Gå till innehåll

Glas för avdelning av sumpen.


Datate

Rekommenderade inlägg

Nu håller jag på att utarbeta lite nya planer för våran sump för att underlätta vattenbyten.

Sumpen är på ca 170L och jag skulle vilja skärma av ett utrymme på ca 45L (ca15x59x50).

Nu undrar jag dels vad man behöver för tjocklek och dels vad en glasskiva i denna storlek skulle kosta.

Tanken är att skivan skall ha en nivå på 50cm på ena sidan och ca 25cm på andra sidan. (skall bli en kammare där returvattnet kommer ner och som sen skall kunna "kopplas bort" från systemet vid vattenbyte)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kosta? Ta måttet på glasbiten du behöver, och åk till en lokal glasmästare med en bit fläta... De borde kunna ordna det på en "spillbit"

Den behöver vara 4mm, om det någonsin blir tomt på sidan med 25cm vatten...blir höjdskillnaden aldrig mer än 25cm, klarar du dig antagligen med fönsterglas, men det blir känsligt för så slag och stötar när man är i och rotar i sumpen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj...bara 4mm! Trodde det behövdes minst6mm...men så har jag inte grunnat så mycket på tjockleken heller...var nog mest taget ur luften från min sida. Resten av sumpen är byggd i aningen överdimensionerade 10mm hehe

Hade jag varit en hävert på SketchUp hade jag lagt upp en ritning på guden för att se om jag tänker galet, eller om det bör funka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50x60cm, förutsatt att det inte är något vatten på andra sidan, behöver 4.6-7mm glas. Eftersom det rör sig om en vattenbytes sektion, förutsatte jag att det var i den vattennivån skulle vara 50cm, och höjdskillnaderna blir då rimligtvis aldrig större än att 3mm klarar det på en flera meter lång glasbit... (25cm)

Enda undantaget är om man fyller byteskammaren med sina 50cm vatten utan att fylla på vatten i kammaren sidan om vid påfyllning av karet. Iofs inte omöjligt, men ska man kunna "koppla bort" sektionen torde det rimligtvis vara lösningen redan från början. Full de andra sektionerna först, och fyll sen ända upp här. Problemet borta. Så till en 50x59 kammare borde som sagt fönsterglas klara sig, jag rekomenderar dock minst 4mm för att motstå fysiska påfrestningar i form av grejer man lyfter in och ut, osv. Men visst, mer är aldrig fel, och som petnym säger, det är enklare att slabba silikon runt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Förstår att det inte kostar mycket med glaset om man har lite flyt, men om an inte har det. Handlar det om ett par hundra (normalpris dvs) eller är det mindre pengar vi pratar om?

Kanske egentligen spelar mindre roll....men var lite intressant att veta. Å jo...jag är nog lite lat som inte bara lyfter på luren...

Förresten...vad är det man brukar använda. Är det så kallat floatglas? Vad är det i fönsterglas då, för det brukar väl inte vara samma typ av glas...eller har jag missuppfattat det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår att det inte kostar mycket med glaset om man har lite flyt, men om an inte har det. Handlar det om ett par hundra (normalpris dvs) eller är det mindre pengar vi pratar om?

Jag betalade 280 spänn för 4 glasskivor ungefär 40x25 4 mm tjocklek.

Din bit bör du kunna få loss för under 200 kronor alla gånger, för nytt glas, ordinarie pris, dvs utan att ha flyt ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...