Gå till innehåll

Clarkii Clown med Svullet Öga


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Min ena clown har sedan en tid tillbaka haft någon form av ögoninfektion vilket ha lett till svullna ögon och en "hinna" på ögat.

För någon dag sedan blev jag därför väldigt lättad då clownens ena öga var helt friskt, i vilket fall det man kan se fysiskt.

Men desstå mera bestört då den vända andra sidan till. Det ögat är enormt stort och ser ut att kunna spricka eller ploppa ur ögat ifall minsta lilla skulle skrämma den.

Vad jag undrar är kommer den kunna repa sig? Kan jag göra något?

Fisken är frisk i övrigt och simmar bra vilket gör att jag inte kan fånga den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sötvattensfisk räknar man med fyra faktorer som leder till svullna ögon.

1. Mekanisk skada som nyttjas av hudparasit.

2. Bakteriellt angrepp på hjärnvävnad. Båda ögonen brukar svullna lika mycket. Smittar veka fiskar om den tappar ögat.

3. Parasitbandmask. Sprids oftast med en speciell snäckart som mellanvärd och brukar inte smitta i akvarium.

4. Störning i vätskebalansen beroende på hormoner eller lever - njure. Fjällen brukar resa sig då men jag vet inte om clownerna har ett hudlager över fjällen och i så fall kan fjällen inte resa sig.

Om det svullna ögat är mörkt = stor pupill är fisken blind på ögot och då kan du ta upp den med en håv från blinda sidan. Håven i superultrarapid så att fisken inte känner den genom sidolinjen. Jag tror tyvärr att fisken dörsmiley19.gifså att det är säkrare för de andra att ta upp den innan smittan sprids i vattnet. Ibland kan man ta upp fisk mitt i natten genom att blända dem med en stark ficklampa rätt i ögot och smyga håven i skuggan. Man har en minut på sig innan den vaknar riktigt.

Dystert inlägg smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligt ögondis brukar bero på encelliga parasiter och ofta en repa som startplats. Det brukar kureras med lugn och ro (ofta stressrelaterat) och kopparhaltiga bad. Förra tiden jag hade saltvatten använde man kopparsulfatlösning men jag tror att clowner tålde det dåligt om jag kommer ihåg rätt - det är 30 år sedan. Det var också bra att släcka akvariet ett par dagar för att skapa lugn. På den tiden hade man oftast bara fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej André,

jag har anti-bakteriell medicin hemma som du kan få låna om det behövs.

Stig har rätt i mycket... vanligtvis är det en skada som sedan infekteras. Ofta så klarar fisken att läka det här på egen hand om den får lugn och ro... och näringsriktigt föda. Kopparbaserad medicin kan hjälpa men jag föredrar dock anti-bakteriell behandling. Den är skonsammare mot fisken och slår direkt mot bakterierna.

Hör av dig om du behöver. Jag är hemma på tisdag... sen på onsdag bär det av till Tyskland för att köpa koraller. smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla tips.

Kan dock inte fånga upp fisken efter som han tydligen, i samband med skadan, har bytt sovplats. Kan helt enkelt inte hitta honom på kvällen.

Ögat ser ut att vilja trilla ur vilken sekund som helst. Det nämdes att detta skulle kunna leda till smitta bland de andra fiskarna. Hur orolig bör jag vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äter han/hon okej fortfarande?

Jag tror inte du behöver vara särskilt rädd för att det ska smitta andra fiskar även om det ser riktigt otäckt ut.

Min banggai såg så här... det läkte dock helt utan medicin.

bigeye.jpg

Din clown ser dock lite värre ut... du kan chansa på att det läker av sig själv... eller så måste du fånga upp den innan du kan medicinera. Finns inget du kan göra i akvariet med koraller och levande sten.

Jag hade fångat och medicinerat om inte läget förbättras ordentligt och snarast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu kollat lite extra på fisken och kan konstatera att den inte ser på det "svullna" ögat. Kunde enkelt plocka upp den med håven ifrån den sidan.

Bör jag avlägsna den ifrån akvariet? Vad skall jag isåfall göra med den för att den skall kunna bli bättre igen?

Dykaren HJÄLP...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den blind ärden blind men fiskar kan ofta klara sig bra med ett öga. Det finns malawiciklder som äter ögon om man slarvar med maten och deras offer brukar överleva. Men är det en infektion kan den spridas. Är all annan fisk tiptop är nog risken liten. En mobbad mager stackare ligger illa till. Men jag hade aldrig trott dykarens Banggai skulle överleva! Fantastiskt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Hej....

Ta det lungt , jag har också enstor fin Clarkii som jag haft imånga år den har haft samma sjukdom som din och det har kommit vid mina två senaste flyttningar, kan ju vara stressrelaterat som någon sa men han har repat sig båda gångerna men visst ser det groteskt ut, det tog ca.2-3veckor och han matvägrade i 2 dagar sen kom han sakta men säkert tillbaka igen.

Håll ut

MM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 5 år senare...

Jag lånar lite utrymme i en gammal tråd... :)

Jag har också ett Clarkii-par varav den ena för ett par veckor sen började svullna upp i ena ögat med en dimmig hinna. Denna har nu läkt ut helt och hållet.

Igår upptäckte jag dock att min gula wrasse också har börjat svullna upp i ena ögat. Både clownerna och wrassen rör sig ganska mycket kring bottnen, och jag börjar undra om jag har fått med nån skit där som kan vara upphov till dessa symptom? Jag kör UV-ljus (5W kopplat till ytterfiltret som flödar nån stans mellan 500 och 700L/h) tillsammans med timern till huvudbelysningen (alltså igång 12 timmar om dagen). Innan jag byggde om i karet så hade jag igång UV-ljuset konstant och då hade jag aldrig dessa problem.

Ska jag sätta UV-ljuset så att det är igång dygnet runt igen kanske? Jag har läst att man inte bör ha det igång för mycket för att det gjorde fiskarna känsligare då deras immunförsvar inte fick "träna"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...