Gå till innehåll

Grillat eluttag...


aerie

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara dela med mig av min roliga erfarenhet här...är så att jag har mina planktonodlingskar på golvet brevid karet. Precis brevid står även mina eluttag... När jag hällde på plankton så råkade jag träffa en av kablarna som hängde över planktonkaret...synd att låta phyto förfalla så jag hällde på en halvliter vatten som fick skölja av sladden och går och sätter mig vid dator. Nån minut senare låter det som att en pump suger in vatten...fattar inte vad om händer,kollar alla pumpar och upptäcker till slut att det låter ju från golvet och luktar brännt. Snacka om panik med att dra ur kablar! Verkar som allt gick bra iaf,men vågar man använda det grenuttaget igen? Har skrapat av sotet från kontakterna och kört igång pumparna iafsmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt grenuttaget. Har du fått in salt i närheten kryper det med med osmos tryck (alltså inte Revers Osmos som vi brukar tala om utom tvärtom) in i alla ytor det bränt - blivit svart - kolat. Finns det absolut inget sot kvar kan man ju skölja med osmosvatten och hoppas men jag har misslyckats. Efter flera månader luktade det konstigt och så var det samma grendosa igen. Och det var ju bara sötvatten. Efter det skruvade jag upp all el i taket. Takdropp har jag ju hört talas om men inte i akvarierum. Nu har jag haft elen i taket i över 15 år och det har gått bra.smiley20.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släng skiten...kolla även vidare om det har blivit skador i väggutaget....

Visste ni att grenutag med många utag är inte brandsäkra egentligen...använder man ett sådant så ska man bara använda varannat utag på dosan...brandskyddstillsynen säger så där jag jobbar...smiley2.gif.men.men vem gör det...smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...