GimliX Postat 24 augusti 2009 Postat 24 augusti 2009 Så var det dags igen. Efter ett kort uppehåll pga av flytt så vart suget för stort. Tog en biltur ner tii Sthlm igår och hämtade ett RSM+ diverse tillbehörKaret var begagbat ca 6 månader och en del förbättringar var gjorda.-Skummaren utbytt till en Tunze 9002-Hydor roterande munstycken-Extra cirkulationspump Koralia.-Stora RSM avrinningskammare.Har haft karet strax under ett dygn hittat lite mer småfix som ska göras.Orginalfläktarna låter ganska mycket samt belysningen. Någon som har lite tips på fläktar som passar? Samt vad kan ni rekomendera för filtermatrial i "sumpen".I karet så finns nu:15kg LS2st Clowner1st GobieNågra olika koraller, hjälp mig gärna att artbestämma dom. Bilder kommer senare ikväll.MVHAndreas
GimliX Postat 25 augusti 2009 Författare Postat 25 augusti 2009 Här kommer lite bilder. Karet har stått på plats i ca 24 timmar och fiskar och korallerna verkar glada. Mer sten ska i så småningom och gärna lite sand. Funderar på mörk sand, såg någon på guiden förut som hade det men kan inte minnas vem.
GimliX Postat 26 augusti 2009 Författare Postat 26 augusti 2009 någon som vet vad dom gröna macroalgena heter som växer på stenen nere till vänster?
Laggeman Postat 26 augusti 2009 Postat 26 augusti 2009 En kalkalg som heter Halimeda. Du hittar de olika varianterna här:http://se.reeflex.net/kategorie/47.html#Halimeda
GimliX Postat 7 november 2009 Författare Postat 7 november 2009 Karet börjar gå till sig nu, ser helt annorlunda ut en på bildera överst. Ska knäppa lite nya kort till kvällen. Aquascapen består nu av två revpelare.Köpte två påsar levande sand häromdagen, blev helt Ok! =)Letar efter diverse montipora och Euphyllia fraggar att fylla ut med. Har du några till övers? =)MVHAndreas
Illustratören Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Får man se någon bild?Jag kommer ha en heldel montiporor om några månader, det växer så det knakar i burken. Bara att hojta till om några månader så kan jag nog fragga några åt dig.
Zemilor Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=HydorFLOEtt av flera ställen!
GimliX Postat 12 januari 2010 Författare Postat 12 januari 2010 bilder kommer imorgon på förmiddagen!
Illustratören Postat 12 januari 2010 Postat 12 januari 2010 bilder kommer imorgon på förmiddagen!Ser fram emot det =-)
GimliX Postat 13 januari 2010 Författare Postat 13 januari 2010 Här kommer lite bilder.Ska utöka med mera sten så det kan byggas mer på höjden.Kaet har nu varit igång med sina invånare i ca 5 månader utan några missöden, peppar peppar...
GimliX Postat 13 januari 2010 Författare Postat 13 januari 2010 hur länge kan osmosvatten stå utan cirkulation innan det blir "gammalt"?
Ricke Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 om det står i en tätförsluten dunk ska det väl kunna stå i pricis hur länge som hellst.Snyggt kar måste jag säga! gillar att det är välväxt.
GimliX Postat 13 januari 2010 Författare Postat 13 januari 2010 Tak Ricke! ska väl bli lite till är det tänkt. Ca 5-7 kg Ls och någon till firre och ett par koraller.
GimliX Postat 17 januari 2010 Författare Postat 17 januari 2010 Idag blev det mecka med akvariet. Vattenbyte och lite ommöblering. Hittade bla. min sandvändande snigel som varit osynlig i tre veckor, skoj =) Lite nya pics. Bild 1. Heteractis CrispaBott i karet i drygt 3 månader nu.Bild 2. Helheten. Två revpelare med en bro av skivisarBild 3.En vad den nu hette!? Hjälp! Växt mycket senaste 2 månaderna.Bild 4 Sarcophyton polyperBild 5Från sidanBild 6.En "stenis" som jag ofrivilligt råkade fragga idag när jag gjorde vattenbyte. Bara att komma och hämta i Gävle!.Bild 7.Gröna BONUS skivisar som har ploppat upp ur stenen =) =)
Illustratören Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Läcker burk!Fan va snygga de gröna bonuskivisarna var då, ibland har man tur =-)Gillar inslaget av alger, tycker macroalger ger det hela ett levande intryck.
GimliX Postat 17 januari 2010 Författare Postat 17 januari 2010 Tack Mattias.Kan riva loss ett par nävar nästa gång jag har vägarna ner mot Uppsala, skiten växer bättre än ogräs. De bildar även rötter om man trycker ner dom i sanden.
Illustratören Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Tack Mattias.Kan riva loss ett par nävar nästa gång jag har vägarna ner mot Uppsala, skiten växer bättre än ogräs. De bildar även rötter om man trycker ner dom i sanden.Just den sorten är jag lite rädd för. Har läst att den kan konkurrera ut korallerna om kalk och att den även kan "bränna" SPS och LPS er. Är inte hudra på detta, men jag vågar inte chansa eftersom jag kommer ha mycket SPS:er i min burk.
GimliX Postat 17 januari 2010 Författare Postat 17 januari 2010 hmm intressant hade inte en aning om detta. Att de förbrukar kalk förstod jag men att de kunde bränna lps, spser ska jag gräva djupare i... =)
mano Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Bild 3.En vad den nu hette!? Hjälp! Växt mycket senaste 2 månaderna.Jag har en likadan, förutom att min blev betydligt brunare under sommaren och jag inte lyckats få tillbaka färgen än, jag är rätt så säker på att det är en Cynaria. Hur stor är den (och hur stor var den innan?), jag kan inte säga att jag sätt min växa nånting och jag misstänker att min redan är "fullvuxen".
GimliX Postat 2 februari 2010 Författare Postat 2 februari 2010 Update.Karet tuffar på. Inhandlade två nya Clowner igår så nu finns det:2 st Ocellarisar1 St Hepatus1 st C. Cinctus1 st P. Hexatenia2st Putsarräkor1st Eldräka5st eremiterca 15st sniglar. Tror min anemon håller på att dela sig, hur lång tid tar det?
kimett Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Hur går det med isläpp av nya fiskar tillsammans med Hexatanian? Läst många rekommendationer på att den bör vara sista som släpps i karet.
GimliX Postat 2 februari 2010 Författare Postat 2 februari 2010 bör absolut släppas i sist! Är väldigt tuff på clownerna, får se hur det går med dom, de har fått sig ett par rejäla bett. Dock inte värre än att dom var framme vid kvällsmatningen och åt.
Rekommenderade inlägg