Gå till innehåll

Högt Nitrat 3 dagar efter levande sten...


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Har du haft stabila värden innan så kan det vara så att det var mycket levande på stenen som död och påverkat vattnet... kanske kan vara dags att byta lite vatten för att få bort en del.

Läste i efterhand och börjar misstänka att det är ett nystartat kar. då är du ju ändå på inkörningsfasen så vänta i så fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snor lite av din tråd Yodelking ,....

jag har jue samma burk som dig

mina värden är

Ph 8,2

nitrit 0

nitrat 0

salt 1,025

fosfat 0.3

samt tempen ligger på 25,5 grader, har inte börjat med dom andra testerna men ska göra dom imorrn onsdag ,... :=)

dock e lite osäker på hur jag ska få ner fosfatet ,...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Felmätning - omöjligt att ha 25 i nitrat i ett tre dagars gammalt akvarium om du inte har nitrat i ditt kranvatten (om du inte använder osmos) eller har använt begagnat vatten. Varifrån skulle nitraten kommit ifrån?

Vi ska mäta om imorgon i dagsljus... :) Ska även mäta mitt osmosvatten som jag tappat upp på dunk... Återkommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med felmätning menar jag inte att det är du som gjort fel utan att nitrattesterna är så otillförlitliga att de är oavändbara i saltvatten. I osmosvattnet kan du nog få ett tillförlitligare resultat. Men har du noll där så kan inte din nitrat i karet ligga på 25 bara efter en iläggning av levande sten. det finns ingen nitrat i dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara hålla med Lasse delvis. Jag tillsätter nitrat för mitt stora akvarium och uppmätt värde före och efter stämmer skapligt. (Salifert). Jag brukar kolla varje gång jag tillsätter.

Men samtidigt vet jag mycket väl att som Lasse påpekat att det är omöjligt att nitrat stiger så snabbt i nystartade kar innan man vare sig mätt ammonium eller nitrit.

Så visst har Lasse rätt - men inte i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det ofta handlar om kloridstörningar (i nystartade kar även nitritstörningar) vid nitratmätning är de kallibrerade för ett visst innehåll av klorider och i vissa fall kan de därför stämma något så när i vissa kar (som har samma kloridkoncentration). tyvärr uppger inte tillverkarna vid vilken kloridkoncentration färgskalan stämmer något så när så där får man ingen hjälp.

Jag mäter aldrig nitrat - jag försöker se på det biologiska livet istället. Då jag alltid kör med djupa bottnar så är det ofta i mitt fall att jag får brist och då brukar jag ha några kännetecken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det ofta handlar om kloridstörningar (i nystartade kar även nitritstörningar) vid nitratmätning är de kallibrerade för ett visst innehåll av klorider och i vissa fall kan de därför stämma något så när i vissa kar (som har samma kloridkoncentration). tyvärr uppger inte tillverkarna vid vilken kloridkoncentration färgskalan stämmer något så när så där får man ingen hjälp.

Jag mäter aldrig nitrat - jag försöker se på det biologiska livet istället. Då jag alltid kör med djupa bottnar så är det ofta i mitt fall att jag får brist och då brukar jag ha några kännetecken.

MVH Lasse

Lasse, kan du ge något exempel på kännetecken vid lågt resp. högt nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sagta a - så får man säga b :) Det är detta som är så svårt att förmedla - det är mer en känsla än ren vetenskap. Det är flera faktorer som jag fogar tillsammans men min första parameter är förekomsten av rödaktiga alghinnor, numera kommer de framförallt som en tunn hina på rutorna i mitt ingångna RSM. När den normalt grönfärgade framrutan går mot rosa så börjar jag fundera. Jag har också mycket mjukkoraller och mycket Xenia. När Xenia börjar avta i tillväxt (eller storlek) så börjar jag fundera. Tittar också rätt noga på den del av sanden man ser genom rutan. På ett ställe är den rätt tjock - kan där se lite hur de olika algtyperna breder ut sig neråt. I mitt nystartade har jag inte dessa tecken - där utgår jag från att jag har en låg halt och tillsätter lite då och då. För något år sedan gjorde jag ett lite roligt experiment. Jag har tillgång till en fotospektometer med rätt exakta mätningar av fosfat. Jag gjorde mätserier på morgonen och eftermiddag - kväll. Där visade det sig att jag hade en variation på fosfatinnehållet som i stort sett var ca 1-5 tiondelars ppm oavsett startnivån på morgonen. Jag doserade vid den tiden in ca 1-2 ppm nitrat på morgonen innan ljuset tändes. De dagar jag inte gjorde det så var fosfatinnehållet vid första eftermiddagstagningen (när jag kom hem efter jobbet) oftast samma som på morgonen. En tillsats av nitrat då fick fosfaten att droppa ner under resten av ljusperioden till samma skillnader ungefär som när jag inte glömt nitrattillsatsen. Gjorde jag inget så minskade fosfaten heller inte märkbart. Min tolkning var då att jag led av nitratbrist - tillväxten stoppade delvis pga av detta.

