Gå till innehåll

strulande co2


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Fyllde min 6kg tub idag men den vill inte riktigt fungera som den alltid gjort.

Trycket i flaskan verkar öka och mätaren går upp på rött där det står flaska för varm och trycket för högt på. Mätaren kilar upp på 90 bar istället för mellan 40-70 som är grönmarkerat. Periodvis har mätaren varit på grönt under dagen men så ändras det. Har flyttat runt den lite in och ut ur sumpskåpet.

Kan det ha med värmen att göra? att det är för varmt i skåpet under akvariet brevis sumpen och trycket ökar på så sätt i tuben?

Den verkar också som om den slutar ge bubblor när den hamnar på rött. Men så funkar den igen när jag stänger tuben skruvar loss regulatorn elle r vad det heter och sätter ihop allt igen.

Kan det va något med värmen eller är det nå fel på regulator? nålventil? mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det ha kommit in lite fukt i regulatorn eller nålventilen som fryser och blockerar gasen och som sen tinar när du tar isär grejerna? Har haft en nålventil som blev förstörd av att en backventil inte riktigt höll tätt när gasen tog slut och det kom ner vatten. Det var länge sen, men jag har för mig att jag fick liknande problem då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Emanuel; det kanske är lite fuktigt i sumpskåpet om dte kan göra det. Tror ingen fukt gått genom både backventil o magnetventil. Gasen har aldrig varit slut. det var 1kg kvar när jag fyllde den.

Petnym; Visst är det bra varmt i sumpskåpet. Mitt fraggkar står i sumpskåpet, det är på 200l med belysning över o vattnet är väl 28grader + belysningen då. HAr datafläktar som vädrar ur men det är klart varmare där inne än i huset i övrigt. Kanske ska testa mäta temp o fuktighet där inne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Co2 funkar fint så länge jag låter magnetventilen vara öppen dygnet runt, vilket den måste vara med den genomströmmning jag har i reaktor idag.

Men om man bryter co2 tex genom att använda ph styrningen eller strömavbrott mm så när magnetventilen öppnas igen vill inte co2 bubblorna sätta fart igen. För att få igång bubblorna igen måste jag skruva ur nålventilen tills det strömmar ut co2 och sedan trimma in den på nytt.

Den setup jag har idag har funkat fint förut och jag tror inte som tidigare att det är värmen som spökar då jag flyttat tuben och nu har den i ett skåp brevid karet där det är rumstemperatur.

Dessa problem har kommit efter att jag varit o fått tuben fylld. Tror dock det kan ha hänt 2-3ggr förut också men då under ett halvår o inte varje gång jag bryter tillförseln av co2 som det blir nu.

Kan Nålventilen vara kass?

Hur kör ni andra? har sett att vissa har nålventil efter magnetventilen. Jag har det i följande ordning tub>reg>nålventil>magnetventil>backventil>reaktor.

Bifogar en bild, tacksam för alla förslag på lösningar :)

post-2348-14468918076765_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det låter som om nålventilen inte fungerar. Har du någon backventil på slangen? Annars kan det vara risk att vattnet når nålventilen och det är nog inte så bra...

i följande ordning sitter allt.. tub>reg>nålventil>magnetventil>backventil>reaktor.

Du har väl också en schuran? har du magnetventilen monterad på plattan eller har du den före nålventilen på flaskan?

Testade o skruva skruva ut nålen helt o kika på den, verkar ju inte vara speciellt mycket på dne som skulle kunna krångla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju som om reaktorn är för liten eller något annat som är fel, om den måste gå dygnet runt, vilken modell av schuran har du?

Den jag har Jetstream 1 ska man ha stora korallbitar i typ 1-3 cm. och det ska se ut som när du öppnar en läsk, det ska porla jättemånga små bubblor i reaktorn.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju som om reaktorn är för liten eller något annat som är fel, om den måste gå dygnet runt, vilken modell av schuran har du?

Den jag har Jetstream 1 ska man ha stora korallbitar i typ 1-3 cm. och det ska se ut som när du öppnar en läsk, det ska porla jättemånga små bubblor i reaktorn.

/Janne

Jodå jag har en jetstream 1 med stora korallbitar. men jag tror det är doserpumpen som e för liten, har matat med en grotech sp4800 o den klarar ca 5l/h medans reaktorn kan ta uppemot 14l/h så jag behöver nog bara mer flöde genom.

kör du en likadan? hur matar du den isåfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det e full fart i reaktorn kör den på ph 6,2-6,3 men jag har testat 6,5 och 6,0 också.

Tycker den fungerat bra och jag har sakta men säkert höjt genomstömningen moch som det e nu så sjunker kh sakta o jag skulle behöva öka genomströmningen lite.

Testade strypa en liten powerhead så jag fick 7l/h o då ökade kh istället men det verkar svårt o få flödet stabilt, reglerkranen jag ströp med geggades igen.

Funderar på hur jag ska göra, lutar åt att försöka få tag på nån större doserpump för det verkar enklast. Dock verkar inte sådana finnas för akvariebruk de största e på 7l/h o jag vill ha en som e lite mer framtidssäker.

Hur stort är ditt kar Janne o hur länge låter du reaktorn gå per dygn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sista gång, ser det ut som när du öppnar en läsk, det ska porla jättemånga små bubblor i reaktorn? Annars fungerar den inte som den ska.

Jag tror mer på dra ner flödet och sänk pH:t till 5,6.

Mitt akvarie är på 720 liter och innehåller ett trettital SPS:er, jag kör den nu 7 timmar, men som mest har jag kört den 16 timmar.

Jag har sett fullknökade akvarier med SPS:er som kört samma konfiguration som vi.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får se över det hela om jag ska köra på ett t från en powerhead pump eller jaga en större doserpump.

Va iväg o köpte lite kopplingar så jag bytte plats på magnetventil o nålventil o nu verkar allt funka bättre. Magnetventilen sitter nu på regulatorn och sedan kommer nålventilen med endast en backventil mellan sig och reaktorn.

Har även övervägt att köra balling igen vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted ,på zeovitforum finns det en bild på en ombyggd reaktor ,han kapade det grå röret och satte dit två koppligar till en större regntunna tror han satte dit en 50 eller 100l tunna , jag hittar den inte men den finns där nån stans,eller om nån annan vet vilken jag menar ,då har du större vatten volym med ett lågt PH och en större reserv av löst kalk , mvh stefan

post-1262-14468918121198_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ursäkta den dåliga bilden, men skulle en sådan här doserpump passa i din setup? Motorn går på 12v och har bara + & - pol och ser ut att kunna vara åtminstonde lite anpassningsbar när det gäller tjockleken på slangen. Ligger just nu bara i bra att ha högen så jag lånar ut den om du vill testa. Hör av dig om du vill ha bättre bilder.

post-4586-14468918191643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...