Gå till innehåll

Tips på vackra och lättskötta fiskar


Cina

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har ett 500 l. akvarium med mycket LS och koraller. I detta har jag 2 clowner med egen anemon, 3 djävulsfiskar, 2 bandkorallräkor och en eldräka, även snäckor,maskar och en krabba. Jag skulle vilja ha tips på passande fiskar som är vackra, synliga och lättskötta!

Och sen en fråga...Hur många kan man tillsätta samtidigt? (eller ska man tillsätta en och en?)

Är jättesugen på fler fiskar, jag har ju bara 5 st!

Tack på förhand!

Mvh / Cina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara negativ, men dina djävlar kommer ställa till det i dina fiskköp, du kommer bara kunna slänga i större tuffare fiskar tyvärr. Hade ett par djävlar när jag började o de döda fisk för säkert 1500kr innan de åkte ut.

Tips då får bli någon kirurg, vad som är snyggt ät ju "in the eye of the beholder" så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att många är rädda för att tillföra många fiskar på en gång eftersom man tillsyn (den låga man låg på innan) och höjer sakta under ett par veckor.es ökar belastningen. Min åsikt är att det inte är antalet fiskar som i första hand bestämmer belastningen utan mängden mat. Vet man att man skall tillföra ett stort antal fiskar till ett existerande kar så kan man börja mata de fiskar man har hårdare - dvs under en till två veckor ökar man matningen så att man kan stanna upp med den mängden mat när de nya kommer och sedan sakta öka den till den mängd man behöver. Eller också stannar man kvar på samma matgiva (den låga som var anpassad för det antal man hade innan) när de nya kommer och ökar upp den försiktigt under några veckor.

Om man har aggresiva fiskar (som du) så är det en fördel att tillföra så många som möjligt samtidigt av nya fiskar. Aggresiviteten delas upp på fler individer så de nya hinner att anpassa sig och hitta skydd. Eftersom du givetvis bör ha en karantän så är ett bra tips att under karantänstiden ofta byta vatten och då göra så att du tar ut vatten från karantän - fyller på från huvudakvariet och det nyblandade vattnet hälls i huvudkaret. Byt lite varje dag. Orsaken är att ge de nya samma lukt som de gamla och det brukar faktiskt fungera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hökfisken är en mycket trevligt tillskott skulle jag väl vilja säga, en mycket bra fotomodell dessutom

skall hon ha hökfisk får hon antingen köpa en som är mindre än räkorna och helst den med lång smal mun eller ta ut räkorna för de kommer bli mat inom kort. jag hade en hökfisk och han käkade upp räkor för 900 spänn innan han fick simma tillbaka till affären igen. den ända räkan som överlevde honom var min pistolräka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

När jag tillsatte räkorna så anföll djävulsfiskarna dem ganska rejält, men räkorna försvarade sig bra och nu har dem kompat ihop några månader!

Kanske en gul kirurg och ett stim chromisar vore fint! Kan det gå?

Mvh / Cina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då, vad tråkigt! Jag ska inte köpa såna clowner.....

Det är inte så lätt att veta hur fiskarna ska reagera på varandra. Men jag har haft en gul kirurg förut och det funkade med djävulsfiskarna! Jag ska nog köpa en och hoppas på det bästa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då, vad tråkigt! Jag ska inte köpa såna clowner.....

Det är inte så lätt att veta hur fiskarna ska reagera på varandra. Men jag har haft en gul kirurg förut och det funkade med djävulsfiskarna! Jag ska nog köpa en och hoppas på det bästa!

ja se till o få lite storlek på den bara så är det nog ganska säkert!

har en blådjävul och en annan närbesläktad frökenfisk o dom har inte rört dom andra fiskarna! så men man kan väl ha tur o otur med alla fiskar verkar det som men lycka till! hoppas det blir bra. mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja detta var faktiskt ett rätt jobbigt beteende hos min gula kirurg också. ingen aning om varför han uppförde sig sådant men räkorna kanske inte ville städa honom så han blev la sur :D hehe. men ha det i åtanke när du köper en gul kirurg iaf. räkorna var riktigt skraja och höll sig gömda hela tiden men nu när han är borta är dem hur roliga som helst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

z. flavascens eller nått sånt var det vi menade, är inte helt hundra på stavningen heller men det är nog den samme. vet inte varför han vad så sugen på antenner men han var kanske hungrig :D. blennider är hur sköna fiskar som helst men se till att ha gott om alger eller lägg ner nått foder som är substitut till alger för de magrar lätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...