Gå till innehåll

Kan man fragga xenia?


milk

Rekommenderade inlägg

Har en rätt stor Xenia umbellata som jag gärna skulle vilja sprida ut lite. men undrar hur och om man kan göra det? verkar ju om underdelarna sitter rätt hårt fast i stenen.

Moderator's upplysning:
mod.gifTråden har fått ett antal inlägg utrensade, därför kan det uppfattas som att det fattas inlägg som andra svarat på.
Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att klippa rakt av och jag brukar bara släppa dem i akvariet så fäster dom. Det är också så att de vandrar en del själva faktiskt så om dom trivs så kommer de att sprida sig på din sten. Det går att sätta med gummiband men också med hjälp av snabblim. torka en liten sten, torka av foten lite - några droppar snablim och tryck ihop. Se i mitt sista blogginlägg där det fins en bild på mitt RSM och min xeniaskog.

MVH Lasse

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kila fast Xenia fungerar utmärkt. När den växt fast ordentligt får man dra isär de olika objekten man killade den mellan, och vips har man fraggat den på nytt.

Man ska bara vara försiktig med klämmande, och gummiband, så det inte trycker för hårt. Xenia är rätt mjuk...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klippte hej vilt med en sax, sen tog jag ett nät från en kiwikorg och en lagom sten... satte fast fraggarna på stenen och drog nätet om... efter en vecka hade allt vuxit fast och kommit igång, då klippte jag bort nätet och hade en hel sten med jämt utplacerade xenior...

går även att lägga dem med lite korallgrus i ett glas och ställa på botten av karet med ett nät över... sen växer de fast på grusbitarna och går limma var man vill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, Xenia är ogräs. Du kan i princip slita av Xenia från sten, kasta runt med den hej villt, och slutligen glömma den i ett hörn där den får ligga nerkastad.

Inte nog med att det som kastats runt med och sen glömts bort kommer ta sig i den där hörnan. Nänä. Det är inte nog. Ovanpå det kommer stenen du ryckte loss det hela från fortsätta odla Xenia åt dig.

Xenia är i princip odödlig. Först när man bestämt sig för att "jaja, vad jag än gör med den så lyckas jag inte bli av med den, så jag ska försöka få den största, och snyggaste Xenian i världen" ... Först då börjar den på något mystiskt jävla vis förtvina helt av sig själv, och vad man än gör så bara dör den.

Med andra ord. Trivs ditt bestånd av Xenia finns det nästan inget du kan göra mot Xenian som kan "gå fel". Bara på den.

(Vilket är tacksamt eftersom det gör det till världens lättaste korall att få fraggar av, så man slipper sitta med nystartade, tomma kar.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...