aerie Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Tänkte bara dela med mig av min roliga erfarenhet här...är så att jag har mina planktonodlingskar på golvet brevid karet. Precis brevid står även mina eluttag... När jag hällde på plankton så råkade jag träffa en av kablarna som hängde över planktonkaret...synd att låta phyto förfalla så jag hällde på en halvliter vatten som fick skölja av sladden och går och sätter mig vid dator. Nån minut senare låter det som att en pump suger in vatten...fattar inte vad om händer,kollar alla pumpar och upptäcker till slut att det låter ju från golvet och luktar brännt. Snacka om panik med att dra ur kablar! Verkar som allt gick bra iaf,men vågar man använda det grenuttaget igen? Har skrapat av sotet från kontakterna och kört igång pumparna iaf Citera
stigigemla Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Byt grenuttaget. Har du fått in salt i närheten kryper det med med osmos tryck (alltså inte Revers Osmos som vi brukar tala om utom tvärtom) in i alla ytor det bränt - blivit svart - kolat. Finns det absolut inget sot kvar kan man ju skölja med osmosvatten och hoppas men jag har misslyckats. Efter flera månader luktade det konstigt och så var det samma grendosa igen. Och det var ju bara sötvatten. Efter det skruvade jag upp all el i taket. Takdropp har jag ju hört talas om men inte i akvarierum. Nu har jag haft elen i taket i över 15 år och det har gått bra. Citera
Niclas Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Appropå el-problem http://reefcentral.com/gallery/showphoto.php?photo=55995& ;papass=&sort=1&thecat=578 http://reefcentral.com/gallery/showphoto.php?photo=58539& ;papass=&sort=1&thecat=578 Citera
Guest Igge Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 jag har oxå lyckats med att få vatten i ett grenutagjag andvänder inte det nå mera efter det ,jag ska kassera det å kasta det Citera
Guest Marcus Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Släng skiten...kolla även vidare om det har blivit skador i väggutaget....Visste ni att grenutag med många utag är inte brandsäkra egentligen...använder man ett sådant så ska man bara använda varannat utag på dosan...brandskyddstillsynen säger så där jag jobbar....men.men vem gör det.... Citera
Niclas Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Beror ju lite på belastningen hur många uttag som man kan använda eller ej, eller är jag ute o cycklar helt? Citera
stigigemla Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Känn efter! Vicka på kontakterna så länge det inte glappar glappar det inte. Blir dosan varm - 50 grader eller mer byt ut den. Är den ny dela upp det på två. Gör som på filmen - Häng dem högt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.