Vid hög har jag inga kännetecken men det är inte lika viktigt för mig - jag är mer rädd för låga nitratnivåer än höga i mina akvarium pga av att jag kör med mycket och djup sand.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lasse säger, man får en känsla när man sett hur det är med en del saker i karet. Jag hade haft lågt nitrat under lång tid och mina Monitporor hade visat tecken på att inte må helt hundra, och fick jag tipset att det kanske var lågt nitrat som var problemet.. Började dosera och vissa mjukisar visade en förvånande snabb reaktion på tillsatsen, Rhodactis och andra skivisar som blev mer "köttiga" och mindre sladdriga och blåste upp sig mer.

Min Cycloseris(/Fungia) återfick äntligen sin färg och form efter nån vecka, speciellt tentaklerna hade blivit riktig fina igen (hade nästan varit genomskinliga) och så vidare, många små effekter.

De flakväxande montipororna växer på bra nuförtiden och ärren som de hade fått har till stora delar nu växt ihop igen, men effekten på sps:er var långsam om man jämför med mjukisar och LPS:er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser på flera ställen här att folk doserar i nitrat... vill man alltså inte ha för lite nitrat heller? det är väl det som tanken är med zeolitmetoiderna, att man ska i princip nolla nitrat? vad är då syftet med att dosera det istället?

vad bör den ligga på tycker ni? och vad häller ni i när ni säger att ni doserar nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser på flera ställen här att folk doserar i nitrat... vill man alltså inte ha för lite nitrat heller? det är väl det som tanken är med zeolitmetoiderna, att man ska i princip nolla nitrat? vad är då syftet med att dosera det istället?

vad bör den ligga på tycker ni? och vad häller ni i när ni säger att ni doserar nitrat?

Kolla denna länken: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27245&highlight=salpeter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tråd om mina problem med montisarna med massa snack om nitrat... Jag tror att det är bra att ha ett nitrat på nånstans mellan 0.5-2ppm men har sett underbara kar med högt nitrat, fosfaterna är jag lite mer nervös för och försöker hålla dem låga för direkt när den sticker iväg så sätter algerna igång hos mig...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag är lite trög eller har missat nåt:snurrig:varför snackar merparten av folk att Nitraten skall vara noll och tillsätter det mesta för att bibehålla det noll-Aktigt...Medan vissa tillsätter för att höja Nitraten det skulle vara roligt att veta:)Jag själv har gett upp kampen när det gäller mitt Nitrat det verkar förbli 10 till 25mg/l enligt mitt dropptest(sera)men om man nu inte kan lita på dem ändå så är det strunt samma allt verkar trivas även Bubbelalgerna..:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ditt fall Stene (om du inte har någon nitrat i kranvattnet/osmosvattnet) så är det ju bara att byta vatten ordentligt under några dagar så får du ner nitraten oavsett vad testen säger :) Du har ju bara 27 liter så det är en hink om dan under några dagar så är vattnet garanterat nitratfritt (om du inte har i kranvattnet/osmosvattnet). Seras test är inte ens bra i sötvatten :)

Bubbelalger är det vad jag vet bara en stor och otäck Eremit (röd) som tar - den är dock som ett mudderverk och löser alla bubbelalgsproblem på några dagar. En affärerna i GBG har några som varit på gästbesök i många kar - något liknande utleasing av en bubbelalgsterminator :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ditt fall Stene (om du inte har någon nitrat i kranvattnet/osmosvattnet) så är det ju bara att byta vatten ordentligt under några dagar så får du ner nitraten oavsett vad testen säger :) Du har ju bara 27 liter så det är en hink om dan under några dagar så är vattnet garanterat nitratfritt (om du inte har i kranvattnet/osmosvattnet). Seras test är inte ens bra i sötvatten :)

Bubbelalger är det vad jag vet bara en stor och otäck Eremit (röd) som tar - den är dock som ett mudderverk och löser alla bubbelalgsproblem på några dagar. En affärerna i GBG har några som varit på gästbesök i många kar - något liknande utleasing av en bubbelalgsterminator :)

MVH Lasse

Enligt test så innehåller inte mitt Kranvatten Nitrat,och sen kör jag vattenbyte 7L till mitt 37L var vecka jag ökade från 5L till 7L för att få ner Nitraten men det verkade inte göra nån skillnad.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de bytena är det ganska otroligt att du verkligen har denna nitratnivå. Testen kan mäta rätt (eller i närheten av rätt) i sötvatten men fel i saltvatten.

På frågan du ställde så är det väl så att som Stig säger ingen vet men också att det beror på vilken typ av akvarie man vill driva och har.

En av huvudorsaken till att jag kör med nitrat är att jag har djupa sandbäddar och är ganska rädd att nolla nitraten på grund av risken för svavelvätebildning i sandbäddarna. Dessutom har jag mest mjukkoraller som till stor del är beroende på fotosyntes och näringsämnen i vattnet och att just pga av de djupa sandbäddarna jag har så får jag hela tiden en förlust av nitrat (denitrifikation) Om mitt intresse istället hade varit de svåraste hårdkorallerna och så bra färg på dem som möjligt så hade jag troligtvis förespråkat både bare bottom och låga näringsnivåer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...