Gå till innehåll

Visa er aquascaping / revpelare


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

clownen och coralkiller! mycket snyggt!

Förövrigt det där med att borra och trä på sten på rör var ett bra tips!

Undrar om det skulle funka med att ta kraftiga buntband som man sätter ihop i önskad längd...borrar o trär på sten som typ halsband och fäster på valfri ruta med någon upphägnings anordning som man kan haka av vid behov.

eller det kanske är bättre att använda rör om man vill ha något vågrätt?

Det där med scaping har man inte tid med i början när man är ivrig att komma igång hehe!

Bör man nog tänka om på när man sett hur ni har det!:smiley9:

Använder du buntband så se till att även limma med korallim/revcement då plasten i buntbanden hårdnar med tiden och ifall stenen hela tiden spänner på banden så kan dessa spricka och din pelare blir ett röse istället, med knäckta koraller och eventuellt repor i rutan, och som värsta utgång får du en sprucken ruta på köpet...

Tid för scaping är ju högst några timmar, sen ska ju karet stå i några veckor för att gå in sig. Har man inte den tiden så kanske man inte ska starta upp saltvatten då det tar och kräver tid av akvaristen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du buntband så se till att även limma med korallim/revcement då plasten i buntbanden hårdnar med tiden och ifall stenen hela tiden spänner på banden så kan dessa spricka och din pelare blir ett röse istället, med knäckta koraller och eventuellt repor i rutan, och som värsta utgång får du en sprucken ruta på köpet...

Tid för scaping är ju högst några timmar, sen ska ju karet stå i några veckor för att gå in sig. Har man inte den tiden så kanske man inte ska starta upp saltvatten då det tar och kräver tid av akvaristen.

Så sant som det är sagt! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du buntband så se till att även limma med korallim/revcement då plasten i buntbanden hårdnar med tiden och ifall stenen hela tiden spänner på banden så kan dessa spricka och din pelare blir ett röse istället, med knäckta koraller och eventuellt repor i rutan, och som värsta utgång får du en sprucken ruta på köpet...

Tid för scaping är ju högst några timmar, sen ska ju karet stå i några veckor för att gå in sig. Har man inte den tiden så kanske man inte ska starta upp saltvatten då det tar och kräver tid av akvaristen.

Tack för tipset ang buntband!...Sen,angående scaping o tid...Jag är rätt så säker att min scape ser helt ok ut för en lekman!jag ville bara ge nämda herrar en komplimang!

jag är helt övertygad om att det krävs planering matrial och inte minst kunskap för att vara snudd på perfekt!...så lite burdus tycker jag att du var nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset ang buntband!...Sen,angående scaping o tid...Jag är rätt så säker att min scape ser helt ok ut för en lekman!jag ville bara ge nämda herrar en komplimang!

jag är helt övertygad om att det krävs planering matrial och inte minst kunskap för att vara snudd på perfekt!...så lite burdus tycker jag att du var nu!

Perfekt kan ha många utseenden, det beror på vad man eftersträvar o vad betraktaren eftersträvar, men visst är det jävligt skojj o få beröm för sina skapelser ;) när det kommer till att det tar tid att göra en lyckad scape, ja det gör det defenitivt ibland o i bland får man ihop en otrolig scape på en pisskvart! Allt hänger på sinnesfrid. När Jag byggde scape i mitt först kar var jag på dåligt humör o det bara rasa för mig hela tiden , jag blev tokig tömde ut stenarna på berget o gjorde mos av skiten , fick köpa nytt men fan så fint det blev sen :) hagbard jag tror jag missat din scape , har du lagt upp nån bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej ingen bild...just som du sa fixat på en pisskvart! Min typ av kar typ ett stenröse i mitten!Vad jag sett från molly till jad 128/rsm 130 så verkar det vara väldigt vanligt!

Inbillar mig att det krävs lite skills för att inreda ett sånt!Skulle kunna tänka mig att man tänker smått!allt från sten till djur...dryga 15-20 liter vatten går bort i mitt pga av röset av stora sten..och det är ju inte bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ovan Var menat till clownen. Tipsar om att det Finns bra filmer på youtube om hur man bygger o fixar, dock med död sten vilket ju verkar betydligt lättare. Tyvärr såg jag inte det förrän efter jag gjort min egen och lider nu av tvångsmässiga ommöbleringstankar :) Ska försöka få tummen ur och lägga upp en bild snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har erfarenhet av stenar med magnet som du fäster i glaset? Precis som pumpar men med sågade stenar och magneter.

ser att det finns olika former att beställa från USA.

Någon som sett om det finns i närheten i någon butik?

Kan tänka mig att de är bra för att dölja eller bygga små balkonger på sidor mm.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-7500-1446892889963_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...