enligt mig inte seriöst ) hade en likadan 40 cm i 540 L & han trivdes perfekt ;) knepet är dom bottenlevande behöver tillgång till grotta & hållas mätta sen trivs dom utmärkt -haj-

Beträffande stenen så går inte sagda fiskar så hårt på stenen bara du matar (med omdöme givetvis) . Men visst blir det väl ett visst slitage från tryckaren men även där håll dom mätta & belåtna så ;) hade Picasso tryckare i 540 L MED 2 st sjöborrar gick fin fint det också (fick bara se till att tryckaren var mätt ;)

Det är väl lite tanken bakom det hela Ricke att slippa dessa utomhus filter som vid strömavbrott sprutar ut allt möjligt bråte. Så att säga ha filtret inne i burken

Snygg tank du bygger upp VÄRKELEGEN Enorm potential för ett MYCKET fint kar (tummen upp )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å tusan !!!! det var ju en tanke som jag faktiskt inte tänkt. Men du har faktiskt rätt dom blir faktiskt aggressiva som tusan när dom blir äldre :smiley9:

Okej då kapar vi tryckaren TUSEN tack amatören jag uppskattar värkeleligen ALL hjälp jag kan få (pickason jag hade i 540 L var en yngling också ;)

Tackar för länken också läst den & KAPAR tryckaren TUSEN tack min vän -v-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHAHA jag tror dig Richard

Hej Jaken !!!! JA det är den sorten ;)

& då det står på sagda länk 105 cm så är detta så vitt jag vet I naturen i akvarium blir dom mig veterligen inte längre än 40 -50 cm jag har Aldrig hört någon större alla fall. Däremot dom frisimmande (populärnamn leopard hajarna ) som butiker säljer blir snabbt stora Set det med egna ögon i HBG´S (Helsingborgs ) tropikhus (god vän med ägaren ) & den leoparden växte ur det första akvariet på ett halvår om jag inte minns fel :smiley3:

DOM ända Hajar Om man ny måste ha det är just denna sorten & om jag inte minns fel hund hajar eller vad populärnamnet var på dom ) SAMTLIGA bottenlevande

& uppenbarligen måste man ta i risk bedömningen att för små fiskar blir mat till den så man kan inte ha för små fiskar men det största problemet jag hadde med min var matningen då han fick mat hysteri & det som kom in i munnen var mat (fick rycka in & rädda en nebulousa jag hade där inne några gånger i början men sen funkade det (Muränan överlevde )

Vad skall jag göra JAG MÅSTE igång med salt igen innan jag blir TOKIG !!

man blir ju galen av att läsa i det här forumet -dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är denna så har jag sett båda bebisar i mindre kar och större i större kar bifogar en bild och en filmsnutt från Sea World San diego :)

ftp://ftp.rjhpictures.se/Filmer/DSCF1622.avi

JAPP det är den sorten Ricke Men återigen så har jag också läst om sagda art & den räknas som en av dom lämpligaste arten (samt någon till) att ha i akvarie pga av sin storlek (uppenbarligen så växer den ur detta akvarium (vilket jag betvivlar ) men OM så får jag ju bygga ett special kar åt den ;) Långt med Mycket bottenyta & inte så högt

Har förövrigt varit i San Diego see word (när jag var 18 ) X år sen & deras haj tank är GRYM !!!!! & om jag inte misstar mig så är det där utomhus poolen utanför akvarie byggnaden & den är TOTALT härlig ;) (har ni inte varit där rekommenderar jag det STARKT )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är något utöver det vanliga! klappa rockor och åka igenom tunnel med stämmningsmusik när hajar simmar över en.

Det är kul om man gillar fisk, inte för korall älskare direkt då allt är färgglad plast :(

Ser fram emot att se hur du gör med karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är något utöver det vanliga! klappa rockor och åka igenom tunnel med stämmningsmusik när hajar simmar över en.

Det är kul om man gillar fisk, inte för korall älskare direkt då allt är färgglad plast :(

Ser fram emot att se hur du gör med karet :)

HAHAHA JO jag fick till å med mata rockorna Back stage (& det var en upplevelse mina vänner Jag tog en behind the stage tour )

Ock Jag gillar OCKSÅ koraler Ricke (har ett 150 L som om jag får i ordning på 320 L kommer att bli ett korallrevs akvarium ;) ) & på See World så har dom naturligtvis även ett större korallrevs akvarium (åtminstone när jag var där )

Kommer GIVETVIS att hålla er ALLA upp daterade minna vänner

(räknar med leravans antingen denna månad eller nästa ) & DÅ sätter vi igång LUNGT & sansat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Äntligen hittat lite relevanta uppgifter om bamboosharcs

http://saltaquarium.about.com/od/sharkprofiles/p/bbbambooshark.htm

& i sagda sida så rekommenderas min . 180 gallons = ca 680 L ett 540 L Dala är 150 x60 x 60 & mitt 375 är 150 x 50 x 50 SÅ som jag sagt tidigare så är detta relativt godkänt under MÅNGA år men som har sagt måste jag bygga nytt så gör vi NATURLIGTVIS det (ville bara styrka mina uttalanden om detta ;) så ni inte tar mig för en snackare eller oseriös -v- Jag må vara GALEN i djur men skulle ALDRIG tänka tanken att plåga ett djur bara för min egen vinning :cool:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TRÅKIGA nyheter minna vänner :smiley13: Tyvärr har jag idag måste ringa min leverantör av salt utrustningen & stenen & meddela att jag av OFÖRUTSEDDA ekonomiska utgifter tvingas att skjuta på min återkomst i salt :ledsen: Så vi har båda kommit överens att försöka igen nästa år om jag lyckats få lite bättre ordning på finanserna. Då det i nu läget INTE är ekonomiskt försvarbart att starta upp ett salt. Som vi alla vet kostar MÅNGA pengar (& NÄR jag startar så skall det finnas resurser (ekonomi ) bakom detta också

