Hedlurd Postat 16 september 2009 Dela Postat 16 september 2009 Hejhar ni några tips på hjur jag skall stoppa denna otroligt snabba tillväxt?mängden på rutorna är 4 dagar efter nyskrapat.någon som kanske kan identifiera den också?Mvh Robin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 16 september 2009 Dela Postat 16 september 2009 Fler snäckor?Färre ljustimmar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 16 september 2009 Dela Postat 16 september 2009 Vad har du föt vattenvärden? De är alltid intressanta i samband med algproblem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mrlucifer Postat 16 september 2009 Dela Postat 16 september 2009 mindre ljus kanske är å rekomendera ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hedlurd Postat 16 september 2009 Författare Dela Postat 16 september 2009 stälde ner ljus tiden från 9 till 5 timmar, ger de ett par dar så får vi se vad som händer. snart lön och då blir de vatten byte. slarvat med det under sommaren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterGG Postat 16 september 2009 Dela Postat 16 september 2009 fem timmar är väl lite lågt om du har korall i karet?jag fick rekommendation att minst ha åtta timmar innan jag stoppade i euphyllior.. gröna alger på rutan är som jag förstått ganska normalt, jag får själv det, fast det tar mig två veckor innan det ser ut som på dina bilder.. för mycket nitrat och fosfat är väl anledningen.. vilket oftast innebär att man tillför för mycket näring till systemet, dvs fisk och fiskmat i kombination.. och att man för bort nitrat och fosfat för långsamt.. men jag ska inte uttalla mig, är väl lika mycket nybörjare på detta som dig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 september 2009 Dela Postat 16 september 2009 Det verkar vara grönalger som snäckor tar och på den vänstra bilden så verkar det som om du har ett antal - det ser betat ut. Några större, täta vattenbyten brukar lösa problemet annars så är det att skrapa och skaffa mer snäckor.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 17 september 2009 Dela Postat 17 september 2009 Skrapa med rakblad eller kniv och ha pumparna av när du skrapar. Sedan suger du ut algerna med en hävert eller (sämre ) tar upp dem med en håv så att du får ut den näringen ur karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hedlurd Postat 17 september 2009 Författare Dela Postat 17 september 2009 okaj, tack för tipsen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sploonge Postat 17 september 2009 Dela Postat 17 september 2009 Uvc kan också hjälpa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 september 2009 Dela Postat 17 september 2009 Uvc kan också hjälpa Tyvärr inte på fastsittande alger för då måste du komma på ett sätt att få akvarieruten igenom UV-C kammaren och det har i alla fall jag aldrig lyckats med MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.