Gå till innehåll

Yodelkings Percula 120.


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Här kommer helbilden... Får hoppas att sjöharen jobbar bort alla alger... Hittills har han mest smugit omkring på botten och tramsat sig. :)

post-4653-14468922319222_thumb.jpg

Annan status på karet: Korallerna växer på och några som inte visat polyper på ett år har plötsligt fått ut polyperna igen.

Min salarias tog självmord när han hoppade får översta våningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Frugan bestämde att vi måste ha ett stim med "Chromis Viridis", så vi köpte 7 st som blev ett trevligt tillskott i burken.

Tycker de ser ganska tråkiga ut, men de är väldigt aktiva, så det piggar upp! :)

Köpte en mussla, Tridacna Crocea. Den blev jättefin i karet, och såg ut att trivas ypperligt! Gick upp och såg film, och när jag kom ner så såg jag att den var fylld med Nassarius-sniglar. Satt säkert 8 st på den. Jag slängde ner dem i sumpen, och när jag lyfte musslan, så satt ytterligare några under. Jag blev riktigt irriterad, och så fort en snigel dök upp, så tog jag den, och slängde den i sumpen.

Mitt i all ilska råkade en kamelräka passera ovanpå musslan, då slängde jag ner den också i sumpen...

Musslans mantel var i stort sett helt borta, men den levde. Under natten sedan har andra djur kalasat på den, och dagen efter så satt putsarräkan där tills det bara var skalet kvar.

Nu är sniglarna och kamelräkan sålda. (Dock kanske jag överreagerade med kamelräkan, den har aldrig tidigare gjort något dumt).

Det har väl passerat en vecka nu, men jag sörjer musslan ännu, den var så himla fin! Jag hann inte ens ta ett foto. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Mina clowner har lagt ägg... :) Första gången som det hänt på de två år som jag haft dem.

Jag har blivit av med min cyano, nu är det bara trådalgerna kvar, men även de har minskat.

Ska försöka putsa rutan och ta lite bilder i helgen.

Mina musslor har varit helt ihopdragna de sista två dagarna, men jag hoppas att de inte är döende... De brukar vara helt öppna annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag är visst inte så flitig med att ladda upp nya bilder... Jag tar en hel del, men det blir liksom inte av att de hamnar här...

Karet tuffar på... De gröna algerna har minskat, sanden är vit och inte längre täckt av Cyano. Bra tillväxt på korallerna.

Det börjar dock bli lite trångt, så jag har svårt att hitta plats för nya koraller och fraggar. (...nää, jag ska inte skaffa ett större akvarium...)

Men här kommer några bilder:

Helbild

post-4653-14468924803281_thumb.jpg

Lite inzoomad

post-4653-14468924803483_thumb.jpg

Kungen i akvariet, min Naso Elegans

post-4653-14468924803087_thumb.jpg

En kväll så visade Mandarinen upp sin ryggfena hela tiden, han brukar inte göra så.

Tyvärr var rutan inte putsad då... :)

post-4653-14468924802275_thumb.jpg

3 bilder på min mussla, lite olika färger på de första två bilderna (1:a bilden med blixt, de andra utan...)

post-4653-14468924803683_thumb.jpg

post-4653-14468924802581_thumb.jpg

post-4653-14468924802859_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Oskar, du har rätt... en gång i kvartalet måste jag ju åtminstone skriva här kan man tycka. :)

Karet tuffar på. Jag har gjort mig av med någon stor sten till för att få fram lite sand.

Dessvärre är det mesta i sanden fyllt med koraller och fraggar. :)

Jag ska gallra ut saker jag inte längre vill ha så att jag får plats för mer saker som jag vill ha.

Som t.ex. det senaste tillskottet som kom i för några timmar sedan:

post-4653-14468925811278_thumb.jpg

När jag ändå hade kameran framme, tog jag en bild på min "gamla" Trachyphyllia.

post-4653-14468925811474_thumb.jpg

Cyanon är fortfarande borta, och även de gröna trådalgerna, så jag har fått en nytändning på akvariet. Det är till och med roligt att göra vattenbyten nu! :)

Jag planerar ett ledbygge efter sommaren, och har haft Manne som mentor. :) (TACK!)

Jag har börjat att beställa hem delar så smått till de saker som jag vet vad jag ska ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edward, du minns rätt... tyvärr lever dock inte musslan längre. Men jag har bilder på den någonstans.

Jag kommer aldrig mer att köpa så små musslor, mina eremiter välter dem HELA tiden när de ska putsa på deras skal. Till slut kastar de in handduken. :(

Just nu har jag bara en blå mussla som det finns bilder på lite längre upp i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...