Jag kommer att lämna akvariet med vatten i så att inte silikonet förstörs

& EJ bebott tills det är dags för salt (FÖRHOPPNINGS vis nästa år )

Får väl roa mig med att plugga lite mer salt kunskap medan jag väntar -bok

Vad kan jag säga annat än JAG GER ALDRIG UPP & det är bara att kavla upp armarna & skrapa ihop pengarna igen till nästa höst :kaffe:

MEN DET SUGER :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer . MEN JAG GER ALDRIG up så enligt beräkningarna så är jag igång igen nästa höst (samma erbjudande som jag har tidigare står kvar ;) då vi är GAMLA mycket goda kompisar )

& jag kommer fortfarande finnas här inne. Så så lätt blir ni inte av med mig ;)

TACK i alla fall :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer . MEN JAG GER ALDRIG up så enligt beräkningarna så är jag igång igen nästa höst (samma erbjudande som jag har tidigare står kvar ;) då vi är GAMLA mycket goda kompisar )

& jag kommer fortfarande finnas här inne. Så så lätt blir ni inte av med mig ;)

TACK i alla fall :ler:

varför drar du inte igång karet utan en massa teknik då? typ lite cirkulation och levandesten som kan gå.... skulle juh vara perfekt att ha de igång ett år innan du kör igång på riktigt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gärna göra det minna vänner problemet är bara att jag inte har pengar till stenen & saltet heller i nu läget ;)

Hade ändå för avsikt att låta karet stå med stenen OSV ett bra tag så det får gå in sig

ledsen för missförståndet vattnet i karet är vanligt vatten INTE Salt (endast i för att bevara silikonet )

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

så VAR VI äntligen på gång igen.:ler:

Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet :smiley9:

MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv

(beräknad lev på grund av värme ) Maj

40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten

Salt

MYCKET bra STOR Skummare

ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 ) utefilter med Korralgrus som bio filter

cirkulationspumpar (10 % av burken )

SEN kommer burken få stå & gå in sig CA 1 år (& jag hinner betala ;))

MEN Efter NOGA undersökt fakta kring sagda pungtatum haj & även konfererat med experter i ämnet har jag kommit fram till att det INTE är seriöst försvarbart att anskaffa sagda haj ELLER för stora fiskar (som i full storlek blir stora ) SÅ efter LÅNG tids övervägande har jag kommit fram till att mitt 400 L gör sig bäst som ett FINT korallrevs akvarium som under LÅNG period bygges upp till ett FINT trevligt korallrevs akvarium. Med MASSOR av trevliga TÅLIGA evertebrater av ALLA slag

Kommer att fixa bel. med RIKTIGA saltvattens rör ca 4 -5 (lite ber på platsen där uppe ;) )

& som sagt när systemet gått in sig ORDENTLIGT då sätter vi igång att LUGNT & avslappnat befolka burken

(som jag sa dom som känner mig VISSTE att jag skulle komma igång igen ;) ) & denna gång är det BESTÄMT & jag backar INTE :nöjd:

Så Salltis är TILLBAKA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jaha då har vi ÄNTLIGEN åtminstone fått i salt i burken (ca 3 veckor sen )

Saltet är Coral life & salthalten är o,23 ( åtminstone den väckan som min förbenade saltmätare fortfarande funkade ) kommer får en RIKTIG saltmätare när stenen ock det andra kommer ner

& det är väl bara att snällt vänta tills våran kära transportör har vägarna förbi ner här (suck )

Jag har för närvarande släckt burken men NÄR stenen kommer så kommer jag ha 4 st NYA T8 (det skall väl vara dom gamla ? ) rör i två st dubbelramper (jag vet att T 5 är bättre men dom kostar också MULTUM ) så vi får pröva med detta först ;)

Vad mer ? Tja jag har redan börjat få brunalger (& om jag inte minns fel så skall detta vara ett gott tecken )

skummaren blir något liknande denna MEN starkare http://www.dogman.se/akvaristik/saltvattentillbehor/turboskummare-ts1060-38x34x60-5cm.html

& så som sagt så blir det 40-50 kg LV

Samt en fluval 202 med ytavsug fylld med koral sand som bio filter

det var det hela så vitt jag kommer ihåg

Om någon har några tipps eller råd montages detta hjärna då jag är en aning rostig på salt (men det mesta börjar komma tillbaka ;)

& som sagt sen får burken gå in sig i lugn & ro (men på inrådan av vissa här inne ;) Så sätter jag in lite grann (fisk först ) senare i höst vinter för att få igång biologin i burken

KAN KNAPPT VÄNTA tills jag får ner allting -dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...