Gå till innehåll

rosa fiskar


Irrbloss

Rekommenderade inlägg

finns det någon rosa fisk som inte är helt galen? har hittat rosa fiskar men bara basslets och dem är ju en skvätt dumma i huvudet. undrar om de känner sig lite löjliga med färgen och vill visa att de inte är rosa egentligen. men vilket fall som helst. är det någon som känner till nån fredlig fisk som är rosa eller rosa aktig? det är en fin kulör att pigga upp karet med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe mr.jordgubbe var ett prakt exempel på fisk som är skogstokig som jag menade att jag inte ville ha. herr hedlurd har haft sina bekymmer med den rackarn och jag hade en själv art fränden paccagnellae förr och den var också fullkommligt galen och jagade mina stackars wrassar till vanvett. så nej tack inga fiskar från pictichromis för min del. och ja jörgen en royal gramma hade ju varit ett fint tillskott och är en av de fiskar jag funderat på men letade efter en helt rosa fisk men de jag sett är antingen skit svåra, utrotningshotade eller helt galna så jag får la nöja mig med en halv rosa fisk.. eller 2 i loretos fall då de tydligen helst skall vara parvis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna - http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=Pseudochromis+porphyreus&btnG=S%C3%B6k+bilder&aq=null&oq=jordgubbsfisk- kallas också för jordgubbsfisk - Pseudochromis porphyreus och har den fördelen att den är billigare än Pseudochromis fridmani

MVH Lasse

detta var förövrigt ganska intressant. på din googling heter den Pseudochromis porphyreus men på reeflex heter den Pictichromis porphyrea så nu är ju frågan vem har rätt. reeflex eller google eller är det så att det är en annan fisk på reeflex men nästan samma namn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om bebisrosa med gröna fläckar duger så är holanthias borbonius (i alla fall mitt exemplar) en pigg, nyfiken och snäll firre, som äter som en häst och inte bråkar med någon annan i karet.

[ATTACH]36264[/ATTACH]

denna fisken var dock pckså fin. jag får hålla utkik efter antingen denna eller loreten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pseudochromis fridmani är som sagt rätt snälla fiskar. Visst kan de bita ifrån, men inte alls som porphyrea och paccagnellae.

Den är inte utrotningshotad men lite dyrare eftersom den bara finns i röda havet. Den odlas dock ganska mycket så om möjligheten finns tycker jag man ska köpa odlade exemplar.

Jag odlade dem själv för något år sedan. Här är en bild på en cirka 1 cm stor firre.

KIF_1574.JPG-for-web-LARGE.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite fundersam på flera fiskrekomendationer!

Fiskarna ni rekomenderar är ju inte rosa utan har andra trevliga färger.

Rosa Fridmanni?

Rosa G. loreto?

Hörni grabbar ni får nog byta lampa på era burkar hehe!

Jag har nog kollat lite för lite på konståkning. I min värld kan nog en fridmani räknas som en rosa fisk. Vad skulle du kalla den? Lila? Cerise är ett svårt ord. Inte ens rosa-aktiga?

Hoplolatilus purpureus hade jag nog kunnat kalla rosa den också... fast lila är nog bättre beskrivning egentligen.

16183purple%20%20tile%20gobby.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog kollat lite för lite på konståkning. I min värld kan nog en fridmani räknas som en rosa fisk. Vad skulle du kalla den? Lila? Cerise är ett svårt ord. Inte ens rosa-aktiga?

Hoplolatilus purpureus hade jag nog kunnat kalla rosa den också... fast lila är nog bättre beskrivning egentligen.

16183purple%20%20tile%20gobby.jpg

hehe denna hade jag nog kallat lilla då fiskens namn på latin är typ lila men den har faktiskt lite rosa på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...