Gå till innehåll

Fodervärdar eller Zoo butik


libben

Rekommenderade inlägg

Vart vänder man sig ifall man skulle behöva en massa LS för att få en fisk att käka upp sig i lugn och ro? Någon som lekt fodervärd med sin LS eller ska man försöka vända sig till någon butik och få det hela gjort?

Har en dvärgkejsare som håller på att tyna bort. Har försökt med mysis, krill, artemia, cyclops, prime reef formula, pygme angel food osv, jag har en hel del särskild mat som jag försökt med. Just nu har jag en artemia odling i en glassbox i köket som sista utväg. Men misstänker att det inte kommer fungera heller.

Men jag ser att den försöker picka i stenarna hela tiden, tyvär har jag kört ultralife red slime remover. Så jag har nog inte så mycket till småliv kvar i LS, samt två mandariner som gör rent bland LS.

Ett alternativ är väl att jag jagar ikapp en 10 kg LS med mycket liv i sig och kör det i sumpen och låter han gå där ett tag. Samt lyfter ur LS'en för att få igång de andra stenarna sen i huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina dvärgkejsare älskade angel forumla....frysta kuber med svamp i....tycker du skall testa det. Såg inte att det var med i det du redan har testat.????

Har pygme angel formula, frysta kuber. typ 80 kr paketet.

Samt prime reef osv.

Den pickar som sagt i stenarna, jag har kört med den mesta maten jag har. Ska fiska upp den nu och lägga den i sumpen efter jag kört en tvångsmatning med spruta eller om jag kan få den till ett LS kar i någon butik eller hos någon vänlig själ här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bispinosusen som du har problem med så ger den väl med sig efterhand för de brukar inte vara så sega med att äta.

Om det gäller Lamarck så har jag för mig att de skall ha plankton eller något friflytande foder för att må som bäst.

Sen är väl inte det en dvärgkejsare utan en vanlig kejsare fast en av de mindre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte lamarken eller bispen, utan det är en multifasciata.

Lamarcken går i sumpen just tillsammans med en lemmon peel samt en större hökfisk. När jag fångat multin så åker de andra fiskarna upp från sumpen så han blir själv därnere och så får jag försöka mata honom en gång om dagen med en spruta helt enkelt, en annan här på svg lyckades sprutmata sin clown.

Nåja, ska börja med att fånga honom. Funderar på att köpa tiggerpods eller vad de heter och se om det kan hjälpa men inga verkar ju ha sånt hemma. När jag väl får sånt från nätet så är det nog försent om jag inte får honom att börja äta inom 4-5 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte lamarken eller bispen, utan det är en multifasciata.

Är det en Paracentropyge multifasciata du menar? Om man googlar lite så framgår det att de är notoriskt svårflörtade att få igång att äta. Som vanligt så tycker jag att det är butiken/importörens jobb att få fiskarna att börja äta. Be att få se fisken äta innan köp.

Hur som helst, här är en länk med mycket info om andra som har samma problem, jag har inte läst allt själv.

http://www.reefsanctuary.com/forums/general-reef-aquarium-discussion/1139-paracentropyge-multifasciata-multi-barred-angel.html

http://www.reeflex.net/tiere/245_Paracentropyge_multifasciata.htm

WAzR37HeV8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart vänder man sig ifall man skulle behöva en massa LS för att få en fisk att käka upp sig i lugn och ro? Någon som lekt fodervärd med sin LS eller ska man försöka vända sig till någon butik och få det hela gjort?

Har en dvärgkejsare som håller på att tyna bort. Har försökt med mysis, krill, artemia, cyclops, prime reef formula, pygme angel food osv, jag har en hel del särskild mat som jag försökt med. Just nu har jag en artemia odling i en glassbox i köket som sista utväg. Men misstänker att det inte kommer fungera heller.

Men jag ser att den försöker picka i stenarna hela tiden, tyvär har jag kört ultralife red slime remover. Så jag har nog inte så mycket till småliv kvar i LS, samt två mandariner som gör rent bland LS.

Ett alternativ är väl att jag jagar ikapp en 10 kg LS med mycket liv i sig och kör det i sumpen och låter han gå där ett tag. Samt lyfter ur LS'en för att få igång de andra stenarna sen i huvudkaret.

Avtagande aptit kan bl.a bero på lågt pH värde.

När du skall få en fisk att äta så använd ett foder i taget, när fisken accepterat det första fodret bra kan du prova med nästa.

Lär du dina fiskar att käka mysis så brukar det gå väldigt bra med dem framdeles det kan jag lova!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en Paracentropyge multifasciata du menar? Om man googlar lite så framgår det att de är notoriskt svårflörtade att få igång att äta. Som vanligt så tycker jag att det är butiken/importörens jobb att få fiskarna att börja äta. Be att få se fisken äta innan köp.

Hur som helst, här är en länk med mycket info om andra som har samma problem, jag har inte läst allt själv.

http://www.reefsanctuary.com/forums/general-reef-aquarium-discussion/1139-paracentropyge-multifasciata-multi-barred-angel.html

http://www.reeflex.net/tiere/245_Paracentropyge_multifasciata.htm

Jag lyfte fisken i princip efter den landat, och jag har googlat multin ett tag och läst reefsanctuary osv.

Hade förhoppningar om att jag skulle ha tur att fått igång matningen eftersom jag hade en hel del olika sorters mat.

Fick inte upp honom igår efter att rivit vänstra hörnet för att kunna ha fri yta att ta upp honom i, var nära dock 2-3 gånger. Ska avsluta det jobbet ikväll hade jag tänkt. Men han pickar som sagt i stenarna hela tiden ser jag, men det finns knappt någon mat i LS'en längre tyvär. Funderar på att köpa tigger pods och ösa ner, men det hinner jag nog inte få förrän han har gått bort tyvär.

Så jag måste jaga ifatt ett LS kar med mycket mat i sig alternativt börja skjuta in maten i honom med en spruta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avtagande aptit kan bl.a bero på lågt pH värde.

När du skall få en fisk att äta så använd ett foder i taget, när fisken accepterat det första fodret bra kan du prova med nästa.

Lär du dina fiskar att käka mysis så brukar det gå väldigt bra med dem framdeles det kan jag lova!

Kört med trippelbuffer varje gång i princip jag bytt vatten, och sist jag mätte PH så var det runt 8 och bör ligga där även nu, mätte för en vecka sedan och bara fyllt på sumpen sen dess med 47 liter salt och trippelb, magnesium, kalk.

Så PH är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han är skygg, men man ser honom titt som tätt, belysningen har varit en t5'a sen han koppades ner i princip. Just nu är även den t5an uppsatt cirka 45-50 cm ifrån vattenytan.

Här har ni en bild på helheten på hur det är uppbyggt.

http://img.port79.se/galleries/misc/Saltwater540/content/IMG_9021_large.html

Trycker ni next några gånger så ser ni lite olika vinklar mot LS'en osv.

Den vänstra stenpelaren är nu riven för att tvinga honom dit för att sen håva upp honom.

Och en del fiskar ni ser på bilderna är bortplockade. Just nu går det bara två dvärgkejsare (en potteri och multin) istället för de fyra eller fem kanske det var t.om. tidigare, lemmon peelen går i sumpen tillsammans med lamarcken och hökfisken. semisirculatusen är såld osv.

Så det är inte för många fiskar som stör honom, dock är ju både oliveausen och clownen på honom och jagar bort honom när han kommer för nära dom ibland. Men jag ser inget överdrivet aggressivness från dom, bara att de markerar.

* Och nej, han är inte svullen. Han börjar bli smal ovanför ögonhöjd. Man ser hur han börjar tyna bort så jag behöver ju få ner honom i ett rikt LS kar där han kan äta upp sig lite på djuren han pickar i sig själv för att sen försöka få igång matningen på honom.

Ändrat av libben
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu är han fångad. Nu funderar jag bara på om jag ska ta honom till sumpen eller köra honom i karantän kar som är litet. Jobbiga är att karantänkaret står på vinden. och det är ingen stor sak, men jag får plats med en pump och någon sten och honom. Om jag kör honom i sumpen så måste jag släppa ut lamarcken, lemmon peelen och hökfisken samt sally lightfoot. Vill inte ha något djur som stör honom när han ska börja må bättre.

Kör jag i karantän karet så måste jag byta vatten rätt ofta osv. visserligen kan jag väl bara dra halva karantänen lite snabbt till sumpen och cirkulera det hela på det sättet. Inte direkt så jag behöver blanda nytt salt varje dag för honom.

Hmm... Någon som kan spåna lite? Jag vill köra sumpen, de andra fiskarna är lätta att fånga igen med fiskfälla samt håv. Det är väl krabban som är jobbig att fånga igen, men den kan jag nog låta vara kvar i sumpen ändå. bör inte vara något större problem att ha krabban i sumpen.alternativt stänga in krabban i en glassbox i sumpen (lite grymt) göra massa hål i den och öppna den varje dag och droppa ner mat i glaslådan...

Hmm... Just nu går multin i en påse vid vattenytan tills jag käkat och bestämt mig.

Ändrat av libben
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu går han i sumpen helt själv. med lite sten som han kan gömma sig under, gjorde en håla åt honom. Ska väl försöka mata honom innan jag går och lägger mig, jag tinar en artemia kub som jag punktmarkerar lite mot hans håla med en spruta och sen ger resten till huvudkaret. Så får jag se hur han ser ut imorgon helt enkelt.

http://img.port79.se/galleries/misc/multifasciata.png

Vänsta är dag 1 när han koppas in, högra bilden så ser ni hur han börjar magra rätt mycket tyvär. Tigger pods, är det sånt som bor i LS typ eller är det något